پنجشنبه 4 مهر 1387

آغاز دوباره جنگ سرد؟، دویچه وله

برای اولین بار از زمان فروریختن اتحاد شوروی، روسیه کشتی‌های جنگی خود را به آب‌های کارائیب می‌فرستد. تلاش روسیه برای برقراری مجدد ائتلاف با همپالکی های قدیم از دوران جنگ سرد با آمریکا است، وبرای به خشم آوردن آن.

روسیه بدنبال دوستان تازه است. از هنگام حمله به گرجستان، این کشور در انزوا قرار گرفته است. آمریکا که هیچ، حتی متحدین روسیه در آسیای میانه، پس از این لشگرکشی ترجیح می‌دهند فاصله خود را با آن بیشتر کنند.

روسیه برای مقابله با این انزوا، دست به تحرکاتی زده است. هفته گذشته، سخن‌گوی نیروی دریایی روسیه این گزارش را تایید کرد که بخشی از کشتی‌های جنگی این کشور راهی آب‌های کاراییب شده‌اند. از جمله یک کشتی اتمی، یک اژدرافکن و چندین کشتی همراه. هدف یک مانور نظامی مشترک با ونزوئلا است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روسیه، همکاری نظامی خود با کشورهای آمریکای لاتین را تقویت می‌کند. به تازگی دو بمب‌افکن (Bomber) از مانور هوایی در کاراکاس به روسیه بازگشتند. این نیز تازگی دارد، زیرا از هنگام پایان جنگ سرد تاکنون، دیگر هیچ کشتی یا هواپیمای جنگی روسیه در این منطقه از جهان رفت و آمد نکرده‌اند.

روسیه البته تنها از نظر نظامی دور و بر «دوستان» قدیم نمی‌گردد. پس از دو دهه، این کشور ناگهان به‌یاد متحدان سابق خود افتاده است. هفته گذشته معاون رییس جمهور روسیه ایگور زتشین چرخی در کشورهای آمریکای لاتین زد و نه فقط با هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا دیدار کرد، بلکه به سراغ همپایان چاوز در کوبا و نیکاراگوئه نیز رفت. نقطه مشترک همه کشورهایی که مورد بازدید قرار گرفتند، این بود که نظر خوبی نسبت به آمریکا ندارند.

دانیل اورتگا رییس جمهور نیکاراگوئه، به‌خاطر پشتیبانی سیاسی از دخالت روسیه در بحران گرجستان، مورد قدردانی زتشین قرار گرفت. اورتگا تنها کسی بود که با الگو قرار دادن روسیه، بلافاصله استقلال آبخازستان و اوستیای جنوبی را به رسمیت شناخت. حال، روسیه قصد دارد همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی خود را، به ویژه در بخش انرژی با نیکاراگوا گسترش دهد.

در هاوانا پایتخت کوبا، زتشین نه فقط قول کمک‌های انسان‌دوستانه برای بازسازی خرابی‌های ناشی از توفان «گوستاو» و «آیک»، بلکه وعده همکاری‌های اقتصادی همه‌جانبه را داد. حالا آقای مورالس رییس جمهور بولیوی پشیمان است که چرا در در دوسال و اندی گذشته تلاشی برای نزدیکی با روسیه نکرده است. اما او گفت که از این پس دیگر وقت را تلف نخواهد کرد. هفته گذشته مولارس اعلام کرد که بولیوی می‌تواند در حوزه انرژی، کشاورزی و نظامی بخوبی از حمایت روسیه بهره برد وبلافاصله قراردادی با گازپروم به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بست.

با همه این‌ها، ایالات متحده آمریکا با خونسردی به تحرکات نظامی و اقتصادی روسیه در حوزه کاراییب می‌نگرد. کاندالیزا رایس وزیرخارجه آمریکا در این زمینه گفت که مناسبات روسیه با کشورهای آمریکای لاتین، تحت تاثیر چند بمب‌افکن فرسوده روسیه و چند ملاقات با مقامات خودکامه این کشورها تغییر چشمگیری نمی‌کند. تلاش‌های روسیه برای بیرون آمدن از انزوا نیز، با تشویق دانیل اورتگا بجایی نخواهد رسید.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38430

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آغاز دوباره جنگ سرد؟، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016