شنبه 30 شهریور 1387

تاسیسات اتمی کره شمالی بازسازی می شود، بی بی سی

کره شمالی اعلام داشته که در اعتراض نسبت به سیاست ایالات متحده، اقدامات لازم برای راه اندازی دوباره رآکتور اتمی خود را به جریان انداخته است.
روز جمعه، 19 سپتامبر (29 شهریور)، هیون هاک بونگ، مدیرکل وزارت خارجه کره شمالی، اعلام داشت که برنامه آماده سازی تاسیسات هسته ای این کشور از جمله در رآکتور اتمی یونگبیان آغاز شده و فعالیت برای بازگرداندن این مراکز به وضعیت قبلی آنها به طور کامل ادامه دارد.

آقای هیون، که در آستانه مذاکرات با نمایندگان کره جنوبی در مرز دو کشور سخن می گفت، در توضیح علت اتخاذ این تصمیم گفت که ایالات متحده به تعهداتی که براساس توافقنامه بین المللی خلع سلاح اتمی کره شمالی برعهده گرفته عمل نکرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اشاره این مقام وزارت خارجه کره شمالی به توافقی است که در طول مذاکرات شش جانبه پکن برای حل بحران ناشی از برنامه های هسته ای این کشور به دست آمد.

براساس این توافقنامه، قرار شد کره شمالی در برابر دریافت برخی امتیازات اقتصادی، فنی و سیاسی از جامعه بین المللی، به خصوص ایالات متحده، برنامه های هسته ای خود را، که گفته می شود شامل تلاش برای ساخت بمب اتمی نیز بوده، به طور کامل متوقف کند.

این امتیازات از جمله شامل تعهد آمریکا به تامین نیاز کره شمالی به سوخت، کمک به برنامه های صلح آمیز هسته ای این کشور و تضمن عدم توسل به زور علیه دولت کمونیستی کره شمالی بوده است.


مقام کره شمالی انتشار شایعه مرگ کیم جونگ ایل را به افراد خبیث نسبت داده است

در ماه ژوئن سال جاری، کره شمالی به نشانه اجرای تعهدات خود در این زمینه، برج خنک کننده رآکتور اتمی یونگبیان را منفجر کرد و اعلام داشت که در انتظار دریافت کمک های خارجی است.

مقامات کره شمالی بعدا مدارک مربوط به فعالیت های اتمی خود را در اختیار پنج کشور دیگر شرکت کننده در اجلاس شش جانبه - شامل ایالات متحده، ژاپن، روسیه، چین و کره جنوبی - قرار دادند.

با اینهمه، مقامات آمریکایی عمل به تمامی تعهدات خود را به انجام بازرسی های کامل برای تایید توقف برنامه های اتمی کره شمالی موکول کرده اند در حالیکه مقامات کره ای تاکید داشته اند که اجازه دسترسی بازرسان خارجی به مراکز و مناطق مختلف این کشور را نمی دهند.

آنان شرط ایالات متحده را به اقدامات آن کشور در بازرسی عراق در دوره رژیم سابق این کشور تشبیه کرده و آن را مردود دانسته اند.

'رهبر کره زنده است'

در هفته های اخیر، اجرای توافق اجلاس شش جانبه تحت تاثیر گزارش های حاکی از بیماری یا مرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی قرار گرفته است.

آقای کیم برخلاف معمول در مراسم سالگرد استقرار نظام کمونیستی کره شمالی که روز 9 سپتامبر سال جاری برگزار شد حضور نداشت و غیبت او باعث گمانه زنی در مورد وضعیت سلامت او شد.


کمبود محصولات کشاورزی کره شمالی را با خطر قحطی مواجه ساخته است

نماینده کره شمالی در مذاکرات دو کره شایعه بیماری و مرگ رهبر ارشد این کشور را تکیب کرده و آن را "گمانه زنی بدخواهان" خوانده است.

وی گفت که انتشار این نوع گزارش ها حاصل توطئه "افراد خبیثی است که می خواهند وحدت بین دو کره را از میان بردارند."

در مورد اجرای توافقنامه اجلاس شش جانبه، آقای هیون گفت که کره شمالی "نود درصد" عملیات از کار انداختن مراکز هسته ای خود از جمله نابودی حدود پنجهزار میله سوخت هسته ای را تکمیل کرده است.

این مقام کره شمالی در مقابل ایالات متحده را متهم کرد که به تعهد خود برای ارسال یک میلیون تن نفت کوره و سایر کمک های اقتصادی عمل نکرده است.

در مقابل، هوانگ جون کوک، نماینده کره جنوبی در مذاکرات دو کره، گفت که تا کنون نیمی از کمک هایی که براساس توافقنامه شش جانبه وعده داده شده بود به کره شمالی رسیده و بقیه نیز به زودی ارسال می شود.

آقای هوانگ افزود که دولت کره جنوبی مصمم است اقدامات لازم را به جریان اندازد به نحوی که تلاش های اجلاس شش جانبه روند معکوس را طی نکند.

همزمان، وزیر خارجه کره جنوبی همسایه شمالی این کشور را به مانع تراشی در راه اجرای مرحله دوم پاکسازی اتمی کره شمالی متهم کرده است.

وی گفته است که مقامات کره شمالی به خوبی درک می کنند که اقداماتی برای تایید گزارش های آنان در مورد برچیدن تاسیسات هسته ای این کشور ضرورت دارد.

به گفته کارشناسان، در صورتیکه کره شمالی مصمم به از سرگیری برنامه های اتمی خود باشد می تواند ظرف کمتر از یک سال به این هدف دست یابد.

در عین حال، کره شمالی با مشکلات حاد اقتصادی مواجه است و بدی محصول کشاورزی در سال جاری و احتمال بروز قحطی و گرسنگی در این کشور، دریافت کمک های اقتصادی خارجی را ضروری ساخته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38397

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاسیسات اتمی کره شمالی بازسازی می شود، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016