سه شنبه 12 شهریور 1387

ایتالیا از لیبی برای دوران استعماری پوزش خواست، رادیو فردا

نخست وزیر ايتاليا با امضاء توافقنامه ای با قذافی، ضمن پوزش خواهی از ليبی، موافقت کرد که برای ۳۰ سال اشغال اين کشور پنج ميليارد دلارغرامت پرداخت کند.

سيلويو برلوسکونی نخست وزير ايتاليا، و معمر قذافی، رهبر ليبی، روز شنبه تفاهمنامه ای به امضا رساندند که بر پايه آن ايتاليا در قالب يک بسته پنج ميليارد دلاری به ليبی غرامت پرداخت می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين بسته در بردارنده طرح های عمرانی، بورس دانشجويی و پرداخت حق بازنشستگی به سربازان ليبيايی است که در جنگ جهانی دوم در ارتش ايتاليا خدمت کرده اند.

سيلويو برلوسکونی، هنگام ورود به ليبی گفت: «اين به رسميت شناختن مهم خطاهايی است که کشور ما نسبت به شما در دوره استعمار انجام داده است.»

نخست وزير ايتاليا افزود: «اين توافق راه را برای همکاری های بيشتر باز می کند.»

در «وب سايت دولت ايتاليا» به نقل از نخست وزير اين کشور آمده است: «به نام مردم ايتاليا …من احساس می کنم برای آنچه که سال ها پيش روی داده که بر بسياری از خانواده های شما اثر داشته موظف به پوزش خواهی و بيان اندوه مان هستم.»

ليبی می گويد سربازان ايتاليایی هزاران نفر از مردم اين کشور را کشته و هزاران نفر ديگر را در دوره استعمار از شهرها و دهکده های خود رانده است.

معمر قذافی نيز به مناسبت امضای اين تفاهمنامه گفت: «در اين سند تاريخی، ايتاليا برای کشتار، ويرانی و سرکوب مردم ليبی در دوره استعمار، پوزش می خواهد.»

رهبر ليبی همچنين گفت که امروز ايتاليا کشوری دوست است. معمر قذافی در سال ۱۹۷۰ ايتاليايی ها را از ليبی اخراج و دارايی های آنها را مصادره کرد.

در برابر امضای اين تفاهم نامه و پوزش خواهی، ايتاليا نيز از ليبی می خواهد که جلوی هزاران مهاجر غير قانونی را بگيرد که هر ساله تلاش مي کنند با گذر از دريای مديترانه به ايتاليا برسند.

ايتاليا در چند سال گذشته از ليبی انتقاد کزده است که اين کشور تدابير لازم را برای جلوگيری از گذر مهاجران انجام نمی دهد. ايتاليا در نظر دارد، برای کنترل کناره های ليبی، تجهيزات الکترونيکی به ارزش ۵۰۰ ميليون دلار به اين کشور بدهد.

سيلويو برلوسکونی که سخنانش از تلويزيون ليبی پخش می شد، درباره اين کمک گفت که با اين کار، مهاجران پنهانی کمتری کناره های لیبی را به سوی ایتالیا ترک می کنند.

ايتاليا همچنين در پی آن است که مناسبات خود با ليبی را در زمينه انرژی گسترش دهد. ليبی يکی از صادر کنند گان عمده نفت و گاز به ايتاليا است.

نخست وزير ايتاليا همچنين گفت که پرداخت غرامت به ليبی راه را برای همکاری بيشتر در زمينه گاز باز می کند؛ گازی که به گفته او دارای «بهترين کيفيت» است.

معمر قذافی، از نخست وزير ايتاليا در خيمه ای بزرگ در بنغازی پذيرايی کرد. در اين خيمه، دو رهبر به يکديگر هدايايی دادند و هنگام ناهار درباره توافق دو کشور گفت و گو کردند.

سيلويو برلوسکونی هنگام مراسم ناهار گفت که بخشی از اين پنج ميليارد دلار در طول ۲۵ سال صرف ساخت بزرگراهی ساحلی خواهد شد که از مصر تا تونس ادامه دارد.

دفتر نخست وزير ايتاليا با صدور بيانيه ای اعلام کرده است، سيلويو برلوسکونی در اين سفر به معمر قذافی مجسمه ونوس سيرنکا را هديه کرده است. اين مجسمه مربوط به دوره حضور يونانی ها در سيرنکا(در ليبی کنونی) است که در سال ۱۹۱۳ ايتاليايی ها آن را کشف کردند.

اين توافق ثمره گفت و گوی چندين ساله دو کشور بر سر پرداخت غرامت است. ايتاليا از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۴۳ ليبی را اشغال کرده بود. از محل اين غرامت همچنين برای پاکسازی مين های زمان اشغال استفاده می شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38177

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ایتالیا از لیبی برای دوران استعماری پوزش خواست، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016