چهارشنبه 28 فروردین 1387

کارتر مجوز ورود به نوار غزه را دریافت نکرد، رادیو فردا

جيمی کارتر، رييس جمهوری اسبق آمريکا که تصميمش برای ديدار با سران حماس، با واکنش منفی رهبران اسرائيل رو به رو شده بود، روز سه شنبه گفت که نتواسته مجوز سفر به نوار غزه را دريافت کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کارتر بدون اينکه به نام اسرائيل اشاره کند، اعلام کرد که او برای دريافت مجوز تلاش کرده است، اما با درخواست او موافقت نشده است.

در پی بروز اختلافات داخلی در ميان فلسطينی ها و درگيری های خونين، از ماه ژوئن سال گذشته ميلادی، سازمان اسلامگرای حماس، رقيب سکولار خود يعنی سازمان فتح را از نوار غزه به بيرون راند و کنترل اين منطقه را کاملا به دست گرفت.

جيمی کارتر ۸۴ ساله که در فاصله سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رياست جمهوری آمريکا را به عهده داشته، روز سه شنبه پس از ديدار با ديپلمات ها در شهر رام الله، در کنفرانسی طمبوعاتی به خبرنگاران گفت که به رغم مخالفت با سفر او به غزه، «شايد راهی پيدا بشود» تا او بتواند تصميم خود را عملی کند.سازمان فتح به رهبری محمود عباس نيز هم اکنون کنترل بخش ديگری از سرزمين های فلسطينی را در سوی غربی رود اردن در دست دارد.

تمامی مرزهای نوار غزه و کشور اسرائيل توسط ارتش اسرائيل کنترل می شود. نوار غزه مرز بسيار کوچکی نيز با مصر دارد که توسط ارتش مصر کنترل می شود و عمدتا بسته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين نخستين بار نيست که تصميم گيری ها يا اظهارات جيمی کارتر، خشم مقام های تل آويو را در پی دارد.

او اخيرا اعلام کرد که می خواهد با خالد مشعل، از رهبران عالی رتبه سازمان حماس که در سوريه به سر می برد ديدار کند.

رهبر سابق ايالات متحده همچنين در کتاب خود که در سال ۲۰۰۶ ميلادی منتشر شد، سياست های دولت يهودی اسرائيل را به دليل اشغال طولانی مدت سرزمين های فلسطينی، «آپارتايد» توصيف کرده بود.

«آپارتايد» در زبان محلی آفريقای جنوبی به معنای «جدا سازی» است و برای توصيف رژيم نژاپرست آفريقای جنوبی در فاصله سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ به کار می رود.

جيمی کارتر در سفر اخير خود به خاورميانه با شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل نيز ديدار کرد، اما همزمان انتقاد سياستمداران عالی رتبه چون اهود المرت، نخست وزير اسرائيل را برانگيخت.

يک منبع مطلع که نامش فاش نشده به خبرگزاری رويترز گفت که سرويس اطلاعاتی و پليس مخفی اسرائيل نيز حاضر نشده است تا برای حفاظت از جان جيمی کارتر با محافظان آمريکايی وی همکاری کند.

يکی از منابع امنيتی اسرائيل نيز به اين خبرگزاری گفته است که «شين بت» (سرويس مخفی برای امنيت داخلی اسرائيل)، هيچ درخواستی برای حفاظت از جان جيمی کارتر يا همکاری با تيم محافظت از وی دريافت نکرده است.

جيمی کارتر در کنفرانس خبری روز سه شنبه خود گفت در ديدارش با خالد مشعل، تلاش خواهد کرد تا موافقت وی را برای «راه حلی مسالمت آميز در مناقشه با اسرائيل و اختلافات با فتح» جلب کند.

آقای کارتر که خود در سال ۱۹۷۹ ميلادی، واسطه و بانی نخستين پيمان صلح اسرائيل با يک کشور عربی – مصر – بوده، افزود: «از آنجا که حماس و سوريه در توافق نامه نهايی صلح حضور خواهند داشت، بايد در مذاکراتی که به صلح ختم خواهد شد نيز حضور داشته باشند.»

اما دولت کنونی آمريکا به رهبری جرج بوش و دولت اسرائيل به رياست اهود المرت با نظرات آقای کارتر مخالفند. آمريکا و اسرائيل از سال ۲۰۰۶ ميلادی که سازمان حماس موفق شد در انتخابات پارلمانی سرزمين های فلسطينی پيروز شود، اين سازمان را تحريم کردند.

جيمی کارتر در سفر اخير خود به خاورميانه تاکيد کرده است که نمی خواهد «نقش يک ميانجی يا مذاکره کننده» را ايفا کند، بلکه در تلاش است «در ميان جماعتی که با هم ارتباط ندارند» ارتباط برقرار کند و همچنين تلاش کند تا اختلافات آنها را درک کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36548

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کارتر مجوز ورود به نوار غزه را دریافت نکرد، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016