یکشنبه 28 بهمن 1386

کوزوو اعلام استقلال کرد، صدای آلمان

پارلمان کوزوو بعدارظهر روز يکشنبه ۱۷ فوريه اعلاميه‌ی استقلال کوزوو را تصويب کرد. ۱۰۹ نماينده‌ی حاضر در پارلمان کوزوو، استان جنوبی صربستان را به عنوان "کشوری مستقل و دموکراتيک" اعلام کردند.

اعلاميه استقلال از سوی هاشم تاجی نخست‌وزير کوزوو به پارلمان ارائه شده بود. براساس اين اعلاميه، کوزوو از صربستان جدا شده و يک کشور مستقل اعلام می‌شود.

بخش‌هايی از متن بيانيه‌ی استقلال که به تصويب ۱۰۹ نماينده‌ی حاضر در پارلمان کوزوو رسيد، به شرح زير است:

«ما نمايندگان ملت خود ، که به طريق دموکراتيک انتخاب شده‌ايم، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل و دموکراتيک اعلام می‌کنيم... اين بيانيه بازتاب‌دهنده‌ی خواست و اراده‌ی ملت ماست که با پيشنهاد مارتی آتيساری، نماينده‌ی ويژه‌ی سازمان ملل در امور کوزوو مطابقت دارد... ما از حقوق همه‌ی اعضای جامعه حمايت می‌کنيم و خواهان آن هستيم و اطمينان می‌دهيم که همه از حقوق يکسان برخوردار باشند... ما قول می‌دهيم به همه‌ی پيشنهادهای مارتی آتيساری درباره‌ی حقوق اقليت صرب عمل کنيم...

ما به‌خاطر فرهنگ‌مان و وضعيت تاريخی و موقعيت جغرافيايی‌مان، عميقاَ براين باوريم که آينده‌ی ما در بودن با اتحاديه اروپاست.... کوزوو دارای مرزهای شناخته‌شده‌ی بين‌المللی است و ما سوگند ياد می‌کينم که مرزهای همسايگانمان را نيز به رسميت بشناسيم... اعلام استقلال کوزوو نشانه‌ی پايان روند انحلال يوگسلاوی است... ما برعزم خود به برقراری مناسبات حسن همجواری با کل منطقه تاکيد می‌کنيم. اين مناسبات خوب در آينده‌ی نزديک با صربستان نيز امکانپذير است، زيرا ما با اين کشور به‌طور تاريخی همواره همکاری اقتصادی داشته‌ايم.»

شادمانی در خيابان‌های پريشتينا

در پريشتينا، مرکز کوزوو، هزاران نفر از آلبانی‌تبارها بلافاصله پس از اعلام استقلال به خيابان ريخته و به جشن و پايکوبی پرداختند. در مرکز شهر جشن برزگی برپاشده و پرچم‌های آلبانی، ايالات متحده‌ی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا در دستان مردم در اهتزازند.

يک جوان ۱۹ ساله می‌گويد: "اين روزی است که اينجا همه در آرزوی آن بوديم. من افتخار می‌کنم که می‌توانم خود را آزاد احساس کنم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جوان ديگری می‌گويد: "اين خوشبخت‌ترين روز زندگی من است. من به ملت خود افتخار می‌کنم بايد همه قدردان ايالات متحده‌ی آمريکا و اتحاديه اروپا باشيم."

در تمام شهر پريشتينا کاروان‌های اتومبيل‌ها بوق‌زنان در حال حرکت هستند. مردم پلاکاردهايی حمل می‌کنند که برروی آنها نوشته شده: "استقلال مبارک باد!" ، "آمريکا، اتحاديه اروپا، ناتو، تشکر که به وعده‌ی خود عمل کرديد."

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35931

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کوزوو اعلام استقلال کرد، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016