دوشنبه 17 دی 1386

وزيران خارجه‌ اتحاديه عرب توقف سريع شهرک‌سازی‌های اسراييل را خواستار شدند، ايسنا

عمروموسی:
اسراييل به نقض توافقنامه‌ها ادامه می‌دهد
طی ۴۸ ساعت آينده به لبنان می‌روم


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی عرب در پايان نشست اضطراری‌شان در قاهره توقف هر چه سريعتر شهرک‌سازی‌های رژيم صهيونيستی را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری سوريه (سانا)، شورای وزارتی اتحاديه‌ی عرب در پايان اين نشست که با رياست دوره‌يی الجزاير برگزار شد، با صدور بيانيه‌ای از تداوم طرح‌های جديد شهرک‌سازی رژيم صهيونيستی در بيت‌المقدس شرقی ابراز نگرانی کرده و توقف هر چه سريعتر اين طرح‌ها را خواستار شدند.

در اين بيانيه هم‌چنين نسبت به آينده‌ی روند صلح پس از برگزاری کنفرانس آناپوليس با توجه به تداوم شهرک‌سازی‌ها و ساخت ديوار حايل توسط رژيم صهيونيستی ابراز نگرانی شده است.

وزيران امور خارجه‌ی عرب اين اقدامات اسراييل را غيرقانونی دانسته و بر ضرورت اتخاذ يک موضع‌گيری جدی در قبال اين سياست‌های غيرقانونی تاکيد کردند.

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: تداوم شهرک‌سازی‌ها، تحريم غزه، بستن گذرگاه‌ها و حملات نظامی عليه غير نظاميان در نوار غزه و کرانه‌ی باختری مانعی بر سر راه فعال سازی مذاکرات آغاز شده پس از کنفرانس آناپوليس است.

وزيران امور خارجه‌ی عرب، آمريکا و تمامی کشورهای شرکت کننده در کنفرانس آناپوليس را نسبت به ازبين بردن موانع موجود بر سر اجرای توافقنامه‌های اين کنفرانس مسوول دانستند.

شرکت کنندگان در اين نشست هم‌چنين بر ضرورت احترام به جدول زمانی تعيين شده جهت تشکيل کشور مستقل فلسطين تا پيش از سال ۲۰۰۸ و تداوم تلاش‌ها جهت برگزاری کنفرانس صلح عرب و اسراييل در مسکو تاکيد کردند.

وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی عرب از دبير کل اين اتحاديه خواستند تا با دقت نظر هر چه بيشتر و ضمن همکاری با تشکيلات خودگردان فلسطين سازمان‌های عربی و بين‌المللی، فعاليت‌های شهرک سازی اسراييل را پيگيری کرده و ضمن اتخاذ گام‌های لازم جهت توقف اين امر گزارشی را در اين خصوص به نشست بعدی اتحاديه‌ی عرب ارايه دهد.

در اين نشست مذاکرات گسترده‌ای در خصوص آخرين تحولات فلسطين، روند مذاکرات فلسطين و اسراييل در خصوص راه‌کارهای نهايی صلح، تعهداتی که کميته‌ی چهار جانبه‌ی صلح در خصوص توقف شهرک‌سازی‌های اسراييل در اراضی اشغال شده‌ی فلسطين داده بحث و تبادل نظر شد.

از سوی ديگر عمرو موسی، دبير کل اتحاديه‌ی عرب پس از برگزاری اين نشست در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مراد مدلسی، وزير امور خارجه‌ی الجزاير که کشورش رياست دوره‌يی نشست وزراتی اتحاديه‌ی عرب را بر عهده دارد، بر ضرورت بازگرداندن وحدت ملی به فلسطين و ازسرگيری مذاکرات داخلی فلسطين تاکيد کرد.

وی خاطر نشان کرد: نشست اضطراری وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی عرب بر سه محور مهم در فلسطين متمرکز بود که عبارتند از ۱- اوضاع خطرناک حاکم بر نوار غزه و کرانه‌ی باختری با توجه به ادامه‌ی حملات رژيم اشغالگر و تداوم شهرک سازی‌ها ۲- ضرورت ازسرگيری مذاکرات داخلی فلسطين بين جنبش‌های فتح و حماس و ۳- حفظ وحدت ملی فلسطين و بازگرداندن وحدت و انسجام داخلی به اراضی فلسطينی.

عمروموسی هم‌چنين تاکيد کرد: در اين نشست وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی عرب بر ضرورت تحقق آشتی ملی بين جنبش‌های فتح و حماس از طريق ميانجی‌گری اتحاديه‌ی عرب به توافق رسيدند.

وی افزود: در آينده شاهد فعاليت‌های فراگير کشورهای عربی جهت ايجاد مصالحه در فلسطين بر اساس توافقنامه‌ی مکه و توافقنامه‌های قاهره و هم چنين تلاش‌هايی که مصر در اين خصوص مبذول داشته خواهيم بود.

دبير کل اتحاديه‌ی عرب تصريح کرد: همه‌ی کشورهای عربی معتقدند شکاف داخلی فلسطين غير قابل پذيرش است و تحقق مصالحه جهت ايجاد يک موضع‌گيری قدرتمند برای فلسطينيان در روند مذاکرات با اسراييل امری ضروری است.

وی ادامه داد: محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين به عنوان رييس سازمان آزادی بخش فلسطين مسوول مذاکرات با اسراييل است و اين مسووليت بر اساس تصميم‌های فلسطينی و عربی به وی واگذار شده است.

عمروموسی تاکيد کرد: کشورهای عربی به توافق رسيدند که اسراييل در سايه‌ی سکوت بين‌المللی تمامی توافقنامه‌های آناپوليس و قوانين بين‌المللی را به رغم تعهداتی که پيش از برگزاری کنفرانس و در جريان برگزاری آن به کشورهای عربی داده شده، نقض کرده است.

وی نسبت به تداوم اين اقدامات هشدار داده و افزود: ادامه‌ی اين روند تحقق مهمترين آرمان فلسطينيان و کشورهای عربی مبنی بر تشکيل کشور مستقل فلسطين را غيرممکن می‌سازد و ما با تمام وجود مقابل اين مساله خواهيم ايستاد.

وی تاکيد کرد: کشورهای عربی در تحقق اهداف و آرمان‌هايشان در چارچوب طرح صلح پيشنهادی اعراب عمل خواهند کرد.

عمروموسی در ادامه اظهار داشت: ما در خصوص مذاکرات فلسطين و اسراييل هماهنگ با تشکيلات خودگردان فلسطين پيش می‌رويم و موضع‌گيری‌مان نسبت به ضرورت توقف شهرک‌سازی‌ها آشکار است.

وی افزود: چنانچه شهرک سازی‌ها ادامه يابد همه ما نسبت به ادامه روند صلح بی‌اعتماد خواهيم شد.

دبير کل اتحاديه‌ی عرب تصريح کرد: تماس‌های اين اتحاديه‌ با کميته‌ی چارجانبه‌ی صلح و دبير کل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات روند صلح ادامه دارد.

وی در خصوص عقب نشينی آمريکا از موضع‌گيری‌هايش پس از کنفرانس آناپوليس گفت: ما منتظر سفر جورج بوش، رييس جمهور آمريکا به منطقه هستيم تا اين وضعيت روشن شود و هرگز نخواهيم پذيرفت که بيش از اين اتلاف وقت صورت گيرد و يا روند صلح بر خلاف معيارهای قانونی پيش رود.

وی در خصوص سطح انتظارات کشورهای عربی از سفر بوش به منطقه گفت: ما نبايد دری را ببنديم بلکه بايد درهای بيشتری را در روابط عرب و آمريکا بگشاييم تا بتوانيم با دخالت‌های موثر آمريکا در پيشبرد قضيه فلسطين روبه‌رو شويم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به وعده‌های بوش در اين خصوص گفت: ما نيز نسبت به اين مساله مسوول هستيم و اين يک مساله اصلی در روند سياسی خاورميانه محسوب می‌شود.

عمروموسی تاکيد کرد: در نشست ۲۷ ژانويه‌ی (۷بهمن) اتحاديه‌ی عرب اين موضوع به طور کامل بررسی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به طرح کامل وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی عرب برای حل بحران لبنان اظهار داشت: رايزنی‌های موثری بين اتحاديه‌ی عرب و کشورهای عربی با رهبران لبنانی آغاز شده است و من طی ۴۸ ساعت آينده به لبنان سفر خواهم کرد.

وی بار ديگر تاکيد کرد: طرح کامل وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی عرب برای حل بحران لبنان شامل انتخاب ميشل سليمان، فرمانده ارتش اين کشور به عنوان رييس جمهور توافقی، تشکيل دولت متحد ملی و وضع قانون جديد انتخابات است.

دبير کل اتحاديه‌ی عرب در خصوص موضع‌گيری سوريه در قبال بحران لبنان گفت: موضع‌گيری اين کشور بر اساس موضع‌گيری توافق شده‌ی کشورهای عربی اتخاذ شده است.

وی هم چنين در خصوص احتمال سفرش به ايران برای پيگيری تلاش‌ها جهت حل بحران لبنان گفت: هيچ مانعی برای سفر به ايران وجود ندارد و در صورت دريافت دعوتنامه اين سفر در نزديک‌ترين زمان ممکن انجام خواهد شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35519

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزيران خارجه‌ اتحاديه عرب توقف سريع شهرک‌سازی‌های اسراييل را خواستار شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016