شنبه 17 آذر 1386

تونی بلر: توافق بر سر تشکيل کشور فلسطين تا پايان سال ۲۰۰۸ "امکان‌پذير" است، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


فرستاده‌ی ويژه‌ی کميته‌ی کاری چهار جانبه در خاورميانه و نخست وزير سابق انگليس اظهار داشت: دستيابی به توافق بر سر تشکيل کشور مستقل فلسطين تا پايان سال ‌٢٠٠٨ امری ممکن است، اما ايجاد کشور فلسطين و تکميل اين طرح نيازمند زمان طولانی‌تری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه‌ی الشرق الاوسط - چاپ لندن - نوشت: تونی بلر، نخست وزيرسابق انگليس و فرستاده‌ی ويژه‌ی کميته‌ی کاری چهارجانبه به خاورميانه درجمع خبرنگاران غربی در دفترش تصريح کرد: قصد دارم به نوار غزه سفر کنم و به عنوان نماينده‌ی کميته‌ی چهار جانبه از نزديک در جريان امور قرار بگيرم.

وی افزود: من با مردم و ساکنان نوار غزه مذاکره خواهم کرد و با نمايندگان سازمان‌های مدنی ديدار خواهم داشت، اما با رهبران حماس ديدار نخواهم کرد.

بلر درباره‌ی امکان همکاری با حماس اظهار داشت: من اقرار می‌کنم که حماس در انتخابات پيروز شد و به طور دموکراتيک به قدرت رسيد، اما ما می‌گوييم اگر شما خواهان حمايت‌ مالی ما هستيد بايد ايجاد دو کشور مستقل فلسطين و اسراييل را بپذيريد. در صورت پذيرش اين امر از سوی حماس من بسيار خوشحال خواهم شد که با حماس همکاری کنم.

وی نسبت به نتايج کنفرانس آناپوليس ابراز خرسندی کرد و گفت: اين کنفرانس اميد به بازگشت به روند سياسی و پيشرفت در آن را به وجود آورد.

بلر تصريح کرد: بعد از کنفرانس آناپوليس روند سياسی قوی با سقف زمانی مشخص ايجاد شد که گامی بزرگ و به جلو به حساب می‌آيد.

بلر با اشاره به کنفرانس اقتصادی که در ‌١٧دسامبر(‌٢٦ آذر) در پاريس برای حضور ‌٦٩ کشوراهدا کننده و غيره برگزار می‌شود، گفت: اين کنفرانس می‌تواند به فلسطينيان در برنامه‌ريزی آينده‌شان کمک کند.

نخست وزير سابق انگليس درباره‌ی درخواست فلسطينی‌ها برای دريافت مبلغ مالی معادل ‌٨/٥ ميليارد دلار گفت: آنها نيازمند اين مبلغ برای بهبود سازمان‌های آموزشی خود و ديگر سازمان‌هايشان هستند.

بلر تصريح کرد: ناگريز بايد روند سياسی با تغييرات اوضاع همراه باشد و حقايق از مدت‌ها پيش بسيار نااميد کننده است و بايد تغيير کند و اين مساله از طريق بهبود اوضاع اقتصادی، برداشتن تحريم‌ها و سپردن کنترل مجدد سرزمين‌های فلسطينی‌ به خود فلسطينی‌ها ممکن است.

فرستاده‌ی کميته‌ی کاری چهار جانبه عنوان داشت: بسياری از فلسطينی‌ها و اسراييلی‌ها امروز ديگر خواهان ايجاد دو کشور فلسطين و اسراييل هستند، اما اسراييلی‌ها هرگز در زمينه‌ی کشور فلسطين وارد مذاکره نخواهند شد، مگر زمانی که بدانند اين کشور خللی به امنيت آنها وارد نخواهد کرد و اين واقعيتی در اسراييل است.

بلر افزود: توافق بر سر تشکيل کشور فلسطين و اسراييل تا پايان سال ‌٢٠٠٨ ممکن است. اما ايجاد کشور مستقل فلسطين مستلزم مدت زمان طولانی است.

بلر بيان داشت: تعهد جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا در طول دوره‌ی دوم رياست جمهوری‌اش به ايجاد کشور مستقل فلسطين هم‌چنان پابرجا است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: من جورج بوش را خوب می‌شناسم در صورتيکه خود را متعهد به مساله‌ای کند تمام تلاشی و وقتش را صرف تحقق آن می‌کند.

بلر افزود: درست است که وی نمی‌تواند تمام مسايل را در دوره‌ی باقی مانده از رياست جمهوری‌اش حل کند اما صداقت وی برای خيلی‌ها ثابت شده است.

نخست وزير سابق انگليس عنوان داشت: من بر اساس ديداری که با بوش داشتم مطمئنم که وی قصد دارد به تعهداتش عمل کند. شايد شما بتوانيد درباره‌ی تلاش‌های آمريکا قبل از چند سال اخير ترديدهايی داشته باشيد، اما امروز بوش و کاندوليزا رايس، وزير خارجه‌ی آمريکا بی‌ترديد به طور جدی در تلاش برای عمل به تعهداتشان هستند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35162

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تونی بلر: توافق بر سر تشکيل کشور فلسطين تا پايان سال ۲۰۰۸ "امکان‌پذير" است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016