یکشنبه 9 دی 1386

پاکستان: به کدام سو؟ صدای آلمان

آيا موعد انتخابات به تعويق خواهد افتاد؟ آيا احزاب اپوزيسيون سياست تحريم را ادامه خواهند داد؟ خط مشی "حزب مردم" چه خواهد بود؟ آيا مشرف خواهد توانست کشور را کنترل کند؟ آيا از زرادخانه اتمی پاکستان به خوبی محافظت می‌شود؟

اين پرسش‌ها اذهان را به خود مشغول داشته‌اند. در سرتاسر جهان موضوع روز پاکستان است.

فروکش کردن ناآرامی‌ها

ناآرامی‌ها به تدريج فروکش می‌کنند، اما هر لحظه ممکن است از نو سربرآورند. بهانه ممکن است ترور تازه‌ای باشد، انتشار اطلاعات تازه‌ای در مورد قتل بی‌نظير بوتو، يا مسائلی که به انتخابات مربوط شود. در سرتاسر کشور تا روز يکشنبه، به دليل عزای عمومی اعلام شده از طرف دولت، بازار و ادارات تعطيل بودند.

در پنجاب، سه روز پس از ترور بی‌نظير بوتو، نزديک بود يکی از رهبران حزب مسلم ليگ ترور شود. بنابر اطلاع پليس، بمبی که قرار بود او را به قتل برساند، زودهنگام منفجر شد و باعث قتل دو بمب‌گذار گرديد.

عکسهای تازه از صحنه‌ی ترور بوتو

يک تلويزيون پاکستانی عکس‌هايی را نمايش داده که ادعا می‌شود دو تروريست را، که مسبب قتل بوتو هستند، در لحظه‌ی اقدام به ترور نشان می‌دهند. در يکی از عکسها در ميان توده‌ی مردم مردی با ريش تراشيده، عينک آفتابی و پيراهن سفيد ديده می‌شود. پشت سر او مردی با دستار سفيد بر سر ايستاده است که می‌گويند تروريست انتحاری است. در دو عکس ديگر مرد عينکی در حال تيراندازی ديده می‌شود. عکسها را گويا يک عکاس آماتور انداخته است.

اين عکس‌ها به گمان‌‌زنی‌های تازه‌ای راه می‌دهد. پليس تيراندازی به بوتو را پيش از انفجار تأييد کرده است. بر اثر انفجار، بنابر گزارش رسمی، ۲۳ نفر کشته شده‌اند.

دولت همچنان القاعده را عامل ترور می‌داند. ولی گروه کثيری از هواداران بوتو، ترور را به سازمان امنيت پاکستان نسبت می‌دهند.

احتمال تعويق انتخابات

طارق عظيم، از مقامات حزب حاکم مسلم ليگ، گفته است که ممکن است برگزاری انتخابات عمومی اين کشور، برای چند هفته به تاخير بيفتد. هنوز به طور رسمی قرار بر اين است در ۸ ژانويه، انتخابات پارلمان برگزار شود، انتخاباتی که هنوز معلوم نيست اپوزيسيون در آن شرکت خواهد کرد يا نه.

تا کنون گرايش عمده تحريم بوده است. حزب مسلم ليگ (شاخه نواز شريف)، اعلام کرده است که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

ممکن است تعويق انتخابات، باعث تغيير در موضع تحريم شود.

موضوع جانشينی بوتو

در اين ميان چشم‌ها به حزب "حزب مردم پاکستان" (PPP) دوخته شده است. از چند نفر به عنوان جانشين احتمالی بوتو در رأس اين حزب نام می‌برند، در درجه‌ی اول از پسر بزرگ بی‌نظير بوتو، بلاول زرداری، که ۱۹ سال دارد و دانشجوی دانشگاه آکسفورد است، و در درجه‌ی بعدی از آصف علی زرداری، شوهر بی‌نظير، که به فسادکاری شهرت دارد. اجلاس روز يکشنبه‌ی اين حزب در منزل بوتوها تکليف اين موضوع را روشن خواهند کرد و نيز مشخص خواهد کرد که حزب در انتخابات ۸ ژانويه چه منشی را پيش خواهد گرفت.

۸ ژانويه روزی تعيين‌کننده است. اگر انتخابات برگزار شود و نيروهای متخاصم سياسی به توافقی نسبی در مورد جهت تعادل سياسی برسند، ممکن است اوضاع تا حدی زير کنترل قرار گيرد. اگر تعادل قوا بلاتکيلف ماند، ستيزها دامن‌گستر خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

امنيت اتمی

در جهان در اين مورد نگرانی وجود دارد که آيا ممکن است زرادخانه‌ی اتمی پاکستان، به دست نيروهای افراطی مذهبی بيفتد. ارتش پاکستان اين اطمينان را می‌دهد که از زرادخانه‌ی اتمی به خوبی محافظت می‌کند. متخصصان امنيتی در نهادهای کارشناسی هنوز چندان نگران نيستند. لئونارد اسپکتور (Leonard Spector)، رئيس مؤسسه‌ی پژوهشی آمريکايی "جيمز مارتين"، که در اين زمينه تخصص دارد، گفته است که ارتش پاکستان زرادخانه‌ی اتمی به خوبی کنترل می‌کند. به گفته‌ی او در انجام اين مأموريت در ارتش پاکستان حس "همبستگی" وجود دارد.

همه، اين آرامش خاطر را ندارند. در تفسيرهای مطبوعات بين‌المللی نگرانی در مورد وضعيت ۵۰ کلاهک اتمی پاکستان يک موضوع ثابت است.

خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، آسوشيتدپرس

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35405

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پاکستان: به کدام سو؟ صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016