شنبه 17 شهریور 1386

اسامه بن لادن: آمريکايی ها به اسلام روی بياورند، بی بی سی

اسامه بن لادن، رهبر القاعده برای اولين بار طی سه سال گذشته در يک نوار ويدئويی جديد نشان داده شده است.

تحليلگران آمريکايی گفته اند که آنها اين نوار ويدئويی را مورد بررسی قرار داده و تقريبا مطمئن هستند که صدای پخش شده، متعلق به خود اسامه بن لادن است.

در ويدئو پخش شده، رهبر القاعده دو راه حل برای پايان دادن به جنگ در عراق مطرح می کند. راه حل اول، گسترش دامنه شورش ها عليه نيروهای به رهبری آمريکا در عراق است و راه حل دوم، روی آوردن آمريکا به اسلام است.

جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا که برای شرکت در نشست سران آسيا-اقيانوسيه به استراليا سفر کرده، در واکنشی به اين ويدئو گفت که اظهارات بن لادن در مورد جنگ عراق نشاندهنده اهداف طولانی مدت القاعده در عراق و "جهان خطرناکی است که در آن زندگی می کنيم."

آقای بوش افزود: "عراق جزئی از جنگ عليه افراط گرايی است و اگر القاعده به آن اشاره می کند، به اين خاطر است که می خواهد به هدف خود که خروج ما از آنجاست برسد."

ششمين سالگرد يازده سپتامبر

نوار ويدئويی اسامه بن لادن در آستانه ششمين سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ منتشر شده است. بن لادن از اکتبر ۲۰۰۴ تاکنون در نوارهای ويدئويی ديده نشده بود.

مقام های آمريکايی که در حال مطالعه اين نوار هستند می گويند برداشت آنها اين است که فيلم اخيرا و احتمالا در تابستان جاری ضبط شده است.

بخش کوتاهی از اين نوار ۳۰ دقيقه ای بعد از ظهر روز جمعه از شبکه الجزيره پخش شد.

در اين ويدئو به نظر می رسد بن لادن پشت ميز نشسته باشد درحالی که يک پيراهن سفيد و عبايی کرم رنگ به تن دارد. ريش او تيره تر و کوتاه تر از ويدئويی است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

در پايين تصوير به زبان انگليسی نوشته شده است: "پيامی از شيخ اسامه بن لادن به مردم آمريکا".

براساس متن پياده شده نوار که چندين رسانه در آمريکا به آن دست يافته اند، گوينده آمريکا را علنا تهديد نمی کند و مستقيما نيز خواستار حمله به آن کشور نمی شود.

در عوض وی به مردم آمريکا می گويد آنها در تلاش خود برای قانع کردن دولت بوش به توقف جنگ در عراق شکست خورده اند.

'دو گزينه'

براساس متن نوار که شبکه "ای بی سی" به آن دست يافته، وی می گويد: "اين يکی از بزرگترين اشتباهات شما بود که از کسانی که اين جنگ را راه انداختند نه حساب خواستيد نه مجازاتشان کرديد."

"به بوش اجازه داديد دور اول (رياست جمهوری) را کامل کند و عجيب تر اينکه او را برای بار دوم انتخاب کرديد، که آشکارا از طرف شما اجازه يافت ... به قتل مردم ما در عراق و افغانستان ادامه دهد."

وی به مردم آمريکا گفت که برای پايان دادن به جنگ عراق دو راه وجود دارد: "اولی از طرف ماست و آن اينکه همچنان کشتار شما و نبرد با شما را تشديد کنيم."

وی می گويد راه دوم طرد نظام دمکراتيک آمريکا و گرويدن همه به اسلام است.

"حالا ديگر برای شما و همه مردم جهان اهميت نظام دمکراتيک روشن شده است: اينکه اين نظام چگونه با منافع مردم و خون آنها از طريق فدا کردن سربازان و توده ها، برای دستيابی به منافع شرکت های عمده بازی می کند."

گوينده ادامه می دهد: "از شما دعوت می کنم اسلام را در آغوش گيريد."

در متن نوار همچنين به نيکولا سارکوزی رئيس جمهور فرانسه اشاره شده است که نشان می دهد پس از ماه مه ضبط شده است.

'توطئه های تازه'

خبرنگاران می گويند ويدئوی تازه بن لادن به ابطال شايعات درباره مرگ رهبر القاعده کمک خواهد کرد.

تام کيسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: "فکر نمی کنم چيزی باشد که او بتواند بگويد يا انجام دهد که از عزم ما يا عزم شرکای بين المللی ما برای مقابله با افراط گرايی بکاهد."

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه مايکل هيدين، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، در يک سخنرانی در روز جمعه در شورای روابط خارجی در نيويورک اخطار داد که القاعده درحال توطئه چينی برای حملات تازه به آمريکا است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: "تحليلگران ما با اطمينان زياد ارزيابی می کنند که رهبری مرکزی القاعده درحال برنامه ريزی برای توطئه ای با تاثيری شديد عليه خاک آمريکاست."

بن لادن در آخرين ويدئوی قبلی که در آستانه انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۴ آمريکا منتشر شد، نسبت به حملات تازه به آمريکا هشدار داده بود.

وی در نواری صوتی که در ژانويه ۲۰۰۶ منتشر شد به رويدادهای قابل تشخيص از جمله وضعيت سومالی اشاره کرد که نشان می داد نوار به تازگی ضبط شده است.

سنای آمريکا در ماه ژوئيه جايزه ای را که برای دستگيری يا مرگ بن لادن تعيين کرده بود از ۲۵ ميليون دلار به ۵۰ ميليون دلار افزايش داد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34198

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسامه بن لادن: آمريکايی ها به اسلام روی بياورند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016