یکشنبه 23 اردیبهشت 1386

تظاهرکنندگان در ازمیر: ترکیه سکولار می‌ماند، صدای آلمان

در روز ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) تظاهرات وسیعی در شهر ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، درگرفت. بیش از یک میلیون نفر گردآمدند تا پشتیبانی خود را از اصل جدایی دین و دولت در قانون اساسی ترکیه اعلام کنند. این تظاهرات در ادامه‌ی تظاهرات مشابهی است که در هفته‌های اخیر در شهرهای آنکارا و استانبول درگرفته است. تظاهرکنندگان در ازمیر شعار می‌دادند: "نه به شریعت"، "ترکیه سکولار می‌ماند".

سازمان‌دهندگان تظاهرات ابراز امیدواری کرده‌اند که از طریق این گونه همایشها و بسیج افکار عمومی نیروهای سکولار را تقویت کنند تا مانع آن شوند که در انتخابات پیش رو اکثریت کرسی‌های مجلس در دست اسلام‌گرایان بیفتد. آنان حزب "عدالت و توسعه" به رهبری نخست‌وزیر فعلی طیب اردوغان را حزبی اسلام‌گرا می‌دانند که بر آن است گام به گام اصل جدایی دین و دولت را در ترکیه مخدوش کند.

در روز قبل از تظاهرات بمبی در ازمیر منفجر شد که بر اثر آن یک تن کشته و ۱۴ تن مجروح شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انتخابات مجلس در ترکیه در روز ۲۲ ژوئیه برگزار خواهد شد. سرنوشت رئیس جمهور نیز بستگی به این انتخابات دارد. شانس حزب "عدالت و توسعه"، که در حال حاضر حکومت را در دست دارد، برای پیروزی بالاست. این حزب اما پس از انتخابات تازه به احتمال بسیار بایستی با نیروهای دیگر وارد ائتلاف شود. احزاب سکولار می‌کوشند برای تقویت حضور خود در مجلس پیشاپیش به همکاری رو آوردند و از فرصت کوتاه باقی مانده استفاده برند تا نیروهایشان را بسیج کنند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33274

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرکنندگان در ازمیر: ترکیه سکولار می‌ماند، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016