سه شنبه 19 دی 1385

آمريکا "مواضع القاعده" در سومالی را بمباران کرد، بی بی سی

نيروی هوايی آمريکا به مواضع کسانی که اعضای شبکه القاعده در سومالی خوانده شده اند حمله کرده است.

روز سه شنبه، ۹ ژانويه، به نقل از منابع دولتی سومالی گزارش شد که يک فروند هواپيمای نظامی آمريکايی از نوع ای سی - ۱۳۰ مخفيگاه های اعضای شبکه القاعده را که پس از عقب نشينی نيروهای اتحاديه محاکم اسلامی از شهرهای سومالی در جنوب اين کشور پناه گرفته بودند هدف حمله قرار داده است.

ايالات متحده دارای پايگاه های هوايی در کشور جيبوتی، در همسايگی سومالی است و احتمالا اين هواپيما از اين پايگاه به سوی محل ماموريت خود پرواز کرده بود.

ظاهرا اين حمله در ساعات بعد از ظهر روز دوشنبه روی داد و برخی خبرگزاری ها به نقل از يک مقام دولت سومالی روستای بادل را هدف اين حمله گزارش کرده اند.

گفته می شود که هدف اصلی اين عمليات گروهی از پيکارجويان عضو گروه اتحاديه محاکم اسلامی مستقر در موگاديشو، پايتخت، بودند که از برابر نيروهای دولتی و واحدهای ارتش اتيوپی به مناطق جنوب سومالی گريخته اند.

منابع رسمی آمريکايی هنوز در مورد اين حمله گزارشی منتشر نکرده اند و آمار رسمی از تلفات احتمالی اين عمليات در دست نيست.

با اينهمه، خبرنگار بی بی سی در منطقه می گويد که ظاهرا اين حمله تلفات قابل توجهی داشته و برخی منابع محلی می گويند چندين تن از اعضای ارشد شبکه القاعده نيز در ميان کشته شدگان اين حمله بوده اند.

ايالات متحده و برخی کشورهای ديگر گروه اتحاديه محاکم اسلامی را به همکاری نزديک با شبکه القاعده متهم کرده اند و گفته می شد که اسلامگرايان تندرو از تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی به شبه نظاميان اين گروه پيوسته بودند.

شناسايی 'اعضای القاعده'

بيش از دو هفته پيش، نيروهای محاکم اسلامی که برای شش ماه پايتخت و مناطق گسترده ای از جنوب سومالی را در اختيار داشتند، در پی حملات نظاميان دولت انتقالی و واحدهای ارتش اتيوپی از شهرهای تحت تصرف خود گريختند.

روز ۲۸ دسامبر، شبه نظاميان اتحاديه محاکم اسلامی مستقر در موگاديشو اين شهر را تخليه کردند و ظاهرا به جنوب سومالی گريختند اما مورد شناسايی و سپس حمله هوايی ارتش آمريکا قرار گرفتند.

دولت کنيا، در همسايگی سومالی، مرز مشترک دو کشور را برای جلوگيری از فرار اعضای اتحاديه بسته است و ناوهای آمريکايی نيز به همين منظور در آب های ساحلی سومالی مستقر شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگار بی بی سی حمله هواپيمای آمريکايی را بهره برداری آمريکاييان از فرصتی مناسب برای نابودی يکی از تشکيلات محلی شبکه القاعده توصيف کرده است.

ايالات متحده شبکه القاعده را مسئول بمب گذاری های سال ۱۹۹۸ در سفارتخانه های خود در دو کشور آفريقايی کنيا و تانزانيا می داند.

در اين بمب گذاری ها بيش از ۲۲۰ نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

در سال ۲۰۰۲، ايالات متحده به منظور مقابله با فعاليت احتمالی شبکه القاعده در شرق آفريقا به ايجاد پايگاه نظامی در کشور جيبوتی مبادرت ورزيد و واحدهای ضدتروريستی متشکل از حدود ۱۵۰۰ تن را در اين پايگاه مستقر کرد.

مقامات آمريکايی همواره اصرار داشته اند که رهبران اتحاديه محاکم اسلامی از جمله فعالان شبکه القاعده هستند.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32513

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا "مواضع القاعده" در سومالی را بمباران کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016