چهارشنبه 6 دی 1385

دادگاه بين‌‏المللی حقوق بشر آلبرتو فوجيموری را مسوول قتل‌‏عام ۴۱ زندانی پرو اعلام کرد، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران


ايلنا، گروه بين الملل: دادگاه بين‌‏المللی حقوق بشر در حکمی جديد، دولت «آلبرتو فوجيموری» رئيس‌‏جمهور پيشين پرو را مسوول قتل‌‏عام ۴۱ زندانی در سال ۱۹۹۲ دانست.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «دادگاه بين‌‏المللی حقوق بشر در حکم صادر شده اواخر ماه نوامبر که امروز توسط مطبوعات پرو منتشر شد، دولت «آلبرتو فوجيموری» رئيس‌‏جمهوری پيشين پرو را مسوول قتل‌‏عام ۴۱ زندانی در سال ۱۹۹۲ دانست. دادگاه بين‌‏المللی حقوق بشر به اين نتيجه رسيد که دولت سابق پرو به رهبری فوجيموری حقوق زندگی از جمله حقوق حفاظت قضايی را در قتل‌‏عام ۴۱ زندانی بازداشتگاه «ميگل کاسترو کاسترو» در شرق «ليما» توسط پليس و ارتش در تاريخ ششم و نهم ماه می سال ۱۹۹۲ نقض کرده است.»
بنابراين گزارش، در اين بازداشتگاه، زندانيان مرد و زن به اتهام ارتباط با «سندرو لومينوسو»، جنگجوی مائوئيست، زندانی بودند. اين حکم در تاريخ ۲۵ نوامبر توسط دادگاه بين‌‏المللی حقوق بشر صادر شد اما مطبوعات پرو اخيراً آن را منتشر کرده‌‏اند. ۲۹ نوامبر اين دادگاه همچنين به نفع خانوادهای قربانيان کشتار دانشگاه «لاکانتوتوآ» ۹ دانشجو و يک استاد دانشگاه حکم صادر کرد که البته اين حکم پيش از اين فاش شده بود. کشتار «لاکانتوتوآ» جولای سال ۱۹۹۲ دو ماه پس از قتل‌‏عام زندان «ميگل کاسترو کاسترو» توسط دولت فوجيموری انجام شد. در ماه آوريل سال ۱۹۹۲، فوجيموری يک کودتا را با حمايت از نيروهای مسلح انجام داد و در آن زمان کنگره را تعطيل کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گزارش حاکی است که انجمن حمايت از حقوق بشر از حکم اين دادگاه استقبال و ابراز اميداوری کرد که مقامات قضايی شيلی وی را به پرو مسترد کنند. اضافه می‌‏شود که فوجيموری در سال‌‏های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ بر پرو حکومت کرد. وی نوامبر سال ۲۰۰۵ در بدو ورود به شيلی از کشور ژاپن دستگير شد وی در سال ۲۰۰۰ در پی مواجهه با اتهامات در زمينه نقض حقوق بشر و اختلاس مالی به ژاپن، سرزمين پدری خود, گريخت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32459

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادگاه بين‌‏المللی حقوق بشر آلبرتو فوجيموری را مسوول قتل‌‏عام ۴۱ زندانی پرو اعلام کرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016