جمعه 19 آبان 1385

استقبال جهان از تغيير احتمالی سياست‌ها در آمريکا، ايسنا

سوسياليست‌های اروپا: نتايج انتخابات آغازی بر پايان ۶ سال کابوس است
چاوز: بوش نيز بايد برود
استقبال اعراب


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی

تحليل‌گران سياسی و مردم جهان از انتخابات ميان دوره‌يی کنگره‌ی آمريکا که به شکست جمهوری‌خواهان و استعفای رامسفلد انجاميد، استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، در همين حال بسياری از عراقی‌ها با اعلام پيروزی دموکرات‌ها نگرانی خود را از عقب‌نشينی سريع نيروهای آمريکايی و ترک اين کشور در ميان هرج و مرج و بحران اعلام داشتند اما بسياری ديگر بر اين عقيده بودند که حضور دموکرات‌ها به معنی تغييراستراتژی‌ها درعراق خواهد بود.

اما از پاريس تا پاکستان بسياری بر اين اميد هستند که دموکرات‌ها با کنترل سنا و مجلس نمايندگان بوش را مجبور به قبول شيوه‌ای آشتی‌جويانه‌تر درخصوص بحران‌های جهانی نمايند و به اين رييس‌جمهور که بيشتر به يک "کابوی" شهرت يافته، درس انسانيت بدهند.

رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا با اعلام تعجبش از استعفای دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريکا اظهار داشت: کناره‌گيری وی تاکيدی بر عمق رخدادهای آمريکاست.

وی افزود :‌ حتی اگر سياست‌های آمريکا در حال تغيير نيز باشد استعفای رامسفلد به معنای عمق و شدت اين تغييرهاست. ما طی چند روزآينده شاهد خواهيم بود چه خط مشی جديدی اعلام می‌شود، اما به يقين شاهد ساختار سياسی خواهيم بود که با آنچه درگذشته شاهدش بوديم تفاوت اساسی دارد.

در اقدامی غير منتظره بيش از ۲۰۰ تن از اعضای سوسياليست پارلمان اروپا از نتايج انتخابات آمريکا به عنوان "آغازی برای پايان دادن به شش سال کابوس جهان" استقبال کردند.

آندرس فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک در يک سخنرانی تلويزيونی ابراز اميدواری کرد رييس‌جمهور آمريکا و کنگره‌ی جديد اين کشور بتوانند به شيوه‌ای مشترک در خصوص مسايل عراق و افغانستان دست يابند.

هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا که همواره از مخالفان دولت بوش محسوب می‌شود، اين انتخابات را يک رای‌گيری "انتقام‌جويانه" خواند.

هوگو چاوز در يک کنفرانس خبری با اشاره به استعفای دونالد رامسفلد اظهار داشت: اکنون وقت آن رسيده تا رييس‌جمهورآمريکا نيز کنار رود.

وی افزود: دولت بوش ازدموکرات‌ها شکست خورد و بايد گفت که سقوط دولت آمريکا آغاز شده است. البته مردم آمريکا دارای وجدان هستند، شعورو آگاهی دارند اين رای، رای انتقام‌جويانه عليه جنگ عراق و عليه فساد در داخل دولت بوش بود.

رييس‌جمهور ونزوئلا آراء انتخابات ميان دوره‌يی کنگره‌ی آمريکا را انعکاس نارضايتی عمومی از اقدامات ضد ترور و طرح‌ها برای گسترش ديوارهای مرزی در طول مرز آمريکا و مکزيک خواند و گفت: به نظرمی‌رسد رييس‌جمهور آمريکا ضربه‌ی سختی خورده است، اگر بوش کناره‌گيری نکند برای او بهتر است رفراندومی برگزار کند تا بفهمد که آيا آمريکايی‌ها واقعا می‌خواهند که او هرچه زوتر از سمتش کناره‌گيری کند يا خير.

وی تاکيد کرد: آمريکا بايد در نهايت تحريم‌های تجاری‌اش را عليه دولت کوبا بردارد.

چاوز گفت:‌ آراء عليه بوش است، اميدوارم حزب دموکرات و رهبرانش بتوانند اين را به خوبی بفهمند. اميدوارم آن‌ها تلاش‌های بيشتری برای درک آمريکای لاتين داشته باشند.

چاوز هشدار داد که مقام‌های آمريکا و گروه‌های اپوزيسيون ونزوئلا با ادعای تقلب و فريب سعی در تغيير نتايج انتخابات اين کشور دارند.

دانيل اورتگا، رييس‌جمهور تازه منتخب نيکاراگوئه نيز در جمع هزاران تن از حاميانش در سخنرانی پيروزی‌اش اظهار داشت: جمهوری‌خواهان شکست خوردند چون همواره می‌خواستند در جنگ باشند و جنگ هميشه از جانب همه‌ی مردم امری رد شده است.

وی افزود: اميدوارم دولت آمريکا حداقل به حرف و درخواست مردم خودش توجه کند و هرچه سريع‌تر نيروهايش را از عراق خارج کند و به اين جنگ خاتمه دهد.

اورتگا گفت: مردم آمريکا با آرای خود اعلام کردند که خواهان اشغال نظامی عراق نيستند.

يک تحليل‌گر سياسی دانمارک نيز در اين خصوص اظهار داشت: آمريکايی‌ها با صراحت اعلام کردند که سياست‌های کنونی دولتشان در خصوص مسايل جهانی بايد تغيير کند و از يک نگرش مقابله‌جويانه به يک نگرش آشتی‌جويانه‌تر بر اساس ايجاد پل‌های ارتباطی تغيير کند.

ابراز احساسات در پاکستان که محبوبيت بوش به رغم ميلياردها دلار کمک‌ها و حمايت‌های دولتش به پرويز مشرف، رييس جمهور پاکستان بسيار پايين است، بسيار شديد بود.

حافظ حسين احمد، از قانونگذاران مخالف پاکستانی با استقبال از نتايج انتخابات گفت: بوش بايد کنار گذاشته شود، محاکمه شود و همانند صدام به مرگ محکوم شود.

و در چين بسياری بيم آن دارند که روی کار آمدن دموکرات‌ها به معنای افزايش تنش‌ها بر سرحقوق بشر، مسايل تجاری و کار باشد.

يکی از استادان آکادمی علوم اجتماعی چين اظهار داشت: حزب دموکرات از منافع کارگران و طبقه‌ی متوسط آمريکا حمايت می‌کند و می‌تواند بر روابط تجاری چين و آمريکا تاثيرگذار باشد.

دورنمای تغيير ناگهانی در سياست‌های خارجی آمريکا متحدان اين کشور نظير انگليس، ژاپن و استراليا که از حاميان قوی اين کشور در جنگ عراق هستند را نيز نگران کرده است.

جان هاوارد، نخست وزير محافظه‌کاراستراليا اظهار داشت که فکر نمی‌کند واشنگتن نيروهايش را به اين زودی ازعراق خارج کند.

وی گفت:‌ استراتژی عراق تغيير نخواهد کرد، مشخص است که رييس‌جمهور با اين رای مخالفت خواهد کرد و اين کاملا معقول است. به نظر من تغييرات اساسی در اين خصوص ايجاد نمی‌شود.

از سوی ديگر برخی از کشورهای عربی خشمگين از جنگ عراق و خشونت‌ها و درگيری‌های تازه در غزه، از شکست حزب جورج بوش در انتخابات آمريکا استقبال کرده و اظهار داشتند جمهوری‌خواهان بهای سياست‌های شکست خورده‌ی آمريکا در سراسر خاورميانه را پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، برخی تحليل‌گران در اسراييل نگرانی خود را از درگيری‌های سياسی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آستانه‌ی انتخابات سال ۲۰۰۸ رياست جمهوری اين کشور و احتمال اين که آمريکايی‌ها به اين ترتيب توجه خودشان را از بحران‌های خاورميانه بردارند، اعلام داشتند.

بيشتر کشورهای سراسر منطقه از اظهار نظر رسمی در خصوص نتايج انتخابات آمريکا خودداری کردند، اما انتقادات از نقش آمريکا در منطقه بسيار شدت گرفت.

صائب عريقات، مذاکره‌ کننده‌ی ارشد فلسطينيان اظهار داشت: تجربه‌ نشان داده است که خواه جمهوری‌خواهان بر سر کار باشند يا دموکرات‌ها تفاوت چندانی در برخوردشان با اسراييل ديده نخواهد شد.

تزيپی ليونی، وزيرخارجه‌ی اسراييل نيز عنوان داشت نتايج انتخابات آمريکا تاثيری بر اسراييل

نخواهد داشت.

در همين حال برای بسياری از اعراب جنگ عراق دليل اصلی شکست دولت بوش بود.

يک تحليل‌گر سياسی کويتی پيروزی دموکرات‌ها را يک واکنش بسيار عادی به سياست‌های شکست خورده‌ی رييس‌جمهور آمريکا در عراق خواند.

وی پيش بينی کرد دموکرات‌ها در وادار کردن بوش به اعلام يک فرمول تازه برای عقب‌نشينی ازعراق موفق خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما برخی از تحليلگران، حتی مخالفان جنگ عراق اذعان می‌دارند که خروج سريع نيروهای آمريکايی از عراق به بحران منطقه منجر خواهد شد.

يک تحليلگر عراقی می‌گويد: مشکل اعراب در حال حاضر اين است که عقب‌نشينی آمريکايی‌ها يک فاجعه‌ی امنيتی برای کل منطقه ايجاد می‌کند.

روزنامه‌ی الحيات-چاپ لندن- نيز نوشت: نافع علی نافع، معاون رييس جمهور سودان در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن ابراز خرسندی از شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات آمريکا گفت اين شکست به منزله‌ی مخالفت با سياست‌های جورج بوش رييس جمهور آمريکاست.

وی تصريح کرد: سودانی‌ها احتمال نمی‌دهند سياست خارجه‌ی آمريکا در قبال سودان تغيير استراتژيکی داشته باشد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32054

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استقبال جهان از تغيير احتمالی سياست‌ها در آمريکا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016