چهارشنبه 26 مهر 1385

مشکل، آمريکاست! سخنرانی الگور در پاريس، احسان نراقی، روز آنلاين

ال گور، معاون ريس جمهور آمريکا در زمان کلينتون، به منظور ايجاد حساسيت در مردم اروپا نسبت به گرم شدن کره زمين، پس از سفری به بلژيک و اسپانيا و هلند، اينک به فرانسه آمده است. وی دو شب قبل به دعوت رئيس مجلس نمايندگان فرانسه در پاريس به ايراد سخنرانی و نمايش فيلم مستندی که خود شخصاً تهيه کرده بود پرداخت. اين فيلم ۲ ساعته که حضار را شديداً تحت تأثير قرار داد، تغييرات شگرفی را که به واسطه گرم شدن زمين در حال ايجاد است به تصوير کشيده و توضيح می داد که چگونه در صورت تداوم وضع فعلی، طی ۴۰ تا ۵۰ سال آينده مراکز مهمی چون نيويورک، توکيو و نيز شهرهای بزرگ چين به زير آب خواهند رفت، پستی و بلندی های طبيعت دگرگون می شوند و کره زمين به کلی تغيير ماهيت می دهد. تاکيد فيلم بر اين بود که نشان دهد چگونه بر اثر مصرف کردن مهار ناپذير انرژی در ممالک صنعتی بخصوص ايالت متحده، حفاظی دور کره زمين را احاطه می کند که مانع ورود هوا به فضای زمين است، و در نتيجه گرمايی که به وجود می آيد يخ های قطبی و ديگر نقاط دنيا به آسانی آب می شوند.

در اين مجلس بيش از ۲۰۰ نفر از نمايندگان مجلس سنا و استادان متخصص دانشگاه ها و انجمن های دفاع از محيط زيست و روزنامه نگاران حضور داشتند. ال گور گفت زمانی که به اتفاق کلينتون در کاخ سفيد بوده در صدد جلوگيری از بروز اين واقع عظيم که سرنوشت انسان را تغير می دهد بوده، ولی متاسفانه با مقاومت اعضای کنگره مواجه شده است.

روزنامه لوموند در پی نمايش فيلم فوق در پاريس، در مصاحبه ای با گور از او سوال کرده: "اينک مشکل زمين تروريسم است. آيا گرم شدن زمين زمين از تروريسم مهمتر است؟" وی پاسخ داده: "ما بايد تروريسم را از ميان برداريم، ولی شکی نيست که بحران اتمسفر و آنچه من به شما امشب نشان دادم مهمترين بحرانی است که تا کنون بشر با آن روبه رو بوده است."

او در ادامه با تاکيد بر اين که: "تنها راه حل اين مشکل محدود کردن مصرف است. کيفيت زندگی را می توان بالا برد و تغيير داد." افزوده: "مثلاً بايد شديدا از سوختن چوب و همه گياهان جلوگيری کرد. نيز مصرف مواد پلاستيکی و فولاد و کاچو. بدون شک ما به يک نوع معماری مناسبتر از آنچه امروز به چشم می خورد احتياج داريم و به موادی که زاينده انرژی باشند بدون عوارضی که اکنون از انرژی ها بوجود می آيد."

معاون سابق رييس جمهور آمريکا در پاسخ به اين سوال که "آيا پروتکل کيوتو [برای جلوگيری از گرم شدن زمين که آمريکا و چين و هند آن را امضا نکرده اند] جوامع را در راه مقابله با اين پديده به هم نزديک می کند؟" جواب داده: "ما اطمينان داريم که به محض اينکه بوش که مخالف جدی اين پروتوکل بود کاخ سفيد را ترک کند، پروتکل جنبه عمومی و جهانی به خود خواهد گرفت و قابل اجرا خواهد شد. تاکنون ۳۰۰ شهر در آمريکا اين پروتکل را پذيرفته اند و خيلی از کارفرماها اجرای آن را قبول کرده اند. " او در ادامه تاکيد کرده: "اگر آمريکا امضای آن را قبول کند به راحتی می توان به هند و چين هم اين پروتکل را پذيراند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الگور در خاتمه گفتگوی خود با لوموند، در پاسخ به اين سوال که آيا نمی خواهد کانديدای رئيس جمهوری آينده در آمريکا باشد؟ پاسخ داده: "من هنوز صد درصد اين احتمال را رد نکرده ام. ولی خيال نمی کنم کانديدا شوم. من مايل هستم تمام نيروی خود را تا جان در بدن دارم برای تقويت روحيه هموطنانم به کار ببرم تا آنها به کانديدايی رأی بدهند که مجری پروتوکل کيوتو باشد!"

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31782

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشکل، آمريکاست! سخنرانی الگور در پاريس، احسان نراقی، روز آنلاين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016