دوشنبه 29 خرداد 1385

بلند اجويت، سياستمداري كه قلب مخالفينش را هم فتح كرد، ايرنا

آنكارا، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۳/۲۹‬

حضور بيش از ‪ ۵۰۰‬هزار تركيه‌اي در بيمارستاني كه "بلند اجويت" نخست وزير اسبق تركيه از يك ماه قبل در آن در اغما به سر مي‌برد، حتي دعاي مخالفان سرسخت براي سلامتي او، اجويت را در تاريخ تركيه در موقعيت سياستمداري قرار داده كه قلب مخالفينش را هم فتح كرده است.

اجويت يك ماه قبل به دليل خونريزي مغزي به بيمارستان "گاتا" در آنكارا منتقل شد و تحت عمل جراحي مغز قرار گرفت و هم اكنون در بخش مراقبتهاي ويژه اين بيمارستان بستري است.

به گفته پزشكان بيمارستان گاتا تاكنون هيچ بهبودي در وضعيت وي حاصل نشده و اجويت همچنان در اغما است.

در مدت يك ماه گذشته اقشار مختلف مردم تركيه با حضور در بيمارستان، دفاتري را كه براي عيادت‌كنندگان گشوده شده، با نوشتن نظر خود در مورد اجويت، امضا مي‌كنند.

در اين مدت شمار امضاكنندگان دفاتر از رقم ‪ ۵۰۰‬هزار عيادت‌كننده گذشته است.

حضور "سليمان دميرل" رييس جمهوري سابق تركيه و رقيب سرسخت سياسي اجويت در دهه ‪ ۱۹۷۰‬ميلادي، در بيمارستان گاتا و سخنان وي مبني بر اين كه در برخي مجادلات سياسي، اجويت را آزرده خاطر كرده بود و اكنون براي سلامتي وي دعا مي‌كند، محبوبيت اجويت در نزد سياستمداران مخالف را نيز آشكار ساخت.

برخي از نمايندگان سابق مجلس كه از اجويت بريده و به احزاب مخالف وي پيوسته بودند، با حضور در بيمارستان، با درج عباراتي حاكي از ابراز ندامت در دفترهاي ويژه، از اجويت طلب عفو مي‌كنند.

گروه‌هاي كارگري تركيه كه اجويت به عنوان سياستمداري چپگرا، در تمامي دوران فعاليتهاي سياسي خود توجه ويژه‌اي به آنها داشت نيز، در طول يك ماه گذشته با حضور در مقابل بيمارستان گاتا براي سلامتي نخست وزير اسبق تركيه دست به دعا برداشته‌اند.

هزاران تن از نمايندگان كارگران از شهرهاي مختلف تركيه در طول يك ماه گذشته به آنكارا آمده و دفاتر ويژه را در بيمارستان امضا كرده‌اند.

برخي از مخالفان كه در دوران نخست وزيري اجويت براي رساندن صداي اعتراض خود نسبت به دولت وي، دست به اقدامات تبليغاتي زده و اين اقدامات آنها هفته‌ها موضوع بحث در رسانه‌هاي تركيه بود نيز، به بيمارستان آمده و از اقدامهاي خود ابراز ندامت كرده‌اند.

جامعه تركيه هنوز هم تصاوير كاسبي را كه در اعتراض به افزايش قيمتها، در مقابل نخست وزيري حضور يافت و به هنگام خروج اجويت از نخست وزيري و سوار شدن به اتومبيلش، صندوق مغازه را در مقابل اجويت پرتاب كرد، در ذهن دارد.

اين كاسب هم دو هفته قبل به بيمارستان گاتا آمد و از خانم "رخشان اجويت" همسر "بلند اجويت" عذرخواهي و طلب بخشش كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دختر بچه‌اي كه در زندان به دنيا آمده و تا شش سالگي به همراه مادرش در زندان به سر برده و با تلاشهاي خانم "رخشان اجويت" و تصويب قانون عفو عمومي، با مادرش از زندان رهايي يافته و اكنون نيز تحت حمايت خانم اجويت به تحصيل ادامه مي‌دهد، در مقابل بيمارستان گاتا گفت: "براي سلامتي اجويت هر شب به درگاه خدا دعا مي‌خوانم."
به گفته يك صاحب نظر امور تركيه، صحنه‌هايي كه اين روزها در برابر بيمارستان گاتا ديده مي‌شود، نشانگر تجليل ملت از سياستمداري است كه در طول حيات سياسي خود، در روزهاي دشوار تركيه، منزه‌طلبي نكرد و هرگز پا پس نكشيد. به همراه ملت وارد تلاطم‌هاي سياسي شد و خدمات بزرگي كرد و در خطاهايش نيز، نيتي جز خدمت به تركيه نداشت.

"بلند اجويت" از سياستمداران برجسته پنج دهه اخير تركيه است كه در اوايل مرداد ماه سال ‪ ۱۳۸۳‬شمسي با كناره‌گيري از رهبري حزب "دمكرات چپ"، بطور رسمي از جهان سياست و ‪ ۶۰‬سال حضور فعالانه در تلاطمهاي سياسي ملت تركيه وداع كرد.

اجويت كه پنج بار در دوره‌هاي حساس مقام نخست وزيري تركيه را عهده‌دار شده است، از شخصيتهاي سياسي تاثيرگذار در روند سياسي تركيه در دوران معاصر به شمار مي‌رود و تقريبا همه زندگي خود را وقف سياست كرده است.

بلند اجويت و همسرش خانم "رخشان اجويت" در جامعه تركيه به سلامت اخلاقي و پاك دستي شهرت دارند و از نظر شخصيت فردي نيز در جامعه تركيه افرادي سالم قلمداد مي‌شوند.

بلند اجويت ‪ ۸۲‬ساله و همسرش "رخشان اجويت" ‪ ۸۳‬ساله به داشتن زندگي بسيار ساده و بي‌آلايش و تواضع شهرت دارند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30610

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بلند اجويت، سياستمداري كه قلب مخالفينش را هم فتح كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016