سه شنبه 29 فروردین 1385

گروه‌هاي حقوق بشر نپال انحلال دولت فعلي اين كشور را خواستار شدند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


سازمان‌هاي متعدد حقوق بشر نپال انحلال دولت كنوني و تشكيل دولتي جديد متشكل از هفت حزب سياسي اصلي و مائوئيست‌ها از مجراي يك اجماع ملي را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران‌ (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي نپال نيوز، اين سازمان‌هاي حقوق بشر، هم‌چنين از گروه‌هاي معارض خواستند اعلام آتش‌بس كرده و فرايند صلح را آغاز نمايند.

در بيانيه‌ي مشتركي كه به وسيله‌ي هفت سازمان حقوق بشر و اعضاي جامعه‌ي مدني منتشر شد، هم‌چنين از دولت نپال خواسته شده است كه محدوديت‌هاي وضع شده را بردارد و حكومت نظامي را در بخش‌هاي مختلف كشور ملغي اعلام كند.

علاوه بر اين، آن‌ها از حكومت خواستند تا به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اجازه دهد بر مبناي كارت‌هاي شناسايي خود اقدام به پوشش اخبار و حوادث نمايند و نياز نداشته باشند كه اجازه‌ي مخصوص از دولت براي انجام كارشان دريافت كنند.

اين گروه‌هاي حقوق بشر از مردم نيز خواستند كه ماليات‌هاي خود را به دولت كنوني همان‌گونه كه هفت حزب سياسي اصلي خواستار شده‌اند، نپردازند.

در اين بيانيه آمده است كه نيروهاي امنيتي براي سركوب جنبش طرفدار دموكراسي در كشور برخلاف هنجارهاي ملي و بين‌المللي متوسل به زور و سركوب مي‌شوند.

اين در حالي است كه بارش مداوم باران نيز امروز (سه‌شنبه) نتوانست مانع تظاهرات ضد سلطنتي مردم نپال در پايتخت اين كشور شود. ديپلمات‌ها گفتند كه به نظر مي‌رسد جنبش مخالفان پادشاه نپال در حال نزديك شدن به نقطه‌ي اوج خود است.

خبرگزاري رويتر گزارش داد: اين سيزدهمين روز اعتصاب سراسري و تظاهرات دموكراسي خواهانه در نپال بود كه به درخواست اتحاد هفت حزب سياسي اصلي اين كشور آغاز شد.

صدها تن از مردم نپال با تجمع در چندين نقطه از كاتماندو (پايتخت نپال) سعي كردند يك راهپيمايي راه بياندازند؛ ولي پليس مانع اين كار آنها شد. در تظاهرات امروز هيچ كس زخمي نشد.

در پي تدابير سركوب گرايانه‌ي نيروهاي پليس، از زمان شروع جنبش ضد سلطنتي تاكنون پنج تن زخمي و صدها تن زخمي شده‌اند.

ديپلمات‌ها گفتند؛ به نظر مي‌رسد زمان براي سلطنت به پايان رسيده است.

يكي از اين ديپلمات‌ها گفت: در صورتي كه پادشاه طي هفته‌ها يا روزهاي آينده كاري انجام ندهد، ما احتمالا شاهد سرنگوني وي خواهيم بود. من از اين كه در حال حركت به سوي يك وضعيت انقلابي هستيم، بسيار نگران هستم.

پادشاه نپال روز يكشنبه در ديدار با سفراي كشورهاي آمريكا، چين و هند خاطر نشان ساخت كه وي مي‌تواند برخي از درخواست‌هاي تظاهر كنندگان را برآورده كند.

اين در حالي است كه ديپلمات‌ها گفتند، از هر گونه موضوع خاصي بي‌اطلاع هستند.

اين ديپلمات افزود:‌ پادشاه مجبور است كه قدرت را به احزاب سياسي واگذار كند و در صورتي كه اين كار نكند براي وي خوب نيست.

احزاب سياسي نپال خواستار برگزاري تظاهرات گسترده در روز پنجشنبه شده‌اند و متعهد شده‌اند كه صدها هزار تن از مردم را به خيابان‌ها بكشانند.

اما اين احزاب مشخص نكرده‌اند كه پس از اين تظاهرات چه اتفاقي خواهد افتاد.

در همين حال، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: در حالي كه پايتخت نپال با كمبود غذا و سوخت مواجه شده است، اولين كاروان حامل نمك، ميوه و سبزيجات و سوخت مورد نياز براي آشپزي و بنزين (طي دو هفته گذشته) در حال حركت به سمت كاتماندو است.

تظاهر كنندگان روز دوشنبه سعي كردند اين كاروان را متوقف كنند؛ ولي با شليك سربازان مواجه شدند. اين درگيري به زخمي شدن پنج تن انجاميد.

ارتش سلطنتي نپال طي بيانيه‌اي اعلام كرد: از آنجا كه اراذل و اوباش سعي داشته‌اند تانكر‌هاي حاوي سوخت را به آتش بكشانند و به افراد كاروان حمله كنند، سربازان مجبور به شليك شده‌اند.

اين در حالي است كه هزاران تن از مردم كاتماندو روز دوشنبه در حومه‌ي اين شهر تظاهرات كردند و با سنگربندي خيابان‌ها را مسدود كردند و به سوي نيروهاي پليس سنگ و تكه آجر پرتاب كردند.

پليس نيز با پرتاب گاز اشك آور، شليك گلوله‌هاي پلاستيكي و ضرب و شتم تظاهركنندگان با باتوم واكنش نشان داد.

يكي از تظاهر كنندگان در حالي كه كنار توده‌اي از لاستيك‌هاي در حال سوختن ايستاده بود، گفت: ما گيانندرا (پادشاه نپال) را روي شعله‌هاي آتش دار خواهيم زد. پادشاه خواهد سوخت!

يك مقام محلي در جنوب كاتماندو گفت: در حالي كه هزاران تن از مردم در حال راهپيمايي بودند، نيروهاي امنيتي با گلوله‌هاي واقعي بسوي آنها تيراندازي كردند كه در پي آن يك تن كشته شد و پنج تن زخمي شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين پنجمين نفري است كه طي روزهاي اخير توسط نيروهاي امنيتي كشته مي‌شود.

اين مقام محلي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: حال زخمي شدگان وخيم است و در بيمارستان بستري شده‌اند.

در همين حال، يك مقام كاخ سلطنتي نپال گفت: گيانندرا به منظور بررسي احتمال انتصاب يك نخست وزير روز دوشنبه با كريشنا پراساد بهاتاراي و سورايا بهادر ساپا (دو تن از نخست وزيران سابق نپال) ديدار و گفت‌وگو كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29699

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گروه‌هاي حقوق بشر نپال انحلال دولت فعلي اين كشور را خواستار شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016