جمعه 19 اسفند 1384

تظاهرات براي استعفاي ساكاشويلي نخست‌وزير گرجستان، ايسنا

ديدار نخست وزير گرجستان با اعضاي اپوزيسيون پارلمان گرجستان


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل


نخست‌وزير گرجستان با پنج تن از اعضاي اپوزيسيون پارلمان كه روز پنجشنبه دست به اعتصاب زده و ديدار با وي را خواستار شده بودند، ديدار كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري ريا نووستي، زوراب نوگايدلي، نخست وزير گرجستان پيشتر گفته بود كه با نمايندگان اپوزيسيون پارلمان كشورش در هفته‌ي آتي ديدار خواهد كرد.

وي افزود امروز (جمعه) با نمايندگان مذكور ديدار و گفت و گو كرده و به آنان اعلام داشته كه موضع دولت آن است كه استقرار نظام صندوق حساب جهت تثبيت درآمدها و افزايش ماليات‌ها لازم و ضروري است.

وي ضمن انتقاد از اعضاي اپوزيسيون به آنان هشدار داد كه نخواهند توانست به ايجاد قيام مردمي بپردازند.

وي تصريح كرد: اگر شما قصد ايجاد آشوب و اغتشاش داريد، بدانيد كه موفق نخواهد شد.

ناگايدلي افزود: شما از يك سو خواستار افزايش ميزان مستمري و دستمزدها هستيد اما از سوي ديگر مي‌خواهيد از پرداخت ماليات طفره برويد. اين مباحث با يكديگر سازگاري ندارند.

اين در حالي است كه نزديك به 8000 گرجستاني در اعتراض عمومي به دولت كشورشان كه از زمان روي كار‌آمدن ميخاييل ساكاشويلي در پي وقوع انقلاب رز به رهبري وي در سال گذشته بي‌سابقه قلمداد مي‌شود، روز پنجشنبه به خيابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، معترضان در خارج ساختمان پارلمان گرجستان واقع در خيابان اصلي شهر تفليس تجمع كردند. اين خيابان پيشتر صحنه‌ي تظاهرات‌هاي گسترده‌تري بود كه سرانجام به استعفاي ادوارد شواردنادزه‌ در سال 2004 انجاميد.

معترضان در تظاهرات خود ضمن انتقاد از دولت گرجستان استعفاي ميخاييل ساكاشويلي، رييس جمهور كشورشان را خواستار شدند.

در اين تظاهرات كه با سازماندهي احزاب اپوزيسيون برگزار شده بود، عده زيادي از تجار و مالكان صنايع خرد حضور داشتند و نسبت به قوانين جديدي كه آنان را به استفاده از صندوق حساب براي كنترل اقتصاد مبتني بر بازار غير قانوني وادار مي‌كند، به اعتراض پرداختند.

هم چنين تظاهرات‌هاي مشابهي در ديگر شهرهاي گرجستان برگزار شد اما مقياس اعتراضات در تفليس منعكس كننده‌ي ميزان نارضايتي مردم از دوره‌ي تصدي ساكاشويلي بود؛ مردمي كه در زمان حضور در پاي صندوق‌هاي راي اميدوار بودند با روي كار آمدن وي اوضاع اقتصادي نامطلوب دوران گذشته جان تازه‌اي بگيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال كوبا داويتاشويلي، از قانونگذاران اپوزيسيون گفت: مردم كه زماني به خيابان‌ها آمدند و خواستند شواردنادزه را به استعفا مجبور كنند، قادرند تا سرنگوني مقامات كنوني را نيز رقم بزنند.

داويتاشويلي، رهبر حزب محافظه‌كار گرجستان در جمع معترضان بر اين حقيقت اشاره كرد كه ساكاشويلي به معترضان نشاني از ضعف خود را نشان نداده است.

از سوي ديگر شالوا ناتلاشويلي، از مخالفان ساكاشويلي و رهبر حزب كارگر، رييس جمهور كشورش را به استقرار حكومت ديكتاتوري و فراموشي وعده‌هايش براي مبارزه با فساد عميق و بهبود اوضاع اقتصادي متهم ساخت.

در اين تظاهرات ميان نيروهاي پليس و معترضان درگيري‌هايي پيش آمد اما از وقوع خشونت ميان طرفين گزارشي مخابره نشد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29255

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرات براي استعفاي ساكاشويلي نخست‌وزير گرجستان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016