شنبه 29 اسفند 1383

آغاز به کار نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در الجزایر، مهر

نشست وزیران امور خارجه عضو اتحادیه عرب ساعتی پیش در الجزایر آغاز شد که طی آن عبدالعزیز بلخادم به عنوان رئیس این نشست خواستار حل اختلافات مرزی میان امارات و جمهوری اسلامی ایران شد .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، عبدالعزیزبلخادم به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه عرب که کشورش ریاست نشست آتی سران عرب را هفته آینده به عهده خواهد گرفت ، به موضوعات مهم سیاسی و اقتصدی و امنیتی مطرح در جهان عرب اشاره کرد.

وزیران امور خارجه عرب امروز موضوعاتی را که باید در نشست آتی سران مطرح شود، بررسی خواهند کرد .

عبدالعزیز بلخادم اصلاحات را مهمترین پرونده ای دانست که در نشست آتی سران عرب بررسی خواهد شد.

وی بر ضرورت اصلاح ساختاری در اتحادیه عرب و مشارکت نمایندگان جامعه مدنی کشورهای عربی در تشکل های وابسته به اتحادیه عرب و نیز کارآمدکردن این اتحادیه تاکید کرد.

بلخادم تصویب تشکیل پارلمان عربی مشترک را یک دستاورد مهم به عنوان چهارچوبی برای جمع شدن جریان ها و طیف های مختلف در کنار یکدیگر تلقی کرد.

وی گفت : ما به سران خود تاکید خواهیم کرد که اجرای قطعنامه ها و مصوبات در نشست های سران از اهمیت خاصی برخوردار است .

بلخادم با اشاره به فشارهای روز افزون آمریکا بر رژیم های عربی برای انجام اصلاحات گفت : در سایه فشارها و طرح های خارجی برای انجام اصلاحات سیاسی به گونه ای که فهم و درک آن هم برای ما دشوار است قرار داریم در حالی که اصلاحات یک خواسته درونی و ملی و برخاسته از اراده ملت ها است پیش از آنکه خواسته بیگانگان باشد.

وزیر امور خارجه الجزایر به مناقشه اعراب و اسرائیل اشاره کرد و بر اجماع نظر کشورهای عربی درباره صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه تاکید و طرح صلح اعراب را که در نشست سران عرب در بیروت در سال 2002 تصویب شد یادآوری کرد.

وی تشکیل دولت مستقل فلسطینی و عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی لبنان و سوریه را به عنوان گام مهمی در راه برقراری صلح دانست.

وزیر امور خارجه الجزایر در خصوص عراق با اشاره به انتخابالت اخیر این کشور ، بر ضرورت حفظ وحدت ملی و ارضی و استقلال و حاکمیت عراق و مشارکت همه طیف ها وعناصر جامعه این کشور در روند سیاسی بدون کنار گذاشته شدن یک طیف و گروه خاص تاکید کرد .

به گفته وی اوضاع امروز عراق پایبندی و التزام کشورهای عربی را به انجام مسئولیت آنها در این زمینه ضروری می کند.

بلخادم به مناقشه امارات وایران درباره جزایر سه گانه ایرانی اشاره کرد و گفت : اختلافات مرزی میان ایران وامارات باید کاملا به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه الجزایر به موضوعات دیگری چون اوضاع سومالی، سودان و دیگر تحولات جهان عرب اشاره کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب نیز در سخنانی گفت: برخی برای کم کردن ارزش اتحادیه عرب تلاش می کنند که این مساله شان وجایگاه اعراب را پائین می آورد.

عمروموسی با بیان اینکه امروزه در جهان برخی با نگاه ترحم آمیز و برخی با دید اتهام کردن به جهان عرب می نگرند، شرایط کنونی جهان عرب را بسیار حساس خواند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبیر کل اتحادیه عرب گفت : اگر همه کشورهای عربی از نقش اتحادیه عرب حمایت نکنند این اتحادیه نمی تواند ماموریت های خود را با موفقیت انجام دهد.

وی بر ضرورت انجام اصلاحات در اتحادیه عرب وکارآمد کردن آن تاکید کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب کشورهای عربی را به خاطر عدم حمایت از نقش این اتحادیه مورد انتقاد قرارداد.

نکته قابل تامل اینکه بلخادم هیچگونه اشاره ای به موضوع تحولات لبنان نکرد .

شایان ذکر است نشست وزیران امور خارجه عرب که برای بررسی بیانیه پایانی نشست آتی سران عرب و موضوعات مهمی که قرار است در آن نشست بررسی شود فردا نیز ادامه پیدا می کند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19530

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آغاز به کار نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در الجزایر، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016