پنجشنبه 24 دی 1383

انتخابات فلسطین، آزمون بزرگ امریکا در خاورمیانه، مجید دادخواهان


انتخابات روز یکشنبه در بخشهایی از سرزمین فلسطین و کسب بیش از 65 درصد آرا توسط ابو مازن نقطه عطف بزرگی در فرایند صلح در منطقه و در سرنوشت آتی مردم فلسطین خواهد بود. اگر چه تا بحال تعداد شرکت کنندگان در این رفراندوم بصورت قطعی اعلام نشده ولی گفته ها نشان میدهد که حدود 70 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند. به گفته ناظران بین المللی شرکت فلسطینیان بسیار خیره کننده و امیدوارانه بوده است. البته بخش مهمی از فلسطینیان و بعضا با گرایشهای افراطی بر حسب تجربه تاریخی اعتمادی به طرف اسرائیلی نداشته ولی به نظر میرسد فلسطینیان بعد از یک دوره طولانی نبردهای خونین و کشتار انتفاضه ترجیح میدهند که جنبش فلسطین را بصورت آرام به پیش برده و افکار عمومی دنیا را با حرکتهای صلح طلبانه خود به همراهی بیاورند. نکته دیگر حضور عوامل و پارامترهای مرتبط با امریکا در انتخابات فلسطین است. جناح دموکرات امریکا نظر به مروان برغوثی کاندیدای مستقل و فعال حقوق بشر داشته و کمکها وحمایتهای هیلاری کلینتون و جان کری پشتیبانی سمبلیک حود را نشان دادند. بر عکس جرج بوش وصراحتا تمایل به حمایت و ملاقات با ابو مازن در صورت پیروزی در انتخابات شده بود. نتایج آراء نیز نشان داد که دیدگاه و تفکر عمومی مردم فلسطین در سمت دیدگاههای خاورمیانه ای بوش حرکت میکند. واقعیت این است که بیش از چهار سال انتفاضه برای مردم فلسطین غیر از خون و خشونت و بیکاری و رکود اقتصادی پیامدی نداشته در حالیکه برای بعضی از عناصر تشکیلات خود گردان سود و منافع سرشاری را عامل بوده است. مردم فلسطین خسته از حرکتهای خشونت آمیز بدنبال صلح، کار وآینده برای فرزندان و سرزمینی برای سکونت هستند. یاسر عرفات در دوران حیات خود با حرکتها و عملکرد ش -خوب یا بد- تا بحال ملت فلسطین را زنده نگهداشته و فلسطین را به یک مسئله جهانی تبدیل کرده بود. مرگ این بزرگمرد نیز برای ملتش با خیر و برکت بوده و بن بست مذاکرات صلح را بازگشایی کرده است. همزمان آریل شارون نخست وزیر اسرائیل نیز توانست با یک اکثریت شکننده دولت ائتلافی خود را تشکیل و برنامه های خود در جهت توقف شهرک سازی و خروج از بخشهایی از سرزمینهای اشغالی ادامه دهد. به نظر میرسد همه اینها در جهت احیا و از سر گیری نقشه راه پیشنهادی از طرف ایالات متحده میباشد. موفقیت نقشه راه و طرح خاورمیانه بزرگ جورج بوش بشدت در گرو حرکتهای آتی بازیگران صحنه سیاست در خاورمیانه میباشد.
در صورتیکه جورج بوش بتواند فشار لابی طرفداران افراطی یهودی در جلوگیری از عقب نشینی اسرائیل را تحمل نموده و آریل شارون که به نظر میرسد حرکتهای معقولانه ای در جهت استقرار صلح در منطقه برداشته و در فکر نجات اقتصاد اسرائیل است بنواند یا بخواهد در این جهت گام بردارد مسئله فلسطین تا حد زیادی میتواند حل شود. هر چند هر لحظه امکان دارد یک تیر غیب از حماس سوریه و حزب الله ایران و لبنان و یا از طرف افراطیون صهیونیست میتواند کل پروسه بر هم زند.
موفقیت صلح در فلسطین و فرایند استقرارآن در درجه اول کمک بسیار موثری به بهبود اوضاع در عراق و ترسیم چشم انداز روشنی در فردای انتخابات در عراق برای مردم ستم کشیده آن دیارو ترغیب به همکاری بخش سنی عراق خواهد بود و در درجه بعدی ضمن افزایش امیدواری برای مردم ایران، رژیم جمهوری اسلامی را نیز در مورد مسئله فلسطین و دایگی برای مردم فلسطین خلع سلاح مینماید.
مجید دادخواهان
majiddadkhahan@yahoo.com
http://www.soghute84-secondrepublic.blogspot.com

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16874

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات فلسطین، آزمون بزرگ امریکا در خاورمیانه، مجید دادخواهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016