دوشنبه 4 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشکلات فراوان در راه ورزش زنان ايرانی، ايسنا

زنان بيش از نيمی از جمعيت کشور را تشکيل می دهند، افرادی که مسوليت خطير تربيت نسل آينده ايران را به عهده دارند. روند توسعه زندگی شهری و تغيير الگوهای حرکتی روزانه و در نتيجه کاهش فعاليت‌های حرکتی به ويژه در بانوان، اندام‌ها و عضلات آنان را تحت تاثير و خطر جدی کم تحرکی و ضعف‌های جسمانی قرار داده است. برای پيشگيری از چنين عارضه‌ای يا مقابله با آن، ايجاد جاذبه‌ها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بين بانوان، از ابزارهای کارآمد در اين زمينه است. با اين اوصاف آيا کسی به فکر توسعه ورزش در ميان زنان ايران هست؟ آيا می دانيد چند درصد از زنان ايران ورزش می کنند؟ چه کسی مسئول ورزش نکردن زنان است؟ مهم ترين اولويت های ورزشی زنان چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"ناهيد اتقيا" با تحقيق خود با عنوان " نيازسنجی از اقشار مختلف زنان ايرانی در زمينه‌ ورزش همگانی " به اين سوال پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج حاصل از اين تحقيق نشان می‌دهد مشکلات اساسی در عدم گسترش ورزش‌های همگانی در سطح بانوان کشور، ناشی از کمبود فضاهای ورزشی ويژه‌ی بانوان، عدم فرهنگ‌سازی مناسب در اين زمينه از سوی مسوولان و رسانه‌های گروهی، کمبود نيروهای کارآزموده و با تجربه در زمينه‌ی آموزش رشته‌های مختلف ورزش‌های همگانی به بانوان، دسترسی نداشتن به فضاهای ورزشی عمومی و گران بودن آنهاست.

با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده، بانوان مورد بررسی برای رفع چنين موانعی، توجه به ايجاد مکان‌ها و فضاهای ورزشی خاص بانوان، رايگان کردن ورزش‌های همگانی برای همه‌ی بانوان کشور، تربيت مربيان زن در گرايش‌های متنوع ورزش‌های همگانی، فعال سازی نقش رسانه‌های گروهی در ارتقای سطح فرهنگ گرايش به ورزش در ميان بانوان و برگزاری مسابقات تفريحی ورزشی در ميان اقشار مختلف بانوان کشور را پيشنهاد کردند.

با توجه به نتايج مهم حاصل از تحقيق حاضر و نظرسنجی‌های به عمل آمده، مشکلات و کاستی‌هايی در وضعيت موجود ورزش‌های همگانی از ديدگاه بانوان شاغل و غير شاغل مشاهده می‌شود. با توجه به وضعيت مطلوب پيشنهادی از سوی بانوان مورد بررسی، بايد اقداماتی اصلاحی از سوی مسوولان ورزش‌های همگانی کشور در سطح بانوان صورت گيرد.

سياست‌گذاری مشترک و اجرای تصميمات گرفته شده در سطح وسيع‌تر برای توسعه ورزش همگانی ضروری است.

در زير نقش هر يک از سازمان‌ها و مراکزی که در ساختار تشکيلاتی ياد شده، مشارکت دارند و می‌توانند در اين راستا ايفا کنند، پيشنهاد شده است:

صدا و سيما از راه پخش تيزرهای تبليغاتی با مضمون گسترش فعاليت‌های ورزشی در بين مردم، با هدف فرهنگ‌سازی و اعلام برنامه‌های تفريحی ورزشی که از طرف نهادهای مختلف در مکان‌های گوناگون برگزار می‌شود.

آموزش عالی از طريق آشنا کردن دانشجويان با انواع ورزش‌های همگانی و توسعه‌ی آنها در دانشگاه‌ها، برگزاری مسابقات در شاخه‌های متنوع ورزش‌های همگانی و تفريحی و اهدای جوايز ورزشی به برندگان مسابقات.

شهرداری‌ها از راه احداث فضاهای ورزشی سرپوشيده و روباز همگانی با بهره‌گيری از مربيان تحصيل کرده در رشته‌ی تربيت بدنی و برگزاری مسابقات تفريحی ورزشی گروهی و خانوادگی به مناسبت‌های مختلف و توزيع وسايل ورزشی ارزان قيمت در بين مردم.

برخی از فدراسيون‌های ورزشی از راه گسترش رشته‌های ورزشی به طور آماتور و غير حرفه‌ای در بين مردم، مانند آمادگی جسمانی، ايروبيک، قايقرانی، کبدی، هاکی، اسکيت و... با توجه به شرايط اقليمی هر منطقه.

آموزش و پرورش از راه آموزش بازی‌های تفريحی ورزشی، بومی و محلی به دانش آموزان و برگزاری چنين مسابقاتی به مناسبت‌های مختلف در مدارس و اهدای جوايز ورزشی.

سازمان حفاظت محيط زيست از راه تشويق مردم به استفاده از وسايل نقليه‌ی غير موتوری مانند دوچرخه‌، اسکيت و قرار دادن آنها در اختيار عموم در فضاهای سبز زير پوشش خود با هدف افزايش تحرک پذيری مردم و پاکيزه بودن هوا.

همچنين اين سازمان می‌تواند در روزهای تعطيل، مسابقات تفريحی ورزشی در پارک‌های زير پوشش خود برای عموم برگزار کند و جوايزی مانند وسايل ورزشی غير موتوری به افراد هديه دهند.





















Copyright: gooya.com 2016