پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سودجويان، امضاي تابلوهاي نقاشي قهوه‌خانه‌اي را جعل مي‌كنند، فارس

علي‌اكبر لرني از آخرين بازماندگان نقاشي قهوه‌خانه‌اي كه اين روزها در بستر بيماري به سر مي‌برد، جعل امضاي هنرمندان نقاشي قهوه‌خانه‌اي را از سوي سودجويان تأييد كرد.

به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، علي‌اكبر لرني هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌اي كه عنوان يكي از آخري بازماندگان اين شيوه نقاشي را نيز با خود دارد، اين روزها همچنان در بستر بيماري است و به تشخيص پزشكان بايد بدون انجام هر گونه عمل جراحي، ايام را سپري كند.

او اين روزها تصميم گرفته است تا آن جا كه قواي بدني‌اش ياري مي‌كند، روي آثار نيمه‌كاره‌اش كار كند، اما شنيدن خبرهايي مبني بر جعل امضاي استادان نقاشي قهوه‌خانه‌اي و فروش آن‌ها در بازارهاي هنري، در اين شرايط بر بار مصائب و مشكلات اين چند هنرمند باقي‌مانده از نسل نقاشان قهوه‌خانه‌اي مي‌افزايد و خاطرشان را مكدر مي‌كند.

*كار من كجا و كار «محمد مدبر» كجا!

علي‌اكبر لرني كه به گفته خودش همراه با «محمد فراهاني» و «منصور وفايي» تنها بازماندگان نقاشان قهوه‌خانه‌اي هستند، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره اين گونه اتفاقات توضيح داد: جعل امضاي نقاشان قهوه‌خانه‌اي بسيار اتفاق افتاده است، يادم مي‌آيد چند سال پيش به همراه استاد فراهاني براي تشخيص اصالت چند تابلو نقاشي قهوه‌خانه‌اي به موزه امام علي(ع) رفته بوديم، يكي از تابلوهاي خودم را آن جا ديدم كه امضاي من را پاك كرده بودند و نام محمد مدبر را پاي آن نوشته بودند. همان جا گفتم من كجا و محمد مدبر كجا. اين تابلو اثر من است و زمين تا آسمان با آثار استاداني چون محمد مدبر تفاوت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* شايد بعد از مرگ، امضاي آثارم را بازگردانند

وي ادامه داد: متأسفانه برخي سودجويان بازارهاي هنري براي آن كه به سود بيشتري در فروش آثار هنري برسند، امضاي استادان هنرمندي را كه ديگر در قيد حيات نيستند و آثارشان ارزش بيشتري دارد، روي آثار هنرمنداني كه در قيد حياتند، جعل مي‌كنند. من هنوز زنده‌ام با آثارم چنين مي‌كنند ولي شايد زماني كه ديگر در اين دنيا نباشم، امضاي آثارم را بازگردانند.

لرني گفت: كساني كه دست به اين كارها مي‌زنند دستشان براي اين كار باز است و ما هم نمي‌توانيم هيچ ادعايي كنيم ولي با اين حال از اين دست اتفاقات بسيار رخ داده است.

* دوست داشتيم به روش استاد و شاگردي آموخته‌هايمان را منتقل كنيم

لرني درباره اميدها و آرزوهايش براي نقاشي قهوه‌خانه‌اي هم گفت: خواسته‌ها و آرزوهاي ما براي انتقال نقاشي قهوه‌خانه‌اي به علاقه‌مندان اين هنر مربوط به زماني بود كه ما هنوز توانايي كار كردن داشتيم نه اكنون. ما حدود 40 سال است كه دست به قلم هستيم و كار مي‌كنيم و از 25 سال پيش تا همين چند سال گذشته بارها درخواست كرديم كه مكاني را به ما اختصاص دهند تا همان گونه كه ما به روش استاد و شاگردي نقاشي را ياد گرفتيم به همان روش هم آموخته‌هايمان را به نسل جواني كه عاشق اين هنرند انتقال دهيم ولي اين خواسته‌ را بارها تكرار كرديم و فقط خودمان شنيديم.

*تنها 3 نفر از نسل نقاشان قهوه‌خانه‌اي باقي مانده است

وي همچنين تأكيد كرد: از نسل نقاشان قهوه‌خانه‌اي تنها من و محمد فراهاني باقي مانده‌‌ايم كه فراهاني هم اين روزها حال مساعدي براي كار كردن ندارد.البته منصور وفايي هم هست كه بسيار صادقانه و خالصانه در زمينه نقاشي قهوه‌خانه‌اي كار مي‌كند.

لرني كه اين روزها عليرغم مشكلات ناشي از بيماري، قصد دارد دوباره دست به كار شود و روي تابلوهاي نيمه‌كاره‌اش كار كند در اين باره توضيح داد: رنگ‌ و قلم‌موها را آورده‌ام تا كار كنم حتي اگر شده روزي نيم ساعت كار كنم، حالم بهتر خواهد شد. هنوز كارهاي نيمه‌تمام زيادي دارم كه به دليل بيماري كنوني و دو بار سكته مغزي كه قبلاً داشتم نتوانسته‌ام تمام كنم، يكي از آن‌ها پرده درويشي بسيار بزرگي است كه فقط طرح آن را زده‌ام اما نتوانسته‌ام كاملش كنم. بايد تا جايي كه مي‌توانم كار كنم.

به گزارش خبرنگار فارس، علي‌اكبر لرني از اوايل بهمن‌ماه سال گذشته دچار بيماري در ناحيه روده شد كه تحت درمان قرار گرفت و بعد از نمونه‌برداري و تشخيص بيماري از بيمارستان خاتم‌الانبياء مرخص شد. او اكنون در منزلش در شهرستان كرج همچنان در بستر بيماري است.

تاكنون نمايندگاني از سوي مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، فرهنگستان هنر و موزه هنرهاي معاصر فلسطين به عيادت اين هنرمند رفته‌اند و اين هنرمند را مورد حمايت خود قرار داده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016