شنبه 29 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ژوزه ساراماگو" خالق رمان "كوري" درگذشت، ايسنا

«ژوزه ساراماگو» خالق رمان معروف «كوري» شامگاه گذشته در 87 سالگي درگذشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نويسنده معروف پرتغالي كه در سال 1998 موفق به كسب نوبل ادبيات شد، در اوايل دهه‌ي 90 ميلادي پس از آن‌كه دولت حاكم پرتغال از حضور رمان «انجيل به روايت عيسي مسيح» او در جايزه‌ي ادبي اروپا ممانعت كرد، كشورش را ترك كرد و سالهاي آخر عمرش به همراه همسرش در لانزاروته زندگي كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"ژوزه ساراماگو" روز 16 نوامبر 1922 در روستايي در شمال ليبسون در خانواده‌اي كشاورز متولد شد. او اولين رمان خود را در سال 1947 به‌نام «كشور گناه» منتشر كرد، اما موفق نبودن اين كتاب موجب شد نويسندگي را كنار بگذارد، تا اين‌كه 35 سال پس از آن، در سال 1982، رمان ‌«بالتازار و بلموندا» را نوشت كه ترجمه‌ي انگليسي آن، شهرت فراواني برايش به‌همراه آورد.

به نوشته‌ي ويكيپديا، اين كتاب تاريخي، انحطاط پادشاهي پرتغال در قرن شانزدهم را به تصوير كشيده است. يكي از ويژگي‌هاي استثنايي سبك نگارشي ساراماگو اين است كه به‌غير از نقطه و ويرگول، از هيچ‌يك از نشانه‌هاي نگارشي ديگر استفاده نمي‌كند.

او در آثارش بيش‌تر به دولت‌هاي مستبد، نابرابري‌هاي اجتماعي و مقدسات مذهبي پرداخته است. كتاب «كوري» را مي‌توان معروف‌ترين اثر او دانست كه براي اولين‌بار در ايران در سال 1378 ترجمه شد.

«‌غار»، «سال مرگ ريكاردو»، «همه‌ي نام‌ها» و «بالتازار و بلموندا» از ديگر آثار اين نويسنده‌ي معروف پرتغالي هستند.

به گزارش ايسنا، ساراماگو در سياست هم اظهارنظرهاي جنجال‌برانگيزي داشت. در ديداري كه از رام الله در فلسطين اشغالي داشت، اشغال اين كشور از سوي رژيم صهيونيستي را با رفتار سربازان نازي در دوران جنگ جهاني دوم با اسراي خود در اردوگاه كار «آوشويتس» مقايسه كرده بود و با وجود فشارهاي فراوان به او، انتقادش را پس نگرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016