دوشنبه 9 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مبارزه علیه محافظه‌کاران افراطی با مشاعره، دویچه وله

«شرور، وحشیانه، کورکورانه» واژه‌هایی هستند که یک زن شاعر در عربستان از طریق آنها روحانیون افراط‌گرا در کشور خود را توصیف می‌کند. این واژه‌ها در قالب شعر به طور زنده از برنامه ‌تلویزیونی پربیننده‌ای پخش می‌شوند.

برای برخی «حصه هلال» حکم یک قهرمان را دارد، اما برخی دیگر او را حتی تهدید به مرگ می‌کنند. او با اشعار جنجال‌برانگیز خود تا به حال تا مرحله‌ی نهایی مسابقه تلویزیونی مشاعره پیش رفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"حصه هلال" از سر تا پا پوشیده در چادری سیاه، روی صندلی قرمز و طلایی رنگ، کوچک و غریب به نظر می‌آید. چهره او زیر پوششی سیاه پنهان شده و تنها چشمانش دیده می‌شوند. سپس از جای خود برمی‌خیزد و شروع به خواندن شعر خود می‌کند: «من پلیدی را در چشمان فتواهای مخرب دیدم، در زمانی که مجاز و غیرمجاز را نمی‌شد از هم تشخیص داد.»

حصه هلال اشعار خود را به سبک بسیار قدیمی "نبطی" می‌نویسد. نبطی سبکی است که چادرنشینان عربی آن را برای سرودن اشعار خود به کار می‌برده‌اند. او به سرعت در میان بسیاری از تماشاگران محبوبیت چشمگیری کسب کرد. در عین حال عده‌ای، برآشفته از اشعار انتقادی حصه درباره روحانیون، او را تهدید به مرگ کرده و دراینترنت به دنبال آدرس محل سکونت او می‌گردند.

اشعار انتقادی در مقابل اشعار تمجیدی

حدود دو هزار تماشاگر در سالن تئاتر "الرها" در ابوظبی این شاعر جوان را که دارای چهار فرزند است، تشویق می‌کردند. او به عنوان تنها زن شاعر همراه با چهار شرکت‌کننده مرد به مرحله نهایی این مسابقه راه یافته است. اگر او چهارشنبه هفته آینده برنده شود، یک میلیون یورو به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد.

در حالی که رقبای حصه هلال با اشعاری سنتی، زیبایی زندگی چادرنشینان و قدرت حاکمان عربی را تحسین می‌کنند، او در شعر پانزده بیتی خود به انتقاد شدید از روحانیون کشورش و فتواهای غیرمنطقی آنها پرداخته و به سبکی باورنکردنی یکی از تابوهای موجود در جامعه عربستان را شکسته است و آن هم در پخش زنده این مسابقه در تلویزیون. حصه در شعر پانزده بیتی خود با صدایی محکم می‌گوید: «واعظان مسلمان، قدرتمندانه بر تخت‌های خود تکیه می‌زنند، به ترویج رعب و وحشت بین مردم می‌پردازند و مانند گرگها بین انسان‌هایی که خواستار برقراری صلح هستند به دنبال شکار می‌روند.»

در جای دیگری از اشعار خود حصه هلال به هیولایی اشاره می‌کند که از مخفیگاه خود بیرون می‌خزد. « با صدائی وحشت‌انگیز و طرز تفکری غیرمنطقی، غضبناک و کورکورانه، در جامه‌ای به رنگ مرگ با کمربندی از مواد منفجره.» او در این سطر اشاره دارد به کمربند مواد منفجره‌ای که عاملان انتحاری با خود حمل می‌کنند.

شعرهایی که بازتاب صدای زنان عرب است

مدت چهار سال است که میلیون‌ها تماشاگر در امارات متحده عربی هر هفته "برنامه تلویزیونی مسابقه شعر" را دنبال می‌کنند. این برنامه از بسیاری از کانال‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود. سالانه ۴۸ شاعر از ۱۲ کشور عرب در این برنامه در برابر یکدیگر حضور می‌یابند. هر هفته یک نفر حذف می‌شود و در نهایت پنج نفر به مرحله نهایی راه می‌یابند. به گفته "سلطان العمیمی" یکی از داوران این مسابقه، معیار‌های مورد سنجش صدا، موضوع و سبک اجرا هستند. او از "حصه هلال" به عنوان "زنی شجاع" نام می‌برد.

تماشاگران این برنامه مخاطب اصلی اشعار حصه را یکی از شیخ‌های مهشور عربستان به نام "عبدالرحمان بن ناصر الباراک" می‌دانند. عبدالرحمان در تازه‌ترین فتوای خود اعلام کرده هر کس که با تفکیک زنان و مردان مخالفت کند، باید اعدام شود. در عربستان سعودی رفت‌وآمد زنان و مردانی که باهم ازدواج نکرده‌اند به شدت ممنوع است. به طور مثال آنها اجازه ندارند با هم سوار تاکسی شوند و یا به رستوران بروند.

حصه هلال می‌گوید: «افراط‌گرایی در حال گسترش است، نه تنها در جامعه عربستان بلکه همینطور در کشورهای دیگر عربی مانند مصر، اردن و سوریه.» او همچنین می‌افزاید: «من قصد دارم که با اشعارم صدای تمامی زنان عرب را بازتاب دهم. زیرا آنها مدت‌ها است که از سوی افراد محافظه‌کار و افراطگرا محکوم به سکوت شده‌اند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016