جمعه 6 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمادگی ايران برای ساخت فيلم‌های سينمايی مشترک با چين، فارس

خبرگزاری فارس: در ديدار زی زيائو يان سفير چين در ايران با سيدمحمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی سينمای ايران برای ساخت فيلم‌های سينمايی مشترک با سينمای چين خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در اين ديدار حسينی ، جمهوری خلق چين را کشوری دوست، با مشترکات فرهنگی، اقتصادی و سياسی ديرينه خواند و علاقمندی جمهوری اسلامی ايران به گسترش روابط فرهنگی با چين را اعلام کرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ديدار با سفير چين در جمهوری اسلامی ايران در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط تهران – پکن بعد از پيروزی انقلاب اسلامی ايران را رو به توسعه خواند و چين را کشوری پهناور با تمدنی چند هزار ساله، سابقه فرهنگی و مهم دانست که در معادلات بين المللی نقش قابل توجهی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با اشاره به روابط و سابقه چند هزار ساله ايران و چين که از ديرباز مطرح و آثار آن از گذشته تاکنون پديدار است، گفت: جاده ابريشم، بک مستند تاريخی در روابط تجاری و بازرگانی دو کشور است که در کنار آن روابط اقتصادی و سياسی نيز بر اين روابط مستتر است.
حسينی به وجود رابطه خواهرخواندگی ميان برخی از استانهای ايران و چين و قراردادهای همکاری ميان دانشگاه های دو کشور و انعقاد قرارداد همکاری فرهنگستان هنر ايران و چين اشاره کرد و گفت :با توجه به وجود ظرفيت های فرهنگی و جاذبه های گردشگری فراوان در ايران و چين، گسترش روابط فرهنگی دو کشور ضروری است.
وی به امکان حضور فعالتر در چين برای معرفی فرهنگ و تمدن ايران اشاره کرد و گفت: آمادگی برگزاری هفته‌های فرهنگی ، هفته سينما و برگزاری نمايشگاه های مختلف در پکن و ديگر استانهای چين را داريم .
حسينی با اشاره به همکاری صداو سيمای ايران برای ساخت فيلم های مشترک با صداو سيمای چين، از آمادگی سينمای ايران برای ساخت فيلم های سينمايی مشترک با سينمای چين خبر داد.
وی حضور ايران در اجلاس شانگهای را با وجودی که عضو ناظر است فعال و در سطحی بالا عنوان کرد وگفت : در حاشيه اين اجلاس گفت و گوی ويژه ای با "چای او " وزير فرهنگ چين برای بررسی راههای گسترش فرهنگ و هنر دو کشور خواهيم داشت.
حسينی از آمادگی و اجرای برخی از امور برای حضور فعال ايران در اکسپوی چين از جمله برنامه های فرهنگی و هنری خبر داد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران با بيان به مواضع مشترک دو کشور در مجامع جهانی گفت: انتظار داريم چين نيز همچون ايران در برابر زياده خواهی های غرب و آمريکا برای تحت فشار قرار دادن کشورهايی همچون ايران، چين و برخی کشورها و همچنين مباجث حقوق بشر، همچنان بر اين مواضع پايدار باشد.
حسينی سال ۸۹ را سال گسترش روابط ايران و چين خواند و گفت: ايران برای برگزاری هفته های فرهنگی چين در تهران و همچنين حضور فعالتر هنرمندان چينی در جشنواره های بين المللی فيلم ، موسيقی، تئاتر، شعر و هنرهای تجسمی و نمايشگاه ها آماده همه گونه همکاری است.
حسينی با بيان به تشکيل کميته مشترک فرهنگی ميان ايران و چين ، از آمادگی ايران برای برگزاری نخستين جلسه اين کميته در نيمه نخست سال ۸۹ خبر داد و گفت : در حاشيه اجلاس شانگهای از وزير فرهنگ چين برای دعوت به ايران برای حضور در اين کميته دعوت خواهد شد.
سفير جمهوری خلق چين در ايران نيز با تشکر از وزير فرهنگ و ارشاد ايران و تبريک عيد باستانی نوروز به سوابق ديرينه دو کشور و تاريخ مبادلات ايران و چين در زمينه های اقتصادی، سياسی و فرهنگی از ديرباز اشاره کرد و گفت: با توجه به ملاقات ها و ديدارهای مسوولان دو کشور در مقايسه با ديگر کشورها، ايران در ميان کشورهای منطقه به عنوان يک کشور مهم و بزرگ، از اهميت ويژه ای برای چين برخوردار است زيرا چين بهترين و عمده ترين شريک تجاری ايران است.
سفير چين در تهران با اشاره به اتمام زمان دوره برنامه اجرايی مبادلات فرهنگی و آموزشی ايران و چين و ابراز علاقمندی به افزايش حجم مبادلات فرهنگی ميان دو کشور، خواستار تمديد آن شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در راس هياتی برای شرکت در هفتمين اجلاس وزرای فرهنگ و سازمان همکاری شانگهای در چين، پنجم فروردين به اين کشور سفر می کند.
چين، قزاقستان، تاجيکستان، قرقيزستان، روسيه و ازبکستان به عنوان اعضای اصلی و جمهوری اسلامی ايران، هند ، پاکستان و مغولستان به عنوان اعضای ناظر در اين اجلاس حضور دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016