یکشنبه 25 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اهالي موسيقي هم تن به داوري جشنواره فجر نمي‌دهند، همشهری



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




كمتر از 3هفته به برگزاري بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر مانده و حالا اين‌بار نوبت اهالي موسيقي است تا شانه از زيربار داوري اين فستيوال خالي كنند.
19بهمن خبر رسيدكه ارفع اطرايي حاضر به داوري جشنواره موسيقي فجر نشده است.
هنوز اسامي هيات انتخاب آثار و شوراي سياستگذاري جشنواره موسيقي فجر اعلام نشده‌است تا معلوم شود فقط جشنواره فيلم و تئاتر نبوده كه هنرمندان تن به داوري در آنها ندادند.

ارفع اطرايي، پژوهشگر موسيقي كه در دوره قبل جشنواره، داوري بخش سنتي را عهده‌دار بود، داوري اين دوره از جشنواره موسيقي فجر را نپذيرفت. ظاهرا برخوردهاي سال گذشته باعث گرفتن چنين تصميمي از سوي وي شده است.

اين نوازنده سنتور به ايلنا گفت: بسياري از كساني كه در جشنواره هستند شاگردان من بوده‌اند اما بسياري مسائل كه در شأن داوري جشنواره باشد، رعايت نشده است.
اين مدرس موسيقي با اشاره به مسائل مختلفي چون اختصاص‌ندادن بليت به داوران، به موقع پرداخت‌نشدن حق‌الزحمه داوري، دير پرداخت شدن اين مبلغ و عدم‌اختصاص وسيله اياب و ذهاب براي داوران، تصريح كرد: ‌من از دور اول جشنواره حضور داشتم اما هيچگاه چنين برخوردي با من نشده بود. فكر مي‌كنم با توجه به اين شرايط حق دارم كه داوري را قبول نكنم.

خبرهاي ديگر از جشنواره

شايد مهم‌ترين تغيير جشنواره امسال نسبت به دوره‌هاي قبلي، اختصاص 11سالن موسيقي به جشنواره باشد؛ تالار وزارت كشور، سالن همايش‌هاي برج ميلاد، فرهنگسراي نياوران، تالار وحدت، سالن انديشه، سالن سوره، فرهنگسراي ارسباران، پرديس ملت، سالن رودكي، خانه هنرمندان و تالار شهيد سليماني.

ستادخبري جشنواره موسيقي اعلام كرده كه با افزايش 3 سالن در مجموع بيش از 8500 صندلي به‌صورت روزانه ميزبان مخاطبان اين دوره از جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر خواهد بود.

افزايش سالن‌هاي موسيقي به‌گونه‌اي طراحي شده كه در شمالي‌ترين نقطه تهران، (فرهنگسراي نياوران) و در جنوبي‌ترين نقطه (تالار شهيد سليماني) واقع در منطقه 18 شهرداري تهران پذيراي مخاطبان اين برنامه باشند.

اما خبر ديگر رقابت 12 گروه موسيقي نواحي در جشنواره موسيقي از ميان 57‌گروه موسيقي متقاضي در بخش نواحي و رقابت 6 گروه موسيقي كلاسيك از ميان 20 گروه موسيقي متقاضي در بخش كلاسيك در بيست و پنجمين جشنواره موسيقي فجر با يكديگر است.

بودن يا نبودن

از ديگر خبرهايي كه از جشنواره به‌گوش مي‌رسد، حضور گروه‌هايي است كه نه در بخش رقابتي بلكه در ديگر بخش‌هاي جشنواره شركت مي‌كنند.

سرپرست گروه ژيوار يكي از پركارترين گروه‌هاي موسيقي بانوان كه در 7 دوره از جشنواره شركت كرده به ايلنا گفت كه امسال به دلايل متعدد از جمله مسائل مالي در جشنواره شركت نمي‌كند. سرپرست گروه ژيوار به 4 سال قبل اشاره كرد كه براي اجرا در جشنواره قرارداد مالي به مبلغ كم نوشته مي‌شده؛ مبلغي كه تنها هزينه رفت‌وآمد گروه را تامين مي‌كرد.

او به گراني بليت كنسرت اشاره كرد و گفت: در ايام جشنواره و در روزهاي اجرا سالن هميشه خالي است و حتي بليت‌هاي ميهمان كه به گروه تعلق مي‌گيرد، يك روز قبل از اجرا تحويل داده مي‌شود. ازطرفي وقتي كه افراد براي تهيه بليت تماس مي‌گيرند به آنها پاسخ داده مي‌شود كه بليت تمام شده است؛ چون بليت‌ها را به ارگان‌ها و مسئولان مي‌دهند و ازقضا آنها هيچوقت در اين برنامه‌ها حاضر نمي‌شوند.

او وظيفه جشنواره را فرهنگ‌سازي‌ مي‌داند، گرچه معتقد است كه برنامه‌ريزي جشنواره موسيقي فجر اصولي نيست و به اين نكته اشاره دارد كه اگر بليت‌هاي جشنواره در اختيار كارمندان، معلمان، استادان و پرستاران خانم گذاشته شود، علاوه بر تنوع روحي مخاطب، فرهنگ‌سازي‌ هم مي‌شود.

اما گروه ديگري كه حضورش منوط به بستن قرارداد است گروه ليان است كه درصورت بستن قرارداد در بخش جنبي بيست و پنجمين جشنواره فجر شركت خواهدكرد.

بنا به گفته محسن شريفيان سرپرست اين گروه، مذاكراتي با اين گروه درباره حضور در بخش جنبي جشنواره شده است. او به مهر گفت: با توجه به اينكه هنوز قراردادي نداريم به‌طور قطعي نمي‌دانيم كه آيا در جشنواره اجراي برنامه داريم يا خير. شريفيان اعلام كرد: درصورتي كه گروه ليان به جشنواره بيايد، تجربه تازه‌اي از سازبندي موسيقي بندري را اجرا خواهد كرد.

بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر از 7 تا 14 اسفندماه سال‌جاري به دبيري دكتر محمد علي خبري برگزار مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016