سه شنبه 24 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موسيقي در هفته يي که گذشت، اعتماد

ايمان پاکنهاد

نوشت؛ «آخر چرا بايد هفته يي يک بار يک صفحه و اندي از موسيقي هفته گذشته نوشت. يعني دنيا را همه چيز به تمامي کمال است و هيچ براي نگاشتن نيست. انتظار اين داري که ما نيز از سوگ همه چيز به در آييم و بنشينيم و خيال آسوده سطرهاي موسيقايي اين هفته را بخوانيم. يعني ما هيچ و تو که کاغذي خالي داري و قلمي پرمرکب، همه؟»

نوشتم؛ «مرا مي بايد که در اين خمً راه سايباني از چوب و سنگ برآرم.» اين را از شاملو نوشتم که جايش خالي است اين روزها.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گفت؛ «گيرم سايباني هم فراهم شد که نمي شود. گيرم چوبي، سنگي يا پناهي به چنگ آيد که نمي آيد. باز مي بايد از طرب و مطرب نوشتن و از تک و توک آدم هايي که برايشان کف مي زنند و ريسه مي روند؟ يعني هيچ مصيبت ديگري نيست. آيا قلم براي نوشتن همين چيزها است يعني در هميشه بر همان پاشنه مي چرخد؟»

عصبي بود. حق داشت شايد. گفتم؛ «گاه به سخن گفتنً از زخم ها نيازي نيست.» منتظر نماندم چيزي بگويد. شايد هم گفت و من نشنيدم. فکر کردم گاهي هم بايد از هيچ نوشت تا ثبت شود بر پهناي شکستني صفحه ها. سر در کار خويش فرو بردم. پرسه زدم در احوال موسيقي هفته يي که نفسگير گذشت.

دستگيري و آزادي کيهان کلهر در فرودگاه

مهم ترين خبر هفته گذشته شايد خبر دستگيري کيهان کلهر موسيقيدان و کمانچه نواز کشور بود؛ خبري که منتشر شد و بلافاصله بازتاب گسترده خود را در دنياي مجازي يافت. کوتاه بود خبر؛ «کيهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه جمعه شب گذشته در فرودگاه امام خميني تهران بازداشت شد.» کلهر به فرودگاه امام رفته بود تا به فرانسه برود و کنسرتش را اجرا کند. خبرآنلاين گزارش داد به گفته نزديکانش «او جمعه شب را در بازداشتگاه گذرانده اما ظاهراً قرار بوده شنبه آزاد شود.» نزديک ظهر جمعه بود که کلهر آزاد شد. هيچ کس نمي داند علت دستگيري و آزادي او چه بوده. مسوولان امنيتي فرودگاه اين موضوع را محرمانه دانستند؛ «صحبت درباره اين پرونده بايد فقط از طريق دادسراي فرودگاه انجام شود. ما نمي توانيم نه تنها اطلاعات اين پرونده که اطلاعات هر پرونده ديگري را هم بدهيم. اين مسائل محرمانه است.» در ارزشمند بودن هنر کلهر همين بس که او تاکنون دو بار نامزد دريافت جايزه گرمي بوده است. «شهر خاموش» او که در نيويورک ضبط شده اواخر پارسال در بازار موسيقي ايران عرضه شد.

کنسرت محسن نامجو در جشنواره ونيز

خبر کنسرت محسن نامجو ديگر آهنگساز متفاوت ايراني در جشنواره فيلم ونيز مهم و خوشحال کننده بود. نامجو به همراه يکي از ديگر هنرمندان شناخته شده کشور شب قبل از اختتاميه جشنواره معتبر فيلم ونيز براي علاقه مندان کنسرت داد تا براي نخستين بار نامي از هنرمند ايراني در حوزه موسيقي در تاريخچه 66 ساله اين جشنواره ثبت شود. او در اين کنسرت قطعاتي از آلبوم جديد و چند قطعه از کارهاي قبلي خود را خواند. نامجو نام کنسرتش را «پژواک ايران» نهاد و در پوستر تبليغاتي اش نوشت؛ «پلي موسيقايي براي ارتباط ايران و ديگر نقاط جهان». مسوولان برگزار کننده جشنواره فيلم ونيز از يک ماه پيش از نامجو براي اجراي برنامه دعوت کرده بودند. به اين ترتيب موسيقي ايران از سوي هنرمندي معاصر پس از سال ها در برنامه يي بسيار معتبر درخشيد و ثبت شد. محسن نامجو که بيشتر با کارهاي متفاوت و تلفيقي خود در ميان علاقه مندانش شهره شد، چندي پيش در دادگاهي که در غياب او برگزار شد، به شش سال حبس تعزيري محکوم شده بود. عباس سليمي قاري مشهور ايران شاکي او بود.

خبري از محمدرضا درويشي

خبري هم از محمدرضا درويشي آهنگساز و محقق ارزشمند کشور در هفته گذشته مخابره شد. ايسنا نوشت؛ «فيلم سينمايي «جايي براي بازي» با آهنگسازي محمدرضا درويشي آماده نمايش شد.» فيلم «جايي براي بازي» را شوکت امين کورکي اهل عراق کارگرداني کرده است. اين فيلم با تدوين مستانه مهاجر و موسيقي محمدرضا درويشي، با موضوع «فوتبال و تاثير جنگ روي زندگي جوانان شهر کرکوک» آماده اکران است. بيشتر عوامل فني اين فيلم از هنرمندان حرفه يي سينماي ايران انتخاب شده اند. اما آنچه اين فيلم را از ديد همه رسانه ها مهم ساخته بود حضور درويشي به عنوان آهنگساز متن اين فيلم بود. آخرين حضور خبرساز درويشي به کنسرت مشترک او با حسين عليزاده در تالار کشور در سال گذشته بازمي گشت.

خبري هم از داريوش صفوت

نگاهي به زندگي و آثار داريوش صفوت موسيقي شناس ايراني چندي بعد در قالب يک کتاب به بازار فرهنگ عرضه خواهد شد. مصطفي اسلاميه نويسنده اين کتاب توضيح مي دهد؛ «کتاب گفت وگو با داريوش صفوت از استادان عرصه موسيقي از حدود 140 جلسه صحبت شاگردان و دوستدارانش با او گردآوري شده و من در آن به نوعي ويراستاري کرده ام.» مصاحبه ها و اطلاعات اين کتاب از نوار مصاحبه ها پياده و جمع آوري شده و به گفته اسلاميه «گاهي مي شد از حدود 40 تا 50 صفحه فقط دو تا سه صفحه انتخاب شده است». کتابسراي نيک اين کتاب را براي دريافت مجوز به وزارت ارشاد ارائه کرده است. داريوش صفوت متولد 1307 محقق موسيقي سنتي ايراني است. او از بنيانگذاران مرکز حفظ و اشاعه موسيقي در سال 1347 است. «هشت گفتار درباره فلسفه موسيقي» از مهم ترين کتاب هاي اوست که تعريفي بر پايه سنت از موسيقي ايراني ارائه کرده است.

فرهت و «موومان اول» سمفوني فردوسي

خبر ديگر از شاهين فرهت است که ساخت «موومان اول» سمفوني فردوسي را تمام کرده است. او توضيح مي دهد؛ «اين سمفوني شامل چهار يا پنج موومان است و بيانگر داستان هاي فردوسي است به طوري که قسمت اول اين سمفوني بزرگداشتي از اين حکيم بزرگ است که خود شامل سه تم بزرگ است.» موومان دوم اين سمفوني به داستان سياوش، سومي به داستان رستم و سهراب و موومان چهارم به ماجراي افراسياب و کيخسرو اختصاص دارد. فرهت حرف هايش را چنين تکميل مي کند؛ «اگر اين سمفوني شامل پنج موومان باشد بخش آخر را به نتيجه گيري اختصاص مي دهم در غيراين صورت اين بخش را جايگزين موومان چهارم مي کنم.» به گفته فرهت قسمت اول اين اثر کاملاً فرم سمفوني دارد و بقيه قسمت ها به ترتيب آرام، تند و رزمي خواهند بود. طرفه آنکه فرهت سمفوني فردوسي را به طور شخصي و بدون سفارش نهادهاي دولتي و خصوصي مي سازد.

کارگاه آواز صديق تعريف و کنسرت قرباني

صديق تعريف خواننده موسيقي ايراني در شيراز کارگاه آواز برگزار مي کند. او روزهاي 9 و10 مهرماه 88 مهمان شهر شعر است تا کارگاه تخصصي آواز را براي علاقه مندان شيرازي برگزار کند. صديق تعريف از شاگردان رضوي سروستاني است. اين خواننده کرد نخستين کنسرت رسمي و اولين آلبوم موسيقي خود را به نام «مکتب اصفهان» به ياد حسين طاهرزاده در سه گاه، با همکاري گروه شيدا و عارف به سرپرستي محمدرضا لطفي در سال 1362 اجرا کرد. فخرالدين صديق تعريف براي علاقه مندان به خواندن تيتراژ سريال امام علي به آهنگسازي فرهاد فخرالديني شهره است.

تور کنسرت هاي اروپايي عليرضا قرباني و گروه «رومي» هم قطعي شده و او از اواخر سپتامبر (اوايل مهرماه) کنسرت هاي خود را با همراهي گروه «رومي» در نروژ، سوئيس، سوئد و اسپانيا آغاز مي کند. قرباني يک شب در مادريد، چهار شب در چهار شهر سوئد، يک شب در نروژ و يک شب در ژنو برنامه اجرا خواهد کرد. جاويد افسري راد به عنوان آهنگساز و نوازنده سنتور، پژمان حدادي با تنبک، بهنام ساماني هم با تنبک، دف و کوزه، داوود ورزيده با ني و رضا ساماني با تنبک و دف، عليرضا قرباني و چند نوازنده بين المللي را همراهي خواهند کرد.

ياد «جواد لشگري» در تالار وحدت و چند کنسرت ديگر

در معدود کنسرت هايي که داخل کشور برگزار مي شود، ارکستر ملي «نغمه باران» به سرپرستي علي اميرقاسمي قطعاتي از جواد لشگري را در تالار وحدت اجرا مي کند. اين ارکستر زهي سال 86 تشکيل شد و در مذاکره با جواد لشگري نخستين کنسرت خود را در اسفند 87 در فرهنگسراي هنر برگزار کرد. علي اميرقاسمي آهنگساز و سرپرست اين ارکستر توضيح مي دهد؛ «کنسرت دوم ارکستر 18 تا 20 مهر در تالار وحدت خواهد بود که با همکاري بنياد رودکي آن را برگزار مي کنيم.» در اين کنسرت هفت قطعه از ساخته هاي جواد لشگري در همايون، چهارگاه، شور، دشتي و . . . اجرا خواهد شد.

در ديگر سو نخستين کنسرت «ارکستر آکادميک ايران» به رهبري امين سالمي در سال 88 از هشتم تا دهم مهرماه در تالار وحدت برپا مي شود. اين ارکستر که مهرماه سال جاري در سه شب در تالار وحدت به صحنه مي رود در تازه ترين اجراي خود چهار قطعه اورتور و تصنيف «جلوه رخسار»، تصنيف «هيچ مگو» و تصنيف «سرگشته» را از همايون خرم، قطعه «خزان عشق» از بديع زاده، قطعه «سفرکرده» از علي تجويدي، قطعات اورتور و تصنيف «انتظار» از بابک شهرکي، تصنيف «وطن» از موسيو لومر، اورتور «مه ناز» از پويان کابلي، دو قطعه «سياوش» و «پارسه» از امين سالمي و قطعات آذري «پاييز» و «دام عشق» را اجرا مي کند. «ارکستر آکادميک ايران» سال 86 کارش را آغاز کرده و اين سومين اجراي اين ارکستر از زمان تشکيل آن است.

در کنسرتي ديگر در ينگه دنيا هنرمند ايراني در امريکا و کانادا کنسرت مي دهد. کنسرت حامد نيک پي و گروه بين المللي اش با اجراي آثاري متفاوت از موسيقي ايراني با تلفيق موسيقي فلامنکو اسپانيايي در کانادا و امريکا برگزار مي شود. تور کنسرت بين المللي اين هنرمند معاصر با عنوان «آسوده در راه» بعد از سه اجراي مختلف در شهرهاي ونکوور، سانفرانسيسکو و مونترال در ماه گذشته به تورنتو و لس آنجلس رسيد. قطعات اجراشده در کنسرت مجموعه يي از جديدترين آلبوم نيک پي با عنوان «آسوده در راه» است که در اجراهاي پيشين گروه با استقبال مواجه شد.

رضا يزداني استقلالي است

مستند «آبي استقلالي 2» با صداي رضا يزداني منتشر خواهد شد؛ خبري که سايت موسيقي ما با تکيه بر اينکه رضا يزداني از هواداران تيم فوتبال آبي پايتخت است، منتشر کرده. اين مستند که همه جزييات و حاشيه هاي ريز و درشت قهرماني تيم فوتبال استقلال تهران را در دوره گذشته ليگ برتر در بر گرفته تا پايان ماه رمضان منتشر خواهد شد. يزداني خواننده راک توضيح مي دهد؛ «در تمام دنيا مرسوم است که خواننده ها براي تيم هاي پرطرفدار بخوانند و در ادغامي جذاب، هنر و ورزش را به هم نزديک کنند. اين هديه من به همه هواداران استقلالي است.»

ديگر خبر از موسيقي ايران اينکه جزيره کيش امسال و در روزهاي اخير ميزبان کنسرت هاي خواننده هايي چون رضا صادقي، حميد عسگري، فرزاد فرزين و محسن يگانه بود؛ برنامه يي که هر سال در جشنواره هاي تابستاني جزيره کيش تکرار مي شود.

مايکل جکسون پيش از مرگ

و آخر خبر اينکه آسوشيتدپرس اعلام کرد تيزري از فيلم سينمايي مايکل جکسون، روز يکشنبه، 13 سپتامبر 2009، در مراسم اعطاي جوايز ويدئوي شبکه «ام تي وي» پخش خواهد شد. تصاوير تمرين هاي آخر مايکل جکسون براي کنسرت آخرش در شهر لندن، مبناي ساخت اين فيلم قرار گرفته اند. قرار است نسخه کامل اين فيلم روز 28 اکتبر به بازار عرضه شود و کارگرداني آن را هم کني اورتگا برعهده دارد. در مراسم اعطاي جوايز ويدئوي شبکه «ام تي وي»، جانت جکسون خواهر مايکل هم به ياد او برنامه اجرا خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016