سه شنبه 24 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پشت‌پرده خرید بنزین از ونزوئلا، خبرآنلاین

چرا باید بنزین به قیمتی بسیار گرانتر از قیمت‌های جهانی از ونزوئلا خریداری شود

علی پاکزاد

در پی درج خبری در سایتی نزدیک به دولت، این تصور در اذهان عمومی ایجاد شد که واردات بنزین از ونزوئلا با قیمت لیتری 690 تومان انجام می‌شود و این سوال مطرح شد که چرا باید بنزین به قیمتی بسیار گرانتر از قیمت‌های جهانی از ونزوئلا خریداری شود آن هم در شرایطی که با افت قیمت نفت در سال جاری به نظر می‌رسد دولت با کسر بودجه جدی مواجه است و از سوی دیگر واردات بنزین از محل منابع داخلی با مخالفت‌های جدی در مجلس مواجه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این ایراد با نحوه توجیه مطرح شده در خبر سایت نزدیک به دولت تشدید شده است زیرا در این خبر آمده است: «قیمت تمام شده بنزین وارداتی برای ایران 692 تومان است که چاوز قرار است 15 درصد بنزین مورد نیاز ایران را با قیمت 689 تومان بفروشد. به این ترتیب بنزین ونزوئلا 190 تومان بیش از بنزین آزاد داخلی خریداری می‌شود اما این قیمت نسبت به قیمت بنزین وارداتی ارزانتر است».

این نحوه استدلال که به نظر می‌رسد ناشی از غلط تایپی باشد باعث شده است برخی سایت‌ها عقد قرارداد را زیر سوال ببرند.

اما به نظر می‌رسد برخلاف خبر این سایت نزدیک به دولت قیمت بنزین ثابت نیست، بر اساس اظهارات حسن احمدیان‌سُهی مدیر‌کل کشور‌های آمریکای لاتین، معاونت امور بین‌المللی و بازرگانی وزارت نفت در خبر‌گزاری فارس قیمت مبادلات بنزین بر اساس نرخ روز بازارهای جهانی و تاسقف اعتبار 800 میلیون دلار تعیین می‌شود و تنها میزان واردات آن یعنی روزانه 20 هزار بشکه ثابت خواهد بود.

قابل ذکر است آخرین قیمت رسمی اعلام شده توسط وزارت نفت قیمت فوب خلیج فارس بنزین سوپر در روز جمعه گذشته معادل 475 تومان است که و اگر این قیمت را با محاسبه سایت جهان نیوزو محاسبه کنیم قیمت تمام شده عرضه هر لیتر بنزین برای دولت 217 تومان است که این بر‌آورد هم غیر‌ممکن به نظر می‌رسد. زیرا هزینه حمل به اضافه پرت تا 15 درصد محموله بنزین از مبادی وارداتی تا مراکز تولید زیر لیتری 25 تومان است و با این حساب در بد‌ترین شرایط قیمت بنزین وارداتی زیر 500تومان به ازای هر لیتر خواهد بود.

در حالی که سایت فوق با احتساب اینکه حداکثر مدت قرارداد را یک ساله در نظر گرفته است به غلط تصور کرده است که قیمت بنزین وارداتی لیتری 70 سنت معادل 689 تومان است در حالی که قیمت واقعی بنزین در بازارهای جهانی برای ایران حداکثر 50 سنت تمام می‌شود.

این دفاع غلط باعث می‌شود این تصور ایجاد شود که در عمل دولت برای دوری از تحریم‌هایی که هنوز قطعی نشده است قراردادی عقد کرده است که طی آن 15 درصد از بنزین وارداتی را با قیمتی دو برابر قیمت جهانی خریداری کند و همین استدلال غلط مبنای نقد عملکرد دولت در قبال قراردادی شده است که هنوز جوهر آن خشک نشده است.

حسن احمدیان‌سُهی در توضیح جزئیات این قرارداد به فارس می‌گوید: قرار است با معادل اعتباری بنزین صادراتی به ایران که در حدود 800 میلیون دلار خواهد بود، صندوقی در ایران تأسیس و مباحث تجاری این کشور اعم از خرید ماشین‌آلات و تکنولوژی با هدف سرعت بخشیدن به مبادلات تجاری و تأمین مالی این مبادلات را پوشش دهد.

وی با تأکید بر اینکه در خصوص بنزین وارداتی میزان اکتان بنزین نیز مد‌نظر قرار گرفت، متذکر شد: بر‌اساس توافقات صورت گرفته بنزین صادراتی ونزوئلا باید بهره‌مند از اکتان 92 به بالا باشد.

مدیر‌کل کشور‌های آفریقایی، عربی و آمریکای لاتین، معاونت امور بین‌المللی و بازرگانی وزارت نفت افزود: این تفاهم‌نامه دارای امتیازاتی برای طرف ایرانی است که از آن جمله می‌توان به نحوه پرداخت بهای بنزین وارداتی اشاره کرد، ایران به موجب این قرارداد می‌تواند به جای پرداخت بهای نفت در قالب دلار، از این کانال برای صادرات فناوری، خدمات فنی، مهندسی و کالاهای صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی بهره ببرد، ضمن اینکه نحوه انتقال و تحویل بنزین مورد قرارداد به شکل دیگر قراردادها و در جنوب کشور صورت خواهد گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016