دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تنديس فردوسي در دانشگاه آکسفورد رونمایی شد، همشهری


تنديس حکيم ابوالقاسم فردوسي شاعر نامدار ايراني 18 ارديبهشت ماه همزمان با هزارمين سال پايان سرودن شاهنامه و در آستانه روز بزرگداشت فردوسي در دانشگاه آکسفورد انگليس نصب و رونمايي شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در مراسم رونمايي اين تنديس، رسول موحديان سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن، علي محمد حلمي رايزن فرهنگي ايران در بریتانیا، پرفسور سر "نيل چالمرز" رييس دانشکده وادهام، دکتر فيروزه عبدالاوا و پروفسورهرزيگ از اساتيد زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه آکسفورد ، پروفسور ملويل از محققان و فردوسي شناسان دانشگاه کمبريج و جمع ديگري از شخصيت هاي علمي و دانشگاهي و علاقه مندان به فرهنگ ايران و زبان و ادبيات فارسي حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در ابتداي اين مراسم، علي محمد حلمي، رايزن فرهنگي سفارت ايران در لندن طي سخناني در اين مراسم ضمن خوشامدگويي به ميهمانان و تشکر از مسئولان دانشگاه آکسفورد گفت: شاهنامه حکيم فردوسي يکي از شاهکارهاي زبان و ادبيات فارسي است که بر روي ادبيات و آثار ادبي پس از خود نيز براي قرن ها تاثيرگذار بوده است.

وي افزود: تنديس فردوسي هديه اي از سوي مردم ايران به دانشکده وادهام آکسفورد براي تجليل از تلاش تمام افرادي است که با يکديگر تعامل همراه با احترام و درک متقابل دارند.

حلمي گفت: فردوسي به طور قطع يکي از بانفوذترين شخصيت هاي ادبي و فرهنگي ايران زمين به حساب مي آيد. بدون استثنا تمام آثار ادبي ايراني ها از سبک و روش شاهنامه فردوسي الهام گرفته و تاثير پذيرفته اند اما هيچ يک تنوانسته اند شهرت و محبوبيت فردوسي را بدست آورند.

رايزن فرهنگي کشورمان با اشاره به نقش فردوسي در ترويج زبان و ادبيات فارسي گفت: فردوسي فرهنگ ها و سنن ايراني را دوباره زنده کرد.

وي افزود: ايراني ها فردوسي را بزرگترين شاعر خود مي دانند و هم اکنون پس از گذشت هزار سال، مردم هنوز شاهنامه را مي خوانند و به ابيات آن گوش فرا مي دهند.

حلمي گفت: شاهکار فردوسي آنقدر باارزش است که بعد از گذشت هزار سال از زمان سرودن آن هنوز براحتي براي فارسي زبانان قابل فهم و درک است.

آنگاه سفير جمهوري اسلامي ايران در انگليس پس از پرده برداري از تنديس حکيم ابوالقاسم فردوسي طي سخناني ابراز اميدواري کرد که آرمان هاي فردوسي پلي بين ملتها براي ارتقاي درک متقابل باشد.

موحديان نصب تنديس فردوسي در دانشگاه آکسفورد همزمان با هزارمين سال پايان سرودن شاهنامه و در آستانه برگزاري روز بزرگداشت فردوسي در داخل و خارج ايران را به فال نيک گرفت و گفت: تجليل از حکيم شعر فارسي در واقع تجليل نسل ها از چهره هاي ماندگار و آرمانخواهي که به همه بشريت تعلق دارند، مي باشد.

وي اقدام دانشگاه آکسفورد در تجليل از فردوسي را در راستاي حفظ و ارتقاي دستاوردها و آرمان هاي معنوي و بشري دانست و شاهنامه اثر جاودان فردوسي را که توسط همه ملل فارسي زبان مورد تکريم قرار مي گيرد، بخشي از مشارکت درخشان زبان و ادب فارسي در غناي فرهنگ و ادبيات جهان توصيف کرد.

سفير جمهوري اسلامي ايران اظهارداشت: اميدوارم آرمان هاي فردوسي پلي بين ملتهاي ما براي ارتقاي درک متقابل باشد و انگيزه اي فراهم کند تا محققان دانشگاه آکسفورد و همتايان ايراني آنان بتوانند همکاري هاي ادبي و علمي جدي تري داشته باشند.

سر نيل چالمرز، رييس دانشکده وادهام آکسفورد نيز طي سخناني ضمن تجليل از مقام فردوسي از سفير جمهوري اسلامي ايران و ديگر شخصيت هاي علمي و فرهنگي شرکت کننده در مراسم رونمايي از تنديس فردوسي قدرداني کرد.

وي گفت: فردوسي شاعري بزرگ و شناخته شده براي همه جهان است و شاهنامه وي علاوه بر اثري ادبي، داراي جنبه هاي فراوان اجتماعي، فرهنگي، سياسي، تاريخي و حماسي است و طي هزار سال گذشته نقش مهمي در زندگي مردم ايران و ديگر فارسي زبانان داشته است.
خانم " فيروزه عبدالاوا" و"هرزيگ" دو تن از اساتيد دانشگاه آکسفورد و از فردوسي شناسان اين دانشگاه نيز طي سخناني از فرهنگ و ادب ايران زمين بويژه شخصيت فرودسي و شاهنامه وي تجليل کردند و ابراز اميدواري نمودندکه نصب تنديس فردوسي در دانشکده وادهام زمينه ساز گسترش ارتباطات فرهنگي و دانشگاهي دو کشور شود.

تنديس فردوسي به سفارش رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن و توسط خانم مهران قهاري هنرمند ايراني مقيم انگليس ساخته شده و با همکاري مسئولان دانشکده وادهام دانشگاه آکسفورد به صورت دائمي در محل کتابخانه فردوسي اين دانشکده نصب شده است.





















Copyright: gooya.com 2016