چهارشنبه 14 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فیلم مهرجویی درباره زندگی شمس و مولانا به زبان انگلیسی، سرمایه

این روزها سر داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان سینمای ایران خیلی شلوغ است. او که بعد از وقایعی که سر فیلم سنتوری برایش پیش آمد یکسالی را ترجیح داد در سکوت به نوشتن و ترجمه مشغول باشد. حالا در حالی که ساخت فیلم تازه او درباره تهران در مراحل فنی قرار گرفته اعلام کرده که قصد دارد فیلمی درباره زندگی شمس و مولانا را به زبان انگلیسی بسازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مهرجویی که قصد دارد این فیلم را براساس کتاب کیمیا خاتون،( فیلم سینمایی «کیمیای رومی») را به زبان انگلیسی و با عوامل خارجی جلوی دوربین ببرد درباره آن به فارس گفته: «فیلمنامه را با همکاری سعیده قدس، براساس یکی از کتاب های ایشان با عنوان «کیمیا خاتون» نوشته ایم که به سرگذشت مولانا و شمس تبریزی از دید یک دختر 15 ساله می پردازد. این فیلمنامه با عنوان «کیمیای رومی»، اقتباسی از کتاب خانم قدس است که به زبان انگلیسی ساخته می شود و قرار است با عوامل و بازیگران بین المللی ساخته شود که به دلیل انگلیسی زبان بودن فیلم، احتمالاً از بازیگران داخلی مسلط به این زبان استفاده خواهیم کرد. مهرجویی گفت: ««کیمیای رومی» را در درنا فیلم و به تهیه کنندگی مرجان مقیمی کارگردانی می کنم و از آنجایی که وقایع فیلم در قونیه می گذرد، فیلمبرداری آن در ترکیه و بخش هایی نیز در هندوستان انجام می شود.»

داریوش مهرجویی با بیان این مطلب که پیشنهاد ساخت این فیلم را از سوی تهیه کننده، دریافت کرده، گفت: «خانم مقیمی کتاب «کیمیا خاتون» را خوانده بودند و پیشنهاد ساخت آن را به من دادند و از آنجایی که همیشه ادبیات کهن ایران برایم جذاب است و به آن علاقه مندم برای ساخت آن ترغیب شدم. پیش از این نیز قرار بود در حیطه ادبیات کهن فیلم بسازم مثلاً می خواستم فیلمی درباره عطار بسازم یا فیلمی درباره زکریای رازی که کماکان در مرحله نگارش فیلمنامه است و در «سیمافیلم» ساخته می شود. اینگونه مضامین در حیطه فلسفی- ادبی افکار من قرار گرفته است.»

او با بیان اینکه در این فیلمنامه به مقطعی از زندگی مولانا پرداخته می شود که همسرش را از دست داده و شخصیت عالی قدر شهر است، می گوید: «در این مقطع او می خواهد با کیمیا خاتون ازدواج کند و اتفاقاتی که طی این دوسال برایش می افتد به تصویر کشیده می شود. در فیلمنامه چندین شعر از اشعار مولانا آورده شده و به بهترین شکل ترجمه شده، ضمن اینکه در فیلمنامه صحنه های سماع هم داریم.»





















Copyright: gooya.com 2016