پنجشنبه 19 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض زرتشتیان به 'توهین' به نشان فروهر در فیلم ایرانی، بی بی سی

زرتشتیان ایران به "کاربرد نامناسب" نشان فروهر که نماد دین زرتشت و یکی از نشانه های میهنی دانسته می شود در فیلم "چارچنگولی" ساخته سعید سهیلی اعتراض کرده اند.

رییس انجمن زرتشتیان تهران، رستم خسرویانی، در نامه ای به محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از او خواسته است تا "نسبت به ساخت این گونه فیلم ها که باعث تخریب فرهنگ غنی ایرانی می شود نظارت دقیق تر و کافی به عمل آید."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بنا بر گزارش پایگاه خبری زرتشتیان اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، نیز اعتراض خود را به وزارت ارشاد نسبت به آنچه "کم ارزش جلوه دادن انگاره فروهر" خوانده اعلام کرده است.

اختیاری گفته است افزون بر ارزش های دین زرتشتی مساله تلاش برای حذف بخشی از تاریخ ایران در میان است.

فیلم چهارچنگولی پنجمین ساخته سینمایی سعید سهیلی است که کار خود را از همکاری با حوزه هنری استان خراسان آغاز کرده است. چهارچنگولی از آبان ماه سال جاری در سینما های ایران به نمایش در آمده و با فروش نزدیک به ششصد میلیون تومان پرفروش ترین فیلم به نمایش در آمده در ماه های اخیر است.

یک کارگردان سینما به بخش فارسی بی بی سی گفته است که علت اعتراض زرتشتیان استفاده یکی از دو شخصیت اصلی فیلم به نام شهرام با بازی رضا شفیعی جم از نگاره فروهر بر روی لباس و گردن بند است که شخصیتی سطحی و مبتذل را به نمایش می گذارد.

چنان که همین کارگردان به بخش فارسی بی بی سی گفت فیلم چارچنگولی پیش از این نیز به دلیل مواردی نظیر گفتگو ها و شوخی های جنسی از سوی برخی منتقدان "مبتذل" خوانده شده است.

کارگردان فیلم گفته است که اثر او روایت طنزی است از ماجرای دوقلو های به هم چسبیده به نام لاله و لادن که در ایران بسیار شناخته شده هستند. او می گوید دو شخصیت اصلی فیلم که دوقلو های به هم چسبیده هستند و جوادرضویان و رضا شفیعی جم نقش آن دو را بازی می کنند دارای دو شخصیت متفاوت هستند و این دوگانگی باعث خلق شرایط طنز آمیز می شود.

نمایش فیلم چارچنگولی از روز چهار شنبه یازدهم دی ماه تا 21 دی ماه به دلیل آنچه همزمانی با ایام سوگواری خوانده شده متوقف شده است.

پیش از این نیز کاربرد منفی نشان فروهر در فیلم اسکندر ساخته سال 2004 اولیور استون با بازی آنجلینا جولی و کولین فارل مورد اعتراض گروهی از روشنفکران زرتشتی از جمله آهنگساز پارسی هند، زوبین مهتا، قرار گرفته بود.

در آن ماجرا "فیروزه پونتکی میستری" از سردبیران دانشنامه زرتشتی نشانه فروهر را جزء بنیادین دین زرتشت خواند. اولیور استون در پاسخ به این اعتراض ها تصویر نشانه فروهر را از پس زمینه نام فیلم در تیتراژ و آگهی های فیلم حذف کرد.





















Copyright: gooya.com 2016