Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 1 تیر 1384

گزارش تجمع دانشجويي در علم‌ و صنعت، ايسنا

ــ گزارش ميزگرد ائتلاف ملي در تربيت مدرس

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


ميزگرد «ائتلاف ملي؛ فصلي ديگر از دموكراسي، پيشگيري از واپس‌گرايي» درباره‌ي انتخابات رياست جمهوري در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.


دكتر «پيروز مجتهدزاده» در اين ميزگرد گفت: دموكراسي را مردم يك جامعه پديد مي‌آورند نه حكومت‌ها، و تنها راه ايجاد دموكراسي فهم درست مردم از معناي آن است.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ تحليل‌گر سياسي، ‌در دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد: يكي از مشكلات برزرگ جامعه‌ي امروز ما فقدان دو عامل عمل كننده‌ي مهم در محيط دموكراتيك از جمله: 1-نداشتن مطبوعات آزاد 2- فقدان دانشگاهيان بي طرف است.


وي افزود: ‌تعريف دموكراسي عبارت است از علمي زيستن و حاكميت مطلق قانون، بدين مفهوم كه وقتي قانوني حكم مي‌كند بالاترين شخص جامعه تا پايين‌ترين فرد بايد از آن تبعيت كنند.


مجتهدزاده با تأكيد بر اينكه دموكراسي فرهنگي است كه مطابق با فرهنگ جامعه شكل مي‌گيرد، نه يك لباس از پيش دوخته شده، اظهار داشت: در بحث از ايجاد دموكراسي نبايد گفت كدام قانون؟ بلكه هر قانوني، هنگام اجرا داراي نوعي مكانيزم خود اصلاحي خواهد بود كه خود نقص‌هاي خود را رفع خواهد كرد.


«ماشاءالله شمس‌الواعظين» نيز در اين ميزگرد گفت: حدود دو سال است كه از خطري ابراز نگراني مي‌كنيم و در آستانه‌ي هر انتخاباتي جمهوريت نظام در معرض چالش‌هاي جدي قرار مي‌گيرد به گونه‌اي كه احتمال به قدرت رسيدن لايه‌هاي افراطي راست تا الگوي شبه دموكراتيك وجود دارد.


شمس‌الواعظين در ادامه گفت: نظاميان هم مانند هر شهروند ديگري حق فعاليت سياسي دارند به شرط اينكه از بدنه نيروهاي مسلح خارج شوند و از هرم حزبي وارد شوند و از ساز و كارهاي سياسي تبعيت كند.


وي افزود: در ايران متاسفانه ما از نقطه‌ي مهمي كه الگوهاي تجربه شده‌ي بشري به پايان رسيده آغاز مي‌كنيم، نقطه‌ي آغاز پايان تجربه‌هاي بشري ما هستيم و مصريم اين تجربه را تكرار كنيم.


شمس‌الواعظين با ابراز نگراني از تشكيل طبقه‌ي نظامي در حوزه‌ي سياسي گفت: از نتايج و پيامدهاي مخاطره‌آميز اين حركت از قبل بايد آگاهي داشت. ما در روز جمعه براي گفتن نه بزرگ به اين كار پاي صندوق‌هاي راي مي‌رويم.


بنابر اين گزارش، دكتر مجتهدزاده در حاشيه‌ي اين ميزگرد گفت: يكي از كانديداها گفته كه «اول يك مسلمان و بعد ايراني هستم»، اين اشكالي ندارد اما همه‌ي ما ايراني مسلمان هستيم. بهتر است وي موضع خود را در اين باره روشن كند كه آيا بر چنين اولويتي تاكيد دارد؟

ـــــــ روز گذشته تجمع و تريبون آزاد دانشجويي با عنوان «صداي پاي فاشيسم» در دانشگاه علم و صنعت توسط نشريه‌ي دانشجويي «حنيف» برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «جباري» سخنگوي شوراي هماهنگي ائتلاف نهم در اين جلسه گفت: با تكيه بر منطق، عقلانيت، منفعت‌گرايي عمومي و منافع ملي از هاشمي حمايت كرديم و بر مواضع‌مان براي دور دوم تاكيد داريم.


وي در ادامه گفت: هاشمي اگر حداكثر مطالبات توده نيست ولي مي‌تواند حد متعارف مطالبات جامعه‌ي علمي باشد.


«مجتبي خسروي» عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت نيز گفت: در دور دوم انتخابات رياست جمهوري با تمام شرمساري شركت خواهيم كرد، نه از آن رو كه با شركت در انتخابات مشاركت حداكثري را افزايش دهيم و هم نه از آن رو كه اعلام كنيم با اين انتخابات موافقيم، بلكه از آن رو كه اعتقاد داريم با روي كارآمدن يك جريان خاص خود را وارد معركه‌اي كرده‌ايم كه در بهترين حالت متاسفانه انتهاي آن شايد به جز تهديدات خارجي و دخالت نظاميان بيگانه نباشد. راي مي‌دهيم در مخالفت با برخي از رويه‌ها، راي مي‌دهيم از آن رو كه مي‌خواهيم با اراده‌اي كه قصد دارد با استفاده از نردبان انتخابات جريان فاشيستي را بر مسند رياست جمهوري بنشاند مخالفت كنيم.


«هادي موسوي» عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي نيز با انتقاد از روند انتخابات، گفت: هر چند ما تصميم نگرفته‌ايم كه تصميمات شما را هدايت كنيم اما چه دردي است كه گاه بايد تن به حداقل‌ها سپرد براي فردايي مبهم.


سپس «مهدي محمدي» عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به رويه‌ي عدم شركت در انتخابات در دوره‌ي اول، گفت: به دليل انتقادات خود، در دور اول در انتخابات شركت نكردم و در شرايط نيز تغييري نمي‌بينم.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مصطفي اميني» عضو اسبق شوراي مركزي دانشجويان حزب الله علم و صنعت نيز با بيان اينكه «من در دور اول انتخابات به هاشمي راي دادم»، انتقاداتي را به گذشته‌ي جمعي از اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي مطرح كرد و گفت: براي راي دادن به افراد بايد به گذشته‌ي آنها رجوع كنيم. هم گذشته‌ي احمدي‌نژاد به عنوان استاندار اردبيل معلوم است و هم گذشته‌ي هاشمي.


«سعيد ليلاز» نيز كه در اين تجمع شركت كرده بود، طي سخناني گفت: ملت ايران در حقيقت در انتخابات رياست جمهوري نهم در معرض برتري دادن به يكي از سه گرايش عدالت اجتماعي، دموكراسي‌خواهي و آزادسازي اقتصادي و رشد اقتصادي قرار گرفت. ما امروز مي‌دانيم به لحاظ اجتماعي گرايش معيشت‌خواهانه و عدالت‌گرايانه طرفداران بيشتري داشته است.


وي در ادامه با بيان اينكه «دموكراسي به عنوان نظامي كه در آن بايد افراد و گروه‌هاي قدرت از همان مكانيسمي كه براي رسيدن به قدرت استفاده كردند پايين بيايند»، تصريح كرد: ما مشكل‌مان با دوستاني با گرايش عدالت اجتماعي اين است كه اين گرايش الزامي به دموكراسي و لوازم آن ندارد و تنها زماني كه بداند برنده باشد به نتايج آن گردن مي‌نهد و جايي كه اين نتايج دلخواهش نباشد به هر نحو ممكن و با استفاده از ابزار قانوني و غير قانوني مي‌كوشد كه اين نتايج را عوض كند.


اين روزنامه‌نگار با انتقاد از سخنان «مصطفي اميني» - يكي از سخنرانان - گفت: برخلاف تمام اتهاماتي كه به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي زده مي‌شود مهم اين است كه اين دو سازمان وقتي در سال 70 و 71 متوجه شدند كه توده‌ي مردم به اين‌ها علاقه ندارند و گرايش‌شان عوض شده با كمال ميل و در نهايت رويه‌ي دموكراتيك، صندلي قدرت را به گروه بعدي واگذاشتند و با مطالعه‌ي بسيار به بررسي دلايل شكست خود پرداختند و اين بسيار مهم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: هرگونه تلاش آگاهانه يا ناآگاهانه، از سر دلسوزي يا از سد توطئه براي ناديده گرفتن آراي ملت و بازتاب پيدا كردنش در رو بناي سياسي حتي در حد يك راي حركتي است در جهت تسلط فاشيسم در كشور.


اين فعال سياسي افزود: اگر مي‌خواهيم به عدالت اجتماعي برسيم اولين چيزي كه براي تحقق عدالت اجتماعي ناب و كامل لازم است ايجاد اشتغال كامل است كه خود منوط به سرمايه‌گذاري است و سرمايه‌گذاري در ايران منوط به آزادسازي اقتصادي، گسترش بخش خصوصي و محدودسازي دولت است. شعار عدالت اجتماعي بدون توجه به توسعه‌ي اقتصادي ممكن نيست.


وي با ابراز انتقاد از عملكرد كانديداها، گفت: ما بايد به فطرت و آگاهي مردم تكيه كنيم، شعار تو خالي دادن و روي حساسيت‌هاي معيشتي توده‌ي مردم دست گذاشتن امر بسيار ساده‌اي است.


هم‌چنين در اين تجمع بيانيه‌ي شوراي صنفي دانشكده‌ي مواد اين دانشگاه قرائت شد كه در اين بيانيه آمده است: صيانت از آرمان‌هاي انقلاب با توهين و ناسزا گفتن به دگرانديشان امكان‌پذير نيست.


در ادامه‌ي اين بيانيه ذكر شده: ما بايد براي حفظ اندك فضايي كه براي ابراز عقيده در اختيار داريم آخرين فرصت را از دست نداده و با راي آگاهانه‌ي خويش آن را حفظ كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25022

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش تجمع دانشجويي در علم‌ و صنعت، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005