Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 25 خرداد 1384

هاشمي در گفتگو با کريستين امانپور: با رهبري داراي روابط خوبي هستم و برادري 50 ساله‌اي داريم، ايسنا

هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري سي.ان.ان با تاكيد بر اينكه آمريكا هم بخشي از سياست تنش‌زدايي ايران را شامل مي‌شود، گفت: همانگونه كه گفتم، اگر آمريكا نشان دهد كه صادقانه مي‌خواهد با ايران همكاري كند، فكر مي‌كنم زمان باز شدن صفحه جديدي در روابط دو كشور فرارسيده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس نمابر ارسالي دفتر اكبر هاشمي رفسنجاني، كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري كشورمان، وي در پاسخ به اولين سوال خبرنگار سي.ان.ان كه پرسيد چه كاري براي مردم مي‌خواهيد انجام دهيد؟ گفت: مردم ايران براي انقلاب خود ارزش قائلند و به آن وفادار هستند.

وي به نسل فعلي كه انقلاب را مشاهده نكرده، اشاره كرد و گفت: اين نسل هم بايد به ارزش‌هاي انقلاب و تاثيرات آن پي ببرند و بايد برنامه‌هايي داشته باشند تا انقلاب را در زندگي خود لمس كنند.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سوال كه آيا از تقاضا و نياز جوانان آگاه هستيد و اگر رئيس جمهور شويد چه برنامه‌هايي براي‌شان داريد؟ گفت: من درك روشني از خواسته‌هاي جوانان دارم و در همين تبليغات انتخابات هم ديديد كه هر كسي هر چه مي‌خواهد مي‌گويد و مي‌نويسد.

كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: خواست جوانان روشن است و اگر ما با چشم انصاف به صحنه انتخابات نگاه كنيم، مي‌بينيم كه در اين عرصه هر كس هرچه مي‌خواهد مي‌گويد.

وي افزود: نمونه‌ي خوبي از آزادي درجريان انتخابات ايران مشاهده مي‌شود كه البته ممكن است مسائلي بيش از نياز به آزادي هم وجود داشته باشد كه آنها هم طبعا درحد صلاح كشور و با توجه به افكار عمومي در اختيار ديگران قرار خواهد گرفت.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه‌هاي وي براي ايجاد تعامل سازنده با كشورهاي جهان به ويژه آمريكا گفت: در سال‌هاي قبل هم كه با شما مصاحبه كردم، اشاره كردم كه آمريكا چه در قبل و چه بعد از انقلاب رفتار خصومت‌آميزي با ايران داشته است.

هاشمي رفسنجاني به حمايت‌هاي آمريكا از رژيم شاه در جريان مبارزات مردم به عنوان مصداقي از خصومت‌هاي اين كشور با ملت ايران ياد كرد و افزود: پس از انقلاب هم آمريكا هيچ وقت رفتار خوبي با مردم ايران نداشته است و به ملت ايران بدهكار است.

وي گفت: آن موقع هم پيشنهاد كردم اگر آمريكا تمايل به برقراري روابط مناسبي با ايران دارد، بايد نشان دهد كه سياست‌ جديدي را اتخاذ كردند و مايل هستند راه جديدي را طي كنند و علائم حسن نيت خود را براي جلب اعتماد مردم نشان دهند كه در اين صورت ما منعي براي گفت‌وگو و رسيدن به اهداف دو ملت نمي‌بينيم.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين كه در هفته‌هاي اخير مذاكرات اروپا با ايران با مخالفت آمريكا روبرو نشد و آمريكا با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني مخالفت نكرد و علامت سوم هم عدم مقاومت آمريكا با ادامه تحريم فروش قطعات هواپيما به ايران است، آيا همه‌ي اينها نشانه‌هاي مثبتي براي ارايه حسن نيت جهت برقراري رابطه نيست؟ با تاييد اينكه اين رفتارها مي‌تواند جهت‌گيري درستي در رفتار جديد آمريكا باشد، گفت: مساله سوم هم كه شنيده‌ايم، موافقت آقاي بوش با انجام محدوديت عمليات غني‌سازي در ايران است كه اگر اين سه موضوع را با هم بنگريم به نظر مي‌رسد، آمريكا در حال اتخاذ راه جديدي براي رابطه با ايران است.

وي با تاكيد بر اينكه اين مقدار حركت كافي نيست، تصريح كرد: آمريكا با پس دادن اموال ما كه سال‌هاست در آن كشور مسدود است، مي‌تواند نشان دهد كه حسن نيت خوبي در ارتباط برقرار كردن با ما برقرار كرده است.

كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: چون مسوول نيستم، فعلا حرف قديم خود را تكرار مي‌كنم و شايد اگر مسووليت را به دست گرفتم، ممكن است چيز ديگري را براي حسن نيت آمريكا بيان كنم.

هاشمي رفسنجاني در خصوص احتمال برداشتن قدم‌هاي بلندتر و مثبت بيشتر در صورت رسيدن به قدرت، از سوي ايران گفت: همين كه من اين را پذيرفته‌ايم كه رفتار آمريكا حركت مثبتي است خود يك عكس‌العمل مثبت است.

وي به رفتار مسوولانه ايران در شرايط حضور آمريكا در منطقه به عنوان يكي ديگر از عكس‌العمل‌هاي ايران در برابر آمريكا ياد كرد و گفت: اگر ايران مي‌خواست ماجراجويي كرده و مزاحمت‌هاي براي آمريكا فراهم كند قطعا مي‌توانست، چرا كه اين امكان هم در افغانستان و هم در عراق براي ما فراهم بود.

وي گفت: آمريكايي‌ها خود از اين رفتار مسوولانه ايران تشكر كرده‌اند و حركت درست ايران را پذيرفته‌اند و حتما كارهاي ما مهم‌تر از كارهايي است كه آمريكا در دو سه ماهه اخير انجام داده است.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوال ديگري در خصوص مسايل هسته‌يي ايران گفت: سياست مشخص ايران مبتني بر اين است كه در طرح جامع اروپا اصل غني‌سازي توسط ايران نبايد حذف شود و دراين صورت زمينه براي حل مساله و توافق با آنها فراهم است، چرا كه ايران به سوي توليد سلاح هسته‌يي نخواهد رفت.

وي منافع تعامل مشترك ميان ايران، اروپا و آمريكا را متوجه هر سه قدرت دانست و تصريح كرد: ما به هيچ وجه نمي پذيريم كه غني‌سازي نداشته باشيم، ولي بايد اعتماد غرب را جلب كنيم كه در اين فرايند به سوي سلاح هسته‌يي نخواهيم رفت.

در ادامه اين مصاحبه‌ زنده تلويزيوني، رفسنجاني در اين باره كه چگونه غرب را متقاعد مي‌كنيد كه به سوي سلاح هسته‌يي نخواهيد رفت؟ با اشاره به روند سياست‌هاي ايران در اين زمينه گفت: ما به آنها پيشنهاد داده‌ايم كه چگونگي كسب اعتماد را به ما اعلام كنند و با حفظ اصل غني‌سازي به طور شفاف خواسته‌هاي خود را بيان كنند و راه ايجاد اعتماد را آنها به ما پيشنهاد كنند.

هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه به طور مشروح شيوه‌ي كسب اعتماد آنها نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌يي خود را مشخص كرده‌ايم، گفت: آنها راهي را كه پيشنهاد كرده‌ايم، مطالعه مي‌كنند يا برايشان قابل قبول است و يا راه‌ جديدي ارايه مي كنند، در هر صورت هدف مذاكرات، جلب اعتماد اروپا و حتي آمريكا نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌يي خودمان است.

وي در خصوص اينكه مطرح مي شود ايران در گذشته مخفي كاري كرده است، گفت: درمقابل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي هم به وظايف خود عمل نكرده است، چرا كه طبق مقررات بايد در مسير غني‌سازي به ما كمك مي‌كرد.

هاشمي رفسنجاني افزود: تخلف آژانس به دليل اينكه به ما كمك نكرده است، از تخلف‌ ما بيشتر است؛ ولي وقتي براي اولين بار مشخص شد كه مي‌توانيم در فن‌آوري‌ هسته‌يي كاري انجام دهيم، گزارش آن را به آژانس ارسال كرديم.

وي خاطرنشان كرد: ما به طور مداوم گزارش عملكرد خود را به آژانس ارايه مي‌داديم و شايد برخي گزارش‌هاي ما در اين ميان به موقع ارسال نشده باشد و اين به معني مخفي كاري نيست.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: وقتي مساله‌اي حق ماست و دنيا نيز اين حق قانوني ما را پذيرفته‌ و اروپا نيز در مذاكرات خود اصل غني‌سازي را پذيرفته‌اند، ديگر نيازي به مخفي كاري نداريم.

اين كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص مساله‌ي مقابله با تروريسم و دستگيري برخي از تروريست‌هاي خارجي از جمله اعضاي القاعده و عدم تحويل آنها با تاكيد بر اين كه ايران، خود بزرگ‌ترين قرباني تروريسم در جهان است گفت: اگر بناست مذاكرات در فضاي درستي بدون وارد كردن اتهام بي‌جا به يكديگر انجام گيرد، در اين مباحثات بي‌شك حق با ماست.

وي خاطر نشان كرد: اين تروريست‌ها كه اكنون در مورد آنها صحبت مي‌شود، براي مقابله با ايران توسط آمريكا در منطقه خلق شد و كشورهاي عربي نيز از آنها حمايت كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: آمريكا خود مسوول به وجود آمدن گروه القاعده بود و در حالي كه منافقين كه هويت تروريستي آنها در اروپا و آمريكا مورد تاييد است، در حال فعاليت در اين كشورها هستند، ما را به تروريست بودن متهم مي‌كنند كه اين قضاوت ظالمانه‌اي است.

وي گفت: ما قرباني واقعي تروريسم هستيم و همين روزها كه در تهران هستيد، شاهد انفجارهايي كه در اين شهر صورت مي‌گيرد مي‌باشيد و مي بينيد هم قرباني تروريسم هستيم و هم بيش از هر كشوري با اين پديده شوم مبارزه‌ كرده‌ايم.

وي در خصوص دستگيري برخي اعضاي گروهك‌هاي تروريستي در ايران با اشاره به مليت اين افراد گفت: بسياري از آنها از پاكستان، افغانستان و جاهاي ديگر به ايران آمدند كه بازداشت شده و به كشور خود بازگردانده شدند و تنها چند نفري كه در كشور ما جرم مرتكب شده‌اند، در ايران نگهداري مي‌شوند چون محاكمه و محكوم شده‌اند و بايد در زندان ايران باقي بمانند.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سوال كه اگر برنده انتخابات شود، اولين برنامه‌اش در عرصه جهاني و مسائل داخلي ايران از جمله نحوه مشاركت محافظه‌كاران و اصلاح‌طلبان در اداره‌ي جامعه چيست؟ گفت: اولين كار من پس از رييس جمهوري تنظيم و انتخاب اعضا كابينه است كه پس از آن هم به مسائل داخلي مي‌پردازم و سپس در خصوص مسايل بين‌المللي كار خواهم كرد.

وي با اشاره به اين كه هم با محافظه‌كاران و هم با اصلاح‌طلبان، تعامل خوبي دارد، افزود: از هر دو گروه افراد زيادي در ميان حاميان من هستند و از آن سو هم با مجلس مي‌توانم كار كنم و هم با رهبري داراي روابط خوبي هستم و برادري 50 ساله‌اي داريم.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: در داخل مشكلي نخواهيم داشت و در بعد بين‌المللي نيز همانگونه كه در دوره قبل هم نشان دادم در پي اعمال سياست تنش‌زدايي با جهان هستم.

وي افزود: پيش‌بيني مي كنم در دوره جديد هم با كشورهاي همسايه، هم با غرب هم با جهان اسلام و هم با كشورهاي آسيايي سطح بهتري از روابط را خواهيم داشت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24515

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي در گفتگو با کريستين امانپور: با رهبري داراي روابط خوبي هستم و برادري 50 ساله‌اي داريم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005