Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 18 خرداد 1384

عزت الله سحابی در مصاحبه با رادیوفردا از مردم خواست در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی شرکت کنند

در پی حمایت نهضت آزادی و شورای فعالان ملی – مذهبی از دکتر مصطفی معین نامزد جبهه مشارکت ایران اسلامی، و امکان تشکیل جبهه دموکراسی و حقوق بشر، عزت الله سحابی از فعالان ملی – مذهبی در مصاحبه با رادیو فردا از مردم می خواهد که به طور انبوه در انتخابات شرکت کنند و پیش بینی می کند به این ترتیب کاندیدای اصلاح طلبان پیروز خواهد شد. وی در باره علت پیوستن به جبهه مشارکت ایران اسلامی میگوید نهضت آزادی و ائتلاف ملی مذهبی می خواهند قبل از آنکه دیرشود سرمایه سیاسی خود را خرج کنند. وی می افزاید ما چه شرکت بکنیم و چه نکنیم، یک کارهایی در این کشور انجام می شود و به ما تحمیل می شود.

امير مصدق کاتوزيان

با پیوستن نهضت آزادی و شورای فعالان ملی - مذهبی به اردوی مصطفی معین، نامزد جبهه مشارکت ایران اسلامی در انتخابات، اصلاح طلبان امیدوارند که آرای بیشتری از مردم و ناراضیان را به خود جلب کنند. همزمان با حمایت نهضت آزادی و شورای فعالان ملی – مذهبی از آقای معین، این دو تشکل و جبهه مشارکت سخن از تشکیل جبهه دموکراسی و حقوق بشر به میان آورده اند.
هواداران جبهه دموکراسی و حقوق بشر می گویند با این کار مرزبندی میان منتقدان داخل حکومت و اپوزیسیون خارج حکومت برداشته می شود. اما منتقدان می گویند تا وقتی مبنای کار جبهه دموکراسی و حقوق بشر آنچنان که اعلام شده قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد، این ائتلاف راه به جایی نخواهد برد. در پاسخ به پرسش رادیو فردا، عزت الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی مذهبی، دلایل پیوستن این تشکل به جبهه دموکراسی و حقوق بشر و حمایت از مصطفی معین را توضیح می دهد.

عزت الله سحابی: شرایط عوض شده. ما اولا جلسات متعدد و متوالی زیادی با دوستان حزب مشارکت داشتیم و بالاخره یک دیداری با خود آقای دکتر معین داشتیم، آن بیانیه ایشان که برمی گردند به انتخابات، خیلی مورد قبول ما بود. یعنی بسیاری از نقطه نظرهای ما را ایشان در اعلامیه اش آورده بود. و بخصوص آن نکته ای که ما رویش خیلی تاکید داشتیم و داریم و آن تشکیل جبهه فراگیر دموکراسی خواهی و حقوق بشر بود، آن را ایشان هم در آخر بیانیه شان اشاره کرده بودند که ما بر اثر همان موضوع هم با ایشان ملاقات داشتیم و با دوستان دیگرشان هم ملاقات داشتیم. به هر صورت تا حدودی که می شود در امور سیاسی به قول افراد اعتماد کرد، تقریبا اطمینانی پیدا کردیم که انشاء الله این جبهه پیگیری می شود. ما بیشتر به خاطر همین جبهه آمدیم و وارد این همکاری شدیم والا ما حالا نظری به این که به ما مقامی بدهند یا ما وارد قدرت بشویم، ابدا و اصلا نداریم و اگر هم پیشنهاد بکنند، رد می کنیم.

امیر مصدق کاتوزیان (رادیو فردا): چه گروهی از رای دهندگان احتمالی اصلا ممکن است برایشان تفاوتی بکند در شرایط فعلی که شورای فعالان ملی – مذهبی یا نهضت آزادی به نفع آقای معین وارد مبارزات انتخاباتی شدند، توی تخمین خودتان.

عزت الله سحابی: تخمین ما این است که جبهه مشارکت در طی این هفت و هشت ساله، مقداری اعتبارش آمده بود پایین در بین مردم. ولی نهضت آزادی و ملی – مذهبی تا حالا فی الجمله اعتباری دارند. ما گفتیم اگر ما این اعتبارمان که سرمایه مان است، خب آدم این سرمایه را برای بعد از مرگش که نمی خواهد، بالاخره بایستی در راه مصالح ملی خرجش کند. ما این را گذاشتیم وسط و صادقانه هم گذاشتیم وسط و ما گفتیم ما داریم تمام سرمایه مان را می گذاریم نقدا و شما وعده هایی که می دهید معمولا نسیه است. امیدواریم شما بر سر وعده هایتان باشید و این جبهه را هم گفتیم تضمین آن وعده ها باشد. من شرایط آقای معین را خیلی از شرایط آقای خاتمی مناسبتر می دانم. آقای خاتمی خودش هم گفته بود، خلاف وعده نکرد. یعنی خودش گفته بود مرد ایستادگی و مقاومت و علنی کردن اختلافات نبود. ولی آقای معین فعلا آدم مصممی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ا.م.ک: عده ای می گویند در صورتیکه یکی از نامزدهای جناح راست در انتخابات ببرد، شرکت شورای فعالان ملی و مذهبی و نهضت آزادی در انتخابات بیشتر به نفع این جناح تمام خواهد شد که خواهند گفت انتخابات، انتخاباتی مشروع یا معتبر بوده است. و چنانچه حتی بر فرض نامزد مورد حمایت شما، آقای معین برنده شود در انتخابات، کاری بیشتر از آقای خاتمی نخواهد کرد. بنابراین ممکن است شورای فعالان ملی – مذهبی و نهضت آزادی وجهه اش را از دست بدهد بدون آن که چیزی به دست بیاورد. پاسخ شما به این نوع انتقادها چیست؟

عزت الله سحابی: پاسخ ما این است، بنده دیروز هم در آن مصاحبه مطبوعاتی این را گفتم و از همه خبرنگاران خواهش کردم که پیام بنده را برسانند. تجربه شش، هفت انتخابات اخیر به طور قاطع به ما ثابت کرده که هر وقت مردم انبوه شرکت کرده اند در انتخابات، نتیجه به نفع اصلاح طلبان بوده. ما چه شرکت بکنیم و چه نکنیم، یک کارهایی در این کشور انجام می شود و به ما تحمیل می شود. من خواهشم از مردم این است که به پای صندوقهای رای بروند و انبوه هم بروند، اطمینان دارم نتیجه اش به نفع ما می شود. من تردید دارم که آقای دکتر معین در همین انتخابات حتی اگر به دور دوم هم برسد، برنده شود. ولی می گویم اگر آقای دکتر معین به دور دوم برسد ولی انتخاب هم نشود از اعتبار کافی در جامعه برخوردار خواهد شد. می تواند یک ضامنی باشد برای ادامه آن جبهه. آن جبهه برای ما بیشتر از این که در انتخابات برنده شویم یا نشویم، برای ما اهمیت دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24025

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عزت الله سحابی در مصاحبه با رادیوفردا از مردم خواست در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی شرکت کنند' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005