Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 16 خرداد 1384

عزت‌الله سحابي در نشست خبري: مشاركت حداكثري ضامن پيشبرد اهداف دموكراسي‌خواهانه ايران است

عزت‌الله سحابي با بيان اين‌كه انتخابات نهم رياست جمهوري با انتخابات‌هاي گذشته متفاوت است، گفت: ما در اين انتخابات تجربه‌ي 8 سال رياست جمهوري آقاي خاتمي را در پشت سر داريم. شرايط بين‌المللي و وضعيت ايران در صحنه‌ بين‌المللي، به‌خصوص جامعه ايجاب مي‌كند همه‌ نيروها در برابر اين خطرات حول محور ايران و مصالح و منافع ايران و دفاع از استقلال و تماميت ارضي متحد شوند.

به گزارش كميته خبر و اطلاع‌رساني ستاد مركزي دكتر مصطفي معين، سحابي با يادآوري اينكه هرگاه مردم انبوهي در انتخابات شركت كرده‌اند، نتيجه به نفع اصلاح‌طلبان بوده است تصريح كرد: اين نشان مي‌دهد اكثريت قاطع مردم با اصلاح‌طلبان هستند اما هرگاه مشاركت كم بوده است به معناي دادن اختيار مملكت در دست جناح راست است.

سحابي با اشاره به انطباقي كه در برنامه‌هاي معين با استراتژي‌ها و روش‌هاي فعالان ملي مذهبي مشاهده كرده‌اند گفت: شركت در انتخابات تضمين‌كننده حقوق و منافع خود ملت است.

عزت‌الله سحابي در پاسخ به سوالي درباره‌ عدم حضور برخي گروه‌ها از جمله دفتر تحكيم وحدت در تشكيل جبهه فراگير دموكراسي‌خواهي گفت: اين بيانيه در پي نشست با جبهه مشاركت صادر شد و دفتر تحكيم وحدت مواضع خود را در اين‌ باره هنوز اعلام نكرده‌اند؛ هرچند كه دفتر تحكيم وحدت كه با ما نزديكي فكري هم دارند در جبهه فراگير دموكراسي‌خواهي حضور خواهند داشت و غيبت آنها در اين بيانيه به خاطر تنگي زمان است.

وي يادآور شد: شخصا تشكيل جبهه‌ دموكراسي‌خواهي را از مدت‌ها پيش حتي قبل از آمدن آقاي خاتمي مطرح كرده بودم.

سحابي در پاسخ به سوالي درباره‌ اينكه پيش از اين شرايط يزدي براي حضور در انتخابات را حداقلي عنوان كرده است، تاكيد كرد: من نظر خود را عنون كردم البته ما يك گروه هستيم كه تصميم جمعي مي‌گيريم. اما همان‌طور كه دكتر يزدي گفتند، موضع فعلي يك تاكتيك است و در آن زمان كه اين موضوع را مطرح كردم دكتر معين با شرايط فعلي حضور نداشتند ولي امروز ايجاب مي‌كند كه اين تاكتيك را اتخاذ كنيم. مواضع آنها حتي از مواضع ما هم تندتر است. بنابراين ما تغيير موضع نداده‌ايم.

سحابي شايعات مبني بر توافق براي سپردن معاونت حقوق بشر به وي در ديدار با دكتر معين را نادرست دانست و گفت: نيروهاي ملي مذهبي و نهضت آزادي هيچ‌گونه انتظار پست و مقام ندارند و اين در بيانيه نيز عنوان شده است.

سحابي درباره‌ جبهه دموكراسي‌خواهي گفت: الان سه گروه اعلام آمادگي كرده‌اند؛ سازمان مجاهدين هم ديدگاه‌هايي دارد كه به نظر مي‌رسد چون در مجموعه دوم خرداد است، بالاخره نظر جمع را بپذيرد.

وي درباره‌ اينكه آيا اپوزيسيون خارج از كشور نيز در اين جبهه قرار خواهند گرفت، گفت: ما گفته‌ايم جبهه دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر يعني تمام كساني كه لفظ ايراني بر آنها اتلاق مي‌شود در اين جبهه جاي دارند.

سحابي گفت: در شرايط خاص اين روزها مهم‌ترين مساله اين است كه مردم هرچه بيشتر در انتخابات شركت كنند. سخن ما با ملت ايران اين است كه اگر در انتخابات شركت نكنند جناح راست برنده است و جناح راستي كه همه‌ نهادها و قوا را در اختيار داشته باشد، بلايي سر مردم خواهد آورد كه نمونه‌ آن را در رفتارهاي شهرداري تهران شاهديم. كسي كه با حداقل آراء برنده شود، جبهه راست را تقويت خواهد كرد و به خطي خواهد رفت كه خود تشخيص مي‌دهد.

سحابي در پاسخ به سوالي گفت: جبهه تشكيل نشده است بلكه اراده‌ تشكيلش اعلام شده است. در عين حال راه را بر كسي نبسته‌ايم و اين فراخوان شامل همه گروه‌هاي مذهبي و غيرمذهبي و ... هم مي‌شود. برخي گروه‌ها كه اعلام تحريم كرده بودند از تشكيل اين جبهه استقبال كرده‌اند. بعيد نمي‌دانيم جبهه‌ي ملي هم به جبهه دموكراسي‌خواهي بپيوندد. خواست تشكيل اين جبهه در جامعه به وجود آمده؛ گرچه ممكن است بر سر مهندسي آن اختلافاتي پيش بيايد.

سحابي با بيان اينكه هر ايده‌اي در آغاز ابهاماتي دارد كه بايد به آن پاسخ داده شود، گفت: درباره‌ جبهه‌ دموكراسي‌خواهي حاضريم هر سوال و ابهامي را پاسخ دهيم.

سحابي در پاسخ به سوالي درباره‌ مخالفت سازمان مجاهدين با تشكيل جبهه‌ دموكراسي‌خواهي گفت: سازمان مجاهدين بايد پاسخ دهند چرا كساني كه جمهوري‌خواه و دموكراسي‌خواهند خط قرمز شما هستند؟ آيا معنايش اين نيست كه شما دموكراسي را قبول نداريد؟ استنكاف سازمان با سوابقي كه جامعه مدني ايجاد كرده نمي‌خواند با ما و نهضت آزادي مساله دارند و ما آماده‌ايم كه مناظره هم كنيم ولي اعلام نكرده‌اند كه همراهي نخواهند كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوالي با اين پيش‌فرض كه طرفداران هاشمي رفسنجاني خواهان ايجاد شكاف بين آنها و حاميان معين هستند، گفت: اين تلاش‌ها وجود دارد ولي اين‌گونه مواضع ثابت نيست و تمهيداتي براي توپ زدن به حريف است اما معتقدم همين جناح راست كه تا انتخابات مجلس هفتم يكپارچه به نظر مي‌رسيد، چندپاره شده كه بعضا آشتي‌پذير نيستند.

سحابي هم‌چنين تاكيد كرد: سابقه‌ تاريخي نشان داده وقتي پاي منافع ملي مي‌شود، همه‌ ايرانيان به وحدت مي‌رسند. در انتخابات سال 76 كسي باور نمي‌كرد آن‌قدر مردم شركت كند و الان نيز آن مقاطع تاريخي است كه ملت ايران هويت تاريخي خود را نشان دهد، از اين نترسند، مشاركت حداكثري ضامن پيشبرد اهداف دموكراسي‌خواهانه ايران است.

وي در پايان با تاكيد بر سياست قدم به قدم تصريح كرد: سياست‌هاي تند و راديكال توفيق چنداني ندارند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23876

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عزت‌الله سحابي در نشست خبري: مشاركت حداكثري ضامن پيشبرد اهداف دموكراسي‌خواهانه ايران است' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005