Click for Amazing Phone Card








پنجشنبه 12 خرداد 1384

الهام: شوراي نگهبان انتصابي نيست؛ دشمنان به دنبال نا امن كردن فضاي انتخابات هستند، ايسنا

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: «جامعه برمبناي تصميم قانوني، منضبط و عقلاني شوراي نگهبان آزاد است كه تصميم‌ بگيرد و در يك ظرف عاقلانه با موج احساسات مردم مي‌توان شور ايجاد كرد. آيا اين غير قانوني و غير معقول است؟»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين الهام در همايش ائمه جماعات با عنوان «مشاركت عمومي و همبستگي ملي» در مهديه تهران، گفت: «ما در آستانه انتخابات هستيم و بخش حساسي از سرنوشت كشور دارد راه و مسيري كه امام بنيان گذاشت سپري مي‌كنيم. انتخابات مهمترين امر در تصميم‌گيري براي كشور است.»

الهام انتخاب رييس جمهور را نيازمند عقلانيت بالا برشمرد و گفت: «در شرايط جامعه، عقلاني‌ترين موضوع به احساس‌ترين مساله تبديل مي‌شود، تلاقي عقل و احساس از مشكل‌ترين نقاط در همه انتخابات است. مساله‌اي كه به سرنوشت جامعه منتهي مي‌شود بايد همه دقت‌هاي لازم در آن به كار گرفته شود.»

وي معتقد است: «انتخابات بايد از مسير تصميمات عقلايي و از بين تصميم‌سازان عاقل عبور كند و اگر نه نمي‌شود جامعه‌اي در موج شور و نشاط اداره شود.»

الهام با تاكيد بر اينكه بخش پنهاني در انتخابات وجود دارد و آن مسير عقلاني است، تاكيد كرد: «انتخابات را بايد با دو چشم ديد، چشمي كه بخش ماقبل انتخابات و چشمي كه صحنه آشكار انتخابات را ببيند. صحنه آشكار، احساسات پر شور و برنامه‌هاي ناممكني است كه ممكن است كسي كه زيباتر امر ناممكن را بيان كند شانس بيشتري براي انتخاب شدن داشته باشد.»

وي با بيان اينكه تبليغات يعني اغراق، گفت: «اخلاقي‌ترين افراد در انتخابات در زمان انتخابات از مسير چارچوب‌هاي اخلاقي و قانوني پا را فراتر مي‌گذارند، زيرا اين فضا قاعده برنمي‌دارد.»

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: «بخش پنهان و نياز درايت و عقلانيت را بايد جست‌وجو كرد و در كشورهاي مختلف هم چنين است كه همه افراد به صحنه بيايند و كانديدا شوند. بحث مردمي بودن انتخاب بدين معني نيست كه نامزدها بدون هيچ ضابطه‌اي وارد صحنه شوند. هيچ جامعه‌اي چنين كاري نمي‌كند. در جوامع غربي تصميم‌گيرندگان پنهان تعيين‌كننده سرنوشت جامعه هستند و بازي دموكراسي نيز در ظاهر وجود دارد.»

وي با اشاره به انتخابات‌هاي آمريكا و تاثيرگذاري صاحبان سرمايه و در نهايت خارج نشدن قدرت از ميان دو حزب و همچنين انتخابات در اروپا، گفت: «در همه جا كنترل وجود دارد و آنها آن را دموكراسي كنترل شده نام مي‌گذارند. احزاب در كشورهاي غربي تعيين كننده هستند و حزب جزء اركان حكومتي است.»

وي با بيان اينكه در جامعه ما سيستم حزبي جا نيفتاده است، تاكيد كرد: «حزب بايد توده مردم را سازمان دهد اما در جامعه ما چنين نيست. ما خانه احزاب داريم كه چيز خنده‌داري است. احزاب مي‌خواستند جامعه حزبي را به جامعه مدني تبديل كنند كه خود تفرق جديدي ايجاد كرد.»

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه در جامعه ما رقم احزاب از تيراژ مطبوعات هم بيشتر است، گفت: «اگر مسير انتخابات از مسير احزاب مي‌گذشت كار ساده‌تر مي‌شد اما چنين نمي‌شود. در جامعه ما اين سيستم كنترل از سوي شوراي نگهبان اعمال مي‌شود. كسي كه مي‌خواهد رييس جمهور شود و قدرت‌ مالي و نيروي انساني در اختيار داشته باشد بايد شرايطي داشته باشد كه در قانن اساسي عنوان شده است و اين شرايط معقول و منطقي است. اين شرايط هم بايد ثبوتا از سوي فرد و هم اثباتا از سوي شوراي نگهبان احراز شود. اگر اشكالي دارد، اشكال به قانون اساسي است.»

سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه با بيان اينكه شوراي نگهبان با داشتن 6 فقيه و 6 حقوقدان اقتضاي اين كار را دارد، تصريح كرد: «فقهاي شوراي نگهبان در شرايطي هسند كه براي رهبري جامعه وجود دارد و از سوي رهبري منصوب مي‌شوند. 6 نفر ديگر صاحب‌نظران حقوقي هستند كه دو قوه از قواي كشور آنها را تعيين مي‌كنند.»

الهام تاكيد كرد: «اين مجموعه را كه سه نهاد مهم كشور يعني رهبري، قوه قضاييه و قوه مقننه در تشكيل آن دخيل هستند را نمي‌توان نهاد انتصابي دانست.»

الهام با تاكيد بر اينكه در انتخابات رياست جمهوري احراز عدم صلاحيت مطرح نيست و عدم احراز صلاحيت مطرح است، يادآور شد: «جامعه بر مبناي تصميم قانوني و منضبط و عقلاني شوراي نگهبان آزاد است كه تصميم بگيرد و در يك ظرف علاقانه و با موج احساسات مردم مي‌توان شور ايجاد كرد. آيا اين غير قانوني و نامعقول است؟»

وي افزود: «چنين ضرورتي حتي لازمه دموكراسي‌هاي غير قانوني هم هست و در كشورهاي غربي هم چنين مواردي وجود دارد.»

سخنگوي شوراي نگهبان تلاقي قدرت و قانون را نقطه حساس تصميم‌گيري شوراي نگهبان دانست و گفت: «شوراي نگهبان يا بايد مقهور قدرت و فشار شود و يا از مسير امانت‌داري خارج شود و يا بايد بر قانون پافشاري كند. نخبگان بايد ضرورت اين امر را براي جامعه تبيين كنند، اگر اعتماد عمومي پيش آيد اين تصميم‌گيري عقلاني در جامعه با مشكل مواجه نخواهد شد.»

الهام گفت: «در اين چند ساله به خصوص از سوي رسانه‌هاي بيگانه براي بدبين كردن مردم به شوراي نگهبان حملات شديدي به خصوص عليه فقهاي شوراي نگهبان وجود داشته است و در داخل هم عده‌اي يا از روي بي‌توجهي و يا اينكه به دليل منويات سياسي همسويي با بيگانگان دارند، به اين اعتماد عمومي لطمه مي‌زنند؛ بازسازي اين اعتماد ضرورت ديني و قانوني كشور ما است، اگر اين اعتماد لطمه مي‌خورد و مسائل ديگري پيش مي‌آيد به جاست كه از سوي رهبري در نظر گرفته شود.»

وي گفت: «از نخبگان كشور و ائمه جماعات انتظار مي‌رود اين اعتماد را بازسازي كنند و جامعه را به سمت تصميم‌گيري‌هاي صحيح هدايت كنند.»

سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد: «در هيچ جاي دنيا در تعداد و كانديداهاي رياست جمهوري تعدد و جود ندارد. در اين دوره انتخابات رياست جمهوري تعدد و تنوع كافي وجود دارد و سلايق مختلف حضور دارند.»

الهام تاكيد كرد: «بايد مراقب باشيم كه فضا را به عقب برنگردانند. انتخابات بايد در فضاي امن برگزار شود. در زمان انتخابات كه فضا احساسي مي‌شود عقلاي قوم بايد به تقويت تصميم عقلي بپردازند. قواعد بازي نبايد بر هم زده شود و همه بايد مراقب باشند.»

وي گفت: «دشمنان به دنبال نا امن كردن فضاي انتخابات هستند.»

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: «اگر وزارت كشور و شوراي نگهبان در مقابل هم موضع‌گيري كنند مردم احساس وازدگي مي‌كنند. ما بايد فكر حكومتي داشته باشيم، اجراي قانون انتخابات با وزارت كشور و برگزاري با هيات اجرايي است و نظارت نيز بر عهده شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارت است، بايد حوزه‌ها را تفكيك كرد.

به رسميت نشناختن يكديگر در جايگاه قانوني خود، نداشتن كفايت مديريت و يا سوء استفاده از جايگاه به صلاحيت ما خدشه وارد مي‌كند. پرداختن به هم و دامن زدن به مسائل بي‌مبنا از شاخصه‌هاي ايجاد نگراني در جامعه است.»

وي افزود: «عده‌اي مي‌خواهند فضاي جامعه را ناامن كنند با برگزاري تحصن و تجمع در جاهاي مختلف به وسيله جريانات شناخته شده براي مخالفت و معاندت با انتخابات مي‌خواهند ذهنيت را از مساله انتخابات منحرف كنند و بخاطر مشكل فلان زنداني و دامن زدن به مسائلي كه از قبل وجود داشته ممكن است ديگران را هم تحريك و فضا را نا امن كنند.»

الهام با اشاره به آنچه آن را فضاسازي رواني از سوي دشمنان مي‌خواند، درباره مداخله فضا ميان در انتخابات تصريح كرد: «گويا ما تانك و نفربر در خيابان ها گذاشته‌ايم و نظاميان با اسلحه در شعب اخذ راي مستقر شده‌اند. چرا اين طور فضا را ناامن مي‌كنند؟ نهادهاي قانوني وظايفي دارند، شوراي نگهبان و ناظرين حق حمايت و تبليغ كانديداها را ندارند و اعضاي هيات‌هاي اجرايي نيز نبايد با كانديداها نسبت خويشاوندي داشته باشند.

اما نظاميان حق مداخله در انتخابات را ندارند و چنين چيزي نبوده و نيست. آنها داعيه وارد شدن در حوزه فعاليت‌هاي تبليغاتي را ندارند ولي مثل همه شهروندان حق راي دارند.»

وي افزود:« هر كس در اين كشور به نوعي در بسيج فعاليت دارد و 20 ميليون بسيجي داريم كه از اقشار مختلف هستند و در خارج از پايگاه بسيج حق فعاليت انتخاباتي هم دارند.»

الهام تاكيد كرد: «در انتخابات همه فرصت حضور دارند، حتي براي اپوزيسيون هم هيچ منعي وجود ندارد و صحنه‌اي است كه هيچ محدوديت فكري و سليقه‌ وجود ندارد.»

وي با تاكيد بر اينكه فضاي جامعه بايد فضاي حق و تكليف توام باشد، تصريح كرد: «در چند سال اخير نگفته‌اند كه اين دو با هم متفاوت هستند، امام (ره) مي‌گفت كه اين حق در دست ماست. اگر از آن درست استفاده نكنيم مسووليم. معناي حق انتخاب داشتن به معناي سلب آن يا استفاده نادرست و نامشروع از آن نيست و به همان اندازه كه حق داريم تكليف بر عهده ما است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان گفت: «مردم با حضور خود در پاي صندوق‌هاي راي كسي را انتخاب مي‌كنند كه براي 4 سال منابع انساني و اقتصادي را به او بسپرند و او را بر سرنوشت جامعه مسلط كنند و بايد بدانند كه از حق خود بايد استفاده بهينه كنند تا انتخابات را خوب طي كنيم.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23640

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الهام: شوراي نگهبان انتصابي نيست؛ دشمنان به دنبال نا امن كردن فضاي انتخابات هستند، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005