Click for Amazing Phone Card








جمعه 6 خرداد 1384

بهزاد نبوي: ماجراي بررسي صلاحيت معين سناريويي به قصد بدنام كردن اصلاح‌طلبان پيشرو بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


كنگره‌ي حاميان معين براي اتخاذ تصميم در خصوص شركت يا عدم شركت وي در انتخابات برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رياست اين جلسه را هياتي متشكل از علي شكوري‌راد، الهه كولايي، رحمان‌قلي قلي‌زاده، جلال جلالي‌زاده، علي ظفرقندي و علي‌محمد حاضري بر عهده گرفتند.


بر اساس اين گزارش، اين جلسه در سالن وزارت كار برگزار شده و به دليل زياد بودن جمعيت، علاوه بر سالن اصلي كه مملو از جمعيت بود، شركت‌كنندگان در سالن‌هاي مجاور با تلويزيون‌هاي مداربسته در جريان اين نشست قرار گرفته‌اند.


بهزاد نبوي، عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، در كنگره‌ي حاميان مصطفي معين با اشاره به برگزاري سه جلسه‌ي پياپي از سوي شوراي سياستگذاري ستاد معين و هم‌چنين مباحثي كه در اين جلسات مطرح شد، اظهار داشت: به دنبال عدم تاييد صلاحيت دكتر معين از سوي شوراي نگهبان، عكس‌العمل‌ها و انعكاس‌هاي گسترده‌اي در داخل كشور مطرح شد، به تدريج در دانشگاه‌ها حركت‌هايي در جهت اعتراض به خدشه‌دار شدن آزادي انتخابات صورت گرفت. بعد از ساعاتي رييس مجلس در نامه‌اي به رهبري درخواست كرده بود كه تدابيري بينديشند تا صاحبان سليقه‌هاي مختلف بتوانند در اين انتخابات شركت كنند. در پي آن نامه رهبري از شوراي نگهبان خواستند كه در بررسي صلاحيت‌ها تجديدنظر كند. به دنبال حوادث روزهاي گذشته شوراي عالي سياست‌گذاري دفتر مركزي دكتر معين در سه جلسه‌ي پياپي و در حدود 10 ساعت اوضاع را مورد بررسي قرار داد.


وي افزود: اولين بحث مطرح اين بود كه آيا آنچه رخ داده مصداق حكم حكومتي است يا خير. در اين باره دو نظر وجود داشت. عده‌اي معتقد بودند با توجه به پاسخ شوراي نگهبان كه اعلام كرده بود چون اعتقاد به ولايت فقيه داريم نظر ولايي شما را پذيرفته‌ايم، اين نامه‌ي رهبري حكم حكومتي تلقي شده. عده‌اي هم معتقد بودند كه اين حكم حكومتي نيست و نامه‌ي رهبري به دستگاه منتخب خود است تا در بررسي مجدد تجديدنظر كند و علي‌رغم اينكه شوراي نگهبان علاقه‌مند است آنرا حكم حكومتي تلقي كند، ما چنين تلقي نداريم. شاهدي هم كه مي‌آورند مواضع آقاي خاتمي است كه معتقدند مصداق حكم حكومتي نيست.

نبوي ابراز عقيده كرد: شوراي سياست‌گذاري درباره‌ي اقدام اخير به يك تحليل مشترك رسيده‌اند و آن اينكه آنچه رخ داد سناريويي براي ضربه زدن به حركت پيروزمندانه‌ي اصلاح‌طلبان در انتخابات نهم بود، چرا كه روزي كه اين حركت شروع و آقاي معين به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان مطرح شد، تصور نمي‌كردند كه كار با اين سرعت و به خوبي پيش برود.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، با اشاره به گزارشهايي كه از ستادهاي استاني دكتر معين درباره‌ي استقبال از او در سفرهاي استاني ارائه مي‌شد، اظهار داشت: به همين دليل تحليل اين است كه اين اقدام سناريويي براي ضربه زدن و ايجاد سردرگمي درباره‌ي چگونگي ادامه‌ي راه است.

وي با اشاره به تيترهايي كه از سوي برخي روزنامه‌هايي كه آنها را وابسته به طيف ضداصلاحات معرفي مي‌كرد، مبني بر اينكه اقدام مقام معظم رهبري حكم حكومتي است، تصريح كرد: بر اساس اين سناريو اگر دكتر معين حكم حكومتي را بپذيرد بلافاصله شروع مي‌كنند به تبليغ اينكه حكم حكومتي را زماني كه به منفعت‌تان نباشد قبول نداريد و اگر به نفع‌تان باشد مي‌پذيريد و در عين حال اگر نپذيرند مي‌گويند ما همه‌ي امكانات را براي رقابت آزاد فراهم كرديم، ولي خودتان كنار كشيديد.

نبوي افزود: به اين ترتيب مي‌خواستند ما را دچار سردرگمي كنند، همانگونه كه شاهد هستيم اكنون دو روز از شروع تبليغات قانوني گذشته ولي هنوز ستادهاي دكتر معين نمي‌دانند كه بايد در انتخابات شركت كنند يا خير.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، از ديگر اهداف آنچه آن را سناريو ناميد، ايجاد شكاف در صفوف حاميان هم در انتخابات و هم در همراهي‌هاي بعدي عنوان كرد و گفت: هم‌چنين ايجاد اختلال در جذب گروه‌ها و جريان‌هاي مخالف شركت در انتخابات به سمت دكتر معين از ديگر اهداف اين سناريو بود، زيرا تلاش‌هايي براي ترغيب مخالفان شركت براي حضور در انتخابات انجام شده بود و اين ضربه‌اي بود كه اين تلاش‌ها را عقيم مي‌گذاشت.

نبوي گفت: اين سناريو به قصد بدنام كردن اصلاح‌طلبان پيشرو طراحي شده است زيرا اگر شركت كنند مي‌گويند به اصول پايبند نيستند و اگر شركت نكنند مي‌گويند از ابتدا قصد شركت نداشتند، مي‌خواستند در انتخابات حضور موقت پيدا كنند و بعد به نفع كانديداي ديگر كنار بكشند.

وي با اشاره به بررسي‌هايي كه درباره‌ي اين اقدام از سوي شوراي سياستگذاري ستاد معين انجام شد، عنوان كرد: پس از تاييد صلاحيت در بين توده‌هاي مردم و برخوردهاي ابتدايي خشنودي‌هايي مي‌ديديم كه معتقد بودند امكان بازگشت آقاي معين به صحنه فراهم شده است. اما آنچه همه بر روي آن متفق‌القول بوده‌اند اين بود كه اين رويداد به عنوان مهم‌ترين رويداد انتخاباتي مطرح و همه‌ي مسائل گذشته را تحت‌الشعاع قرار داده است. همچنين انتظاري درباره‌ي تصميم آقاي معين و شرايطي خاص ايجاد كرد و آنچه به دست آمد، مطرح شدن آقاي معين به عنوان جدي‌ترين رقيب كانديداهاي ديگر در انتخابات بود، هم‌چنين مساله‌ي پذيرش يا عدم پذيرش حكم حكومتي به عنوان مهم‌ترين امر مطرح شد.

نبوي با اشاره به چهار راهكار كه از سوي شوراي سياستگذاري مورد ارزيابي قرار گرفت، گفت: اولين راهكار شركت كردن بدون قيد و شرط است كه از پيامدهاي منفي آن تلقي پذيرش برخي موارد، سازشكاري و معاملات پشت پرده و جدا شدن احتمالي برخي از حاميان دكتر معين و پيامدهاي مثبت آن ايجاد امكان فرصت حضور در عرصه‌ي انتخابات كه هدف اصلي اصلاح‌طلبان و هم‌چنين احتمال افزايش آرا در ميان توده‌ي مردم بود، اما اين نظريه در مجموعه‌ي دوستان چندان هوادار نداشت.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، راهكار ديگر را عدم شركت بدون قيد و شرط برشمرد و گفت: از تبعات منفي اين راهكار واگذاري صحنه به رقبا، كاهش بيشتر مشاركت مردم و احتمال پيروزي جناح ضد اصلاحات و طرح اتهام قصد عدم شركت به دليل عدم احتمال پيروزي و هم‌چنين ضربه زدن به مشاركت مردم و معاملات پشت پرده است، اما از پيامدهاي مثبت آن اثبات پايبندي اصلاح‌طلبان به مواضع خود، خنثي كردن اتهامات سازشكاري و نزديك شدن گروه‌هاي مخالف انتخابات بود.

وي افزود: راهكار سوم شركت كردن مشروط بود كه در اين راهكار اگر شرايط مهم و جدي مطرح شود مورد قبول طرف مقابل قرار نخواهد گرفت و نتيجه‌ي آن مثل عدم شركت بدون قيد و شرط است. از سوي ديگر پيشنهاد مي‌كردند كه شرايطي را مطرح كنند كه مورد قبول طرف مقابل قرار گيرد. اما اين شرايط نيز اگر جدي نباشد ارزش مطرح كردن ندارد.

نبوي چهارمين راهكار را شركت در انتخابات همراه با برخي مقدمات، تمهيدات و مواضع جديد و قاطع‌تر از گذشته برشمرد و ادامه داد: با توجه به اينكه استراتژي ما شركت در انتخابات بوده و تا به حال هم در پيشبرد آن موفق بوده‌ايم، علت ترديدمان فقط اجراي اين سناريو است. لذا اگر راه‌حلي براي غلبه به اين مشكل پيدا كنيم و اجازه ندهيم بهره‌برداري سوء شود و جاي نتايج منفي، نتايج مثبت نشان داده شود، پايبندي و عزم راسخ به اهداف را اثبات مي‌كند.

وي افزود: دوستان از ابتدا هم به پيش‌شرط براي حضور معتقد نبودند، قصدمان اين بود اگر بياييم اقداماتي را انجام خواهيم داد.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، افزود: در مورد چهارم آقاي دكتر معين صريحا اعلام مي‌كند كه در تيم همكاران همه‌ي آسيب‌ديدگان و محروم شدگان به ناحق را در مجموعه‌ي مديريت بالاي كشور به كار خواهم گرفت.

وي با اشاره به اينكه هيچ‌كدام از اين موارد در نشست شوراي سياستگذاري به جمع‌بندي نرسيد، گفت: قرار شد همه‌ي نظرات گروه‌هاي حامي و دفاتر دكتر معين در سراسر كشور در اين نشست استماع شود و جمع‌بندي‌ها در اختيار دكتر معين قرار گيرد تا ايشان تصميم نهايي و قطعي خود را تا روز شنبه اعلام كند.

به گزارش ايسنا در ادامه همايش گروه‌هاي حامي معين، احمد شيرزاد طي سخناني اظهار داشت: ما اكنون دچار واژه‌اي شده‌ايم كه مفهوم واقعي آن را نمي‌دانيم. تركيب ”حكم حكومتي” ممكن است يك واژه‌ي فقهي باشد و داراي تفاسير مخصوص خود، اما آن‌چه كه براي من به عنوان يك شهروند تعيين تكليف مي‌كند، قانون است.

وي افزود: آن‌چه كه تكليف شهروندان را مشخص مي‌كند مهر قانون است و ما بايد بر اساس نص قانون رفتار كنيم.

شيرزاد افزود: به نظر من ما نبايد وارد دعواها شويم و اين‌كه اين لغات چگونه تعبير مي‌شود، به ما ربطي ندارد. آن‌چه كه به ما ربط دارد اين است كه ما وارد صحنه شويم و فضاي يخبندان را به مرور گرم كنيم. ما بايد عقايد اصلاح‌طلبانه‌ي خود را به ساختار حقيقي كشور تحميل كنيم و حتي در بسياري از موارد مشاهده مي‌كنيم كه اين امر تحقق پيدا كرده كه اين را مي‌توان در گفتمان كانديداها مشاهده كرد.

وي ادامه داد: در بين دوستان اصلاح‌طلب در اصفهان، اعضا به اين جمع‌بندي رسيدند كه دكتر معين در صحنه‌ي انتخابات حضور داشته باشد. بنابراين از دكتر معين مي‌خواهيم كه ترديد نكند، وارد صحنه شود و قطار اصلاحات را يك بار ديگر گرم كنند. اين فرصت ممكن است از جمله فرصت‌هايي باشد كه ما ديگر به دست نياوريم.


به گزارش ايسنا زيني‌وند نماينده‌ي حاميان معين در ايلام، در اين همايش اظهار داشت: طرفداران معين در غرب كشور اعتقاد دارند كه بايد از هر دريچه‌اي براي پيشبرد اصلاحات استفاده كرد.

وي ادامه داد: ما انقلاب در مشروطه و نهضت ملي شكست خورديم و اكنون يك فرصت تاريخي در اختيار دكتر معين قرار داده شده است كه بايد از اين فرصت تاريخي به نحو احسن استفاده كند. اكنون ما صداي شكستن اقتدارطلبي و اقتدارگرايي را در ايران به نحوي مي‌شنويم.


در ادامه‌ي اين همايش، جواد امامي از اعضاي ستاد حامي معين در تهران اظهار داشت: ما اعتقاد داريم حكم رهبري، حكم حكومتي نيست بلكه برگشت به قانون است و ردصلاحيت دكتر معين، غيرقانوني بوده است.


قهوه‌چيان رييس ستاد طرفداران معين در آذربايجان‌غربي نيز گفت: چه اتفاقي افتاده كه يك شبه معين ردصلاحيت مي‌شود و بعد از آن تاييد صلاحيت مي‌شود؟ جناح رقيب سعي دارد ما را وارد بازي‌اي كند كه از صحنه دور شويم. ما اعتقاد داريم بايد در صحنه بمانيم و مبارزه كنيم و مطابق خواست محافظه‌كاران عمل نكنيم.


خانم بابايي از ستاد نسل سومي‌هاي ياور دكتر معين نيز در اين همايش خطاب به وي گفت: يكي از شروط اوليه‌ي شما تحقق انتخاباتي آزاد بود و شما بايد در فرصت به دست آمده براي برگزاري انتخاباتي آزاد تلاش كنيد.

وي ادامه داد: شوراي نگهبان عملي خلاف قانون انجام داد و شما را ردصلاحيت كرد. ما دستور رهبري را حكم حكومتي نمي‌دانيم بلكه آن را دستور رهبري به يكي از نهادهاي تحت نظرشان خود مي‌دانيم. دكتر معين! شما براي اين‌كه پرچمدار اصلاحات شويد، بايد در ميدان بازي كنيد، نه اين‌كه تماشاگر باشيد.


به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين جلسه، ظفرقندي دبير انجمن اسلامي جامعه پزشكي با اعتقاد به اين‌كه بايد شرايط را ساخت، نه اين‌كه اسير شرايط شد، گفت: دكتر معين به عنوان كانديداي علم‌محور و دانايي‌محور پيشنهاد شد و مورد حمايت گروه‌هاي مختلف قرار گرفت، تعدادي از گروه‌ها، ايشان را ردصلاحيت كردند كه اين رفتار كم‌سابقه نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تاكيد بر اين‌كه اين جلسه يك جلسه‌ي مشورتي است و تصميم نهايي با دكتر معين است، گفت: اميدواريم دكتر معين بدون وامداري وارد صحنه شود. اكنون سناريوي برنده برنده از طرف جناح مقابل طرح‌ريزي شده. طبق اين سناريو اگر دكتر معين وارد صحنه نشود، در آن صورت به نفع آنهاست و اگر هم وارد صحنه شود، چون آنها دستور رهبري را يك حكم حكومتي قلمداد مي‌كنند، اين ادعا را در جامعه مطرح مي‌كنند كه طرفداران معين برخلاف صحبت‌هاي قبلي خود عمل كرده و حكم حكومتي را پذيرفته‌اند، در صورتي كه دستور رهبري، حكم حكومتي نبود. ردصلاحيت دكتر معين بيانگر تفاوت دكتر معين با ديگر كانديداهاست. ردصلاحيت دكتر معين، دانشگاه‌هاي مختلف را به واكنش واداشت و گرمي را به جامعه بخشيد. مردم از تاييد صلاحيت دكتر معين خوشحال شدند و ما اميدواريم دكتر معين براي شكست سناريوي برنده برنده جناح رقيب، به دعوت گروه‌هاي حامي لبيك گويد و در عين حال رفتار شوراي نگهبان را محكوم كند.


به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه‌ي اين جلسه، كيانوش‌راد، نماينده‌ي ستاد حاميان معين در اهواز اظهار داشت: ما فقط آن‌چه را در قانون آمده است، قبول داريم. اميدواريم دكتر معين وارد صحنه شود و بعد از اين‌كه وارد شد، نظر صريح خود را در مورد نظارت استصوابي شوراي نگهبان اعلام كند و اگر اين شورا اين نظر را نپذيرفت، دكتر معين لايحه‌ي رفراندوم را ارايه كند. ما از دكتر معين مي‌خواهيم كه زمينه‌اي را فراهم كند كه فعالان سياسي زنداني همگي آزاد شوند و ان‌شاءالله روزي فرا رسد كه ديگر فعال سياسي زنداني نداشته باشيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23269

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهزاد نبوي: ماجراي بررسي صلاحيت معين سناريويي به قصد بدنام كردن اصلاح‌طلبان پيشرو بود، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005