Click for Amazing Phone Card








جمعه 30 اردیبهشت 1384

تاج‌زاده: برگزاري انتخابات آزاد حداكثري به سود همه است، ايسنا

* حركت اصلاحي دوجانبه است و ما بازي دوسر برد را دنبال مي‌كنيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: سياسي


يك عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: اصلاح‌طلبان راه نجات كشور را در برگزاري انتخابات آزاد مي‌بينند.


مصطفي تاج‌زاده با شركت در ميزگرد خبري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در منطقه‌ي فارس افزود: تصور ما اين است؛ به ميزاني كه انتخابات آزاد باشد مردم مشاركت خواهند كرد.


وي با اشاره به سالروز تولد دكتر محمد مصدق شعار وي مبني بر انتخابات آزاد را يادآور شد و با بيان اين كه در زمان مشروطه نيز مساله‌ي برگزاري انتخابات آزاد مطرح بوده است، تاكيد كرد: اگر انتخابات نهم رياست جمهوري واقعا آزاد باشد، تصور اين است كه مشاركت به طور طبيعي حداكثري باشد.


تاج‌زاده برگزاري انتخابات آزاد حداكثري را به سود همه دانست و خاطرنشان كرد: انتخابات آزاد حداكثري به لحاظ استراتژيك به نفع اقتدارگرايان نيز خواهد بود. چراكه آن‌ها خواهد گفت در نظامي مسووليت داريم كه مثلا 60 درصد از مردم راي داده‌اند، لذا بالاخره حركت اصلاحي دو جانبه است و ما بازي دوسربرد را دنبال مي‌كنيم.


وي گفت: جامعه‌ي ايران امروز به مناسبات و پيشبرد امور توجه دارد و دنبال محاكمه كردن نيست.


وي با بيان اين كه در عرصه‌ي قدرت، بايد مناسبات را نقد كرد و نه انگيزه‌ها را ادامه داد: آن‌چه در جناح راست مبني بر تعدد كانديداهايش شكل گرفته يكي از نمادهاي دموكراتيك جامعه‌ي ماست. بنابراين بيش از اينكه اين مساله را جنگ قدرت تلقي كنيم، بايد گفت در جناح راست نيز گرايش به تنوع خود را نشان مي‌دهد.


اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: جالب است كه اقتدارگريان اعتقاد دارند ‌بايد به لحاظ دموكراتيك به اجماع برسند، درحالي كه حرف ما اين است كه در سطح ملي بايد به اجماع رسيد و هركس بيشتر راي آورد، رييس‌جمهور شود.


اين فعال سياسي افزود: اين روند را مثبت و اجتناب‌ناپذير مي‌دانم اما انتظار نداشتم اين مساله قبل از انتخابات خود را نشان دهد بلكه تصورم اين بود كه بعد از انتخابات شاهد اين تنوع باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاج‌زاده جامعه ايراني را جامعه‌اي تنوع طلب دانست و در اين‌باره گفت: جامعه‌ي ما به جوامعي مانند فرانسه، ايتاليا و آلمان نزديكتر است، تا جوامعي مثل انگلستان و آمريكا كه معمولا دو حزبي هستند. چراكه جامعه‌ي ما جامعه‌اي چند حزبي است و اگر انتخابات آزاد باشد حتما بيش از دو حزب خواهيم داشت، كه در اين صورت مجبور به حركت ائتلافي خواهيم شد. بدين معنا كه فرهنگ دموكراسي در درون تك تك احزاب گسترش پيدا مي‌كند.


وي در پاسخ به سوالي مبني بر استعفاي احتمالي معين در صورت انتخاب شدن گفت: يكي از مشكلات سياسمتدران ايران در 100 سال اخير عدم استعفاست، چرا كه سياستمدار ‌بايد بعضي جاها از “نه” هم استفاده كند.

لذا بايد بررسي كرد استعفا در چه شرايطي صورت گرفته و آيا به نفع دموكراسي‌خواهي شده يا خير.


تاج‌زاده در بخشي از سخنان خود با اعتقاد به اينكه حضور نظاميان را در انتخابات رياست‌جمهوري بسيار منفي ارزيابي مي‌كند، گفت كه اين امر هم نظاميان را تضعيف مي‌كند و هم دسته‌بندي‌هاي سياسي را وارد ارتش و سپاه خواهد كرد. از سوي ديگر نقد نامزدهاي انتخاباتي مساوي با نقد دستگاههاي نظامي كشور تلقي مي‌شود كه اين امر به مصلحت كشور نيست.


اين فعال سياسي با تاكيد بر شعار ايران براي همه‌ي ايرانيان گفت: حضور نمايندگان اقليت ديني در مجلس موقعيت بسيار خوبي در دنيا براي ايران فراهم مي‌كند.


تاج‌زاده افزود: اقوام به هر كسي كه دموكراسي را دنبال مي‌كند، گرايش بيشتري نشان مي‌دهند.


وي در پاسخ به سوالي مبني بر تغيير رفتار بعضي از كانديداهاي رياست جمهوري نسبت به قبل گفت: با تغيير مخالف نيستم اما هر نيرويي كه با جامعه حرف مي‌زند دلايل تغييرش را بايد به جامعه توضيح دهد چه در عرصه‌ي قدرت، چه در عرصه‌ي روشنفكري.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22917

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: برگزاري انتخابات آزاد حداكثري به سود همه است، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005