Click for Amazing Phone Card








پنجشنبه 15 اردیبهشت 1384

هاشمي سرگردان در يمين و يسار، علي نياكوئي لنگرودي

هر چه به موعد ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري نزديكتر مي شويم بحثها و گمانه زنيها بر سر حضور كانديداهاي احتمالي به اوج خود ميرسد.
هر چند تمامي نظر سنجيها حكايت از بيهوده ثبت نام كردن بسياري از آنان مي نمايد اما اكثر ايشان با اعتماد به نفس خنده داري خود را شانس اول و بدون رقيب و بي همتا ميدانند. به نظر نگارنده و با توجه به واقعيتها و نظر سنجيهاي انجام شده رقابت تنها و تنها ميان دو تن از آنها خواهد بود هاشمي رفسنجاني و دكتر محمد معين .
در محبوبيت دكتر معين در ميان قشر جوان و بخصوص فرهيخته دانشگاهي جاي هيچ بحث و حرفي نيست و حمايت تقريبا اكثريت جناههاي اصلاح طلب از ايشان و سخنان هميشگي وي از مصدر وزارت تا كنون موضع ايشان را بخوبي نمايان مي سازد ، اما هاشمي رفسنجاني سياستمدارترين و مرموزترين بازيگر صحنه انقلاب از صدر تا كنون . فردي كه به نظر بسياري از كارشناسان با انتخابات ششمين دوره مجلس كفني بر اندام سياسي وي دوخته شد، درباره زمزمه هاي حضورش سايه بر تمامي افراد و كانديداهاي احتمالي انداخته است.
هاشمي رفسنجاني هميشه بصورت فردي قدرتمند در بدنه نظام حضور داشته چه در زماني كه بصورت آشكارا زمامداري را بعهده داشته و چه در زماني كه از پشت پرده به اعمال نفوذ مشغول بوده است .
سياستهاي مهم و بعضا دوگانه وي هميشه موجب بدگماني و بعضا سوء ظن هايي به وي از سوي هر دو جناح حاكم شده است ، منتسب بودن وي به جناح راست و پيشينه وي در جامعه روحانيت مبارز و حزب جمهوري اسلامي از يك طرف و وجود وزراي معتدل و گاه چپي در دولتش و كمك به شكل گيري نهضت اصلاح طلبي از طرف ديگر كمك به ظن مبري بودن از هر دو جناح واستفاده از حداكثر توان دو جبهه براي تقويت قدرت شخصي خود را در ذهن متبادر مي كند.
هر چند در اين چند ساله اخير و بخصوص در جريان انتخابات ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي اين سياست منجر به شكست گرديد اما دستهاي پنهان سياستمداران مخالف وي را در مخدوش نمودن چهره هاشمي نمي توان ناديده گرفت، دستهايي كه در هر دو جناح دست به دست هم داد و از يك طرف موجب حضور هاشمي در حين اعلام كانديداتوري مجلس در كنار علي لاريجاني و دلسردي دوستان اصلاح طلب وي گرديد و از يك طرف او را در تقابل با جناههاي افراطي اقتدار گرايان قرار داد.
اكنون نيز پس از تقريبا 5 سال زمزمه هاي مشابهي براي حضور هاشمي در صحنه انتخابات به گوش مي رسد با اين تفاوت كه فضاي سياسي در اثر تحولات گوناگون به شدت تغيير يافته و با توجه به دو دوره انتخابات پشت سر گذاشته شده در اين 5 سال و با اقبال جناح راست در هر دو مورد كه شايد بيشترين افتخار پيروزي آنها بر عهده اصلاح طلباني باشد كه با رهبري ضعيف و نا استوار خود باعث عدم حضور اكثريت مردم در پاي صندوقهاي راي شدند و به گفته سعيد حجاريان كفن بر اندام اصلاحات پوشاندند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عملكرد مجلس شوراي اسلامي و بخصوص مجموعه شوراي شهر و شهرداري در اين دوره اخير در جهت جذب مردم بخصوص اقشار جوان بر كسي پوشيده نيست، كساني كه حتي دورادور سياست را دنبال مي كنند مي دانند كه تمامي اين چينشها و عملكردها تنها سكويي براي رسيدن به بالاترين سكو يعني رياست جمهوري بوده است . سكويي كه بسياري براي حفظ آن جنگيدند و به زندان رفتند .
به نظر اين حقير حتي با وجود رسيدن جريانهاي اصولگرا (بيت رهبري (ناطق) و آبادگران )به يك كانديداي واحد (علي لاريجاني ) وانصراف ديگر نمايندگان اين طيف كه با انصراف توكلي آغاز شده است ، با توجه به نظر سنجي هاي انجام شده هاشمي رفسنجاني اين آخرين فرصت كسب مسند قدرت را از دست نخواهد داد وحتي به قيمت ناراحتي رهبري وشوراي هماهنگي باز هم وارد صحنه انتخابات خواهد شد .
سخنان آيت الله جوادي آملي خطيب هفته گذشته نماز جمعه قم كه به صورت كاملا آشكارا مردم را دعوت به راي دادن به كسي مي كرد كه در صورت فوت يا عزل رهبري جايگزين وي در اداره امور مملكتي گردد، به پيچيدگي قضيه كمك مي كند و جنگ قدرت را كاملا در سطح بالاي نظام اسلامي آشكار مي سازد .
اكنون در اين مقطع حساس تاريخي هاشمي رفسنجاني دوباره سياستهاي دوگانه خود را آغاز نموده است، از طرفي چانه زنيهاي پنهاني خود را با بعضي از اصلاح طلبان سر شناس آغاز نموده است و از طرفي با اعمال نفوذ در ميان روحانيون سنتي از آنها به عنوان اهرم فشاري به رهبري استفاده مي نمايد . شايد اكنون وقت آن رسيده باشد كه هاشمي به فراتراز نقش ترسيم شده براي وي بينديشد و از دوگانگي در اين مهلك ترين گذرگاه زندگي خود پرهيز كند و با شم قوي سياسي خود ( البته در صورت عدم نسيان به دليل سن بالا )خواست عمومي مردم و ادامه نهضت اصلاحات را لحاظ و هميشه مد نظر داشته باشد.

علي نياكوئي لنگرودي
دانشجوي الهيات دانشگاه آزاد مشهد

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22107

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي سرگردان در يمين و يسار، علي نياكوئي لنگرودي' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005