Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 7 اردیبهشت 1384

معین :برخورد با مطبوعات ،زندانیان سیاسی، دانشجویان و ... محک خوبی برای سنجش پایبندی به همبستگی ملی است، رويداد

كانديداي اصلاح طلبان پیشرو در نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: مسائل سياسي و اجتماعي جاي چانه زني نيست بلكه بايد بر اساس حقوق متقابل و تامل صورت گيرد.

مصطفي معين طي سخناني در بازديد از خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اظهار داشت: با تعامل صادقانه، سريع و قانوني، منافع ملي تقويت خواهد شد و اگر با اصل قرار دادن منافع ملي مردم و با اخلاقي‌ترين روش‌ها در راستاي اين حقوق حركت كنيم، كشور بيمه خواهد شد و اگر چنين نباشد به حقوق مردم و كيان كشور خدشه وارد مي‌شود.

از معين پرسيده شد كه آيا در مقابل بحران‌هايي چون كوي دانشگاه در دولت احتمالي آينده‌اش استعفا خواهد داد، تصريح كرد: در مقابل بحران استعفا نمي‌دهم، بلكه كار ديگري مي‌كنم كه حرف اولش مانند استعفاست؛ يعني ايستادگي تا آخر.

وي با بيان اينكه در گفتمان سياسي جديد بايد واژه‌ها مورد تجديدنظر قرار گيرند، گفت: با چانه زني موافق نيستم زيرا واژه‌ي
مربوطه به بازار است، حتي در بازار اسلامي هم چنين واژه‌اي نبايد وجود داشته باشد.

معين همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه در صورت موفقيت در انتخابات چگونه مي‌خواهد در برابر مجلسي كه از جناح مقابل، جناح متبوع اوست با اقتدار عمل كند، اظهار داشت: با يك ديد كلي و آينده‌نگر با مساله برخورد كنيم، اين امكان وجود دارد كه رييس‌جمهور آينده از اقتدار بيشتري در سطح بين‌المللي و ملي برخوردار باشد. هرچه زمان به جلو مي‌رود نقش مردم به يمن آزادي بيشتر آن‌ها در سطح ملي و بين المللي بيشتر مي‌شود و رييس‌جمهور آينده مي‌تواند از پشتوانه‌ي مردمي و پشتوانه‌ي نخبگان با نقد گذشته و نگاه آينده برخوردار باشد.

وي يادآور شد: در سال 76 اين اتفاق افتاد و بي اعتمادي تاريخي كه بين دولت و مردم و حتي بين نخبگان و دولت‌ها وجود داشت ترميم شد؛ اما به سرعت از بين رفت، زيرا عواملي چون حوادث دانشگاه و غيره اتفاق افتاد.

اين كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد تفاوتي كه دولت آينده با دولت فعلي خواهد داشت در اين است كه ما هشت سال سابقه‌ي گرانسنگ دولت آقاي خاتمي را داريم. برنامه‌ي من نيز در دولت احتمالي آينده ادامه‌ي برنامه‌ي اصلاحات با رويكرد جديد، نقد گذشته و نگاه به آينده است.

وي يادآور شد: در دوم خرداد 76 هم مجلس ششم حضور نداشت، بلكه مجلس پنجم با مواضع مقابل آقاي خاتمي بر سر كار آمد، اما آن حماسه چنان همه چيز را تغيير داد كه همه‌ي وزراي آقاي خاتمي از مجلس راي اعتماد گرفتند و در نقطه‌ي مقابل هم شاهد بوديم شوراي شهر در فصل جناح موافق دولت بود اما نتوانست تقويت كننده‌ي مواضع دولت باشد.

معين معتقد است: اگر انتخابات سال 84 - در حالي كه با شرايط جديد جامعه و جهان روبرو هستيم و آگاهي مردم دو چندان شده است - با شكوه و شركت جدي مردم در انتخاباتي آزاد و سالم و به دور از تنگ نظري‌ها برگزار شود، اين حماسه مي‌تواند بزرگتر از سال 76 باشد، و اقتدار دولت با داشتن پشتوانه‌ي مردمي و تعامل مثبت با اركان نظام كمتر از گذشته نخواهد بود.

از معين درباره‌ي برخوردهاي اخير با دانشجويان و بازتابي كه مي‌تواند در رفتار انتخاباتي آنها داشته باشد سوال شد كه وي پاسخ داد: اين محكي است كه مشخص مي‌كند مسوولان در حوزه‌هاي مختلف تا چه حد به سياست مشاركت حداكثري پايبند هستند برخورد با دانشجويان مطبوعات و استمرار زندانيان سياسي مسائلي است كه اگر تكرار شود موجب ايجاد دلسردي و كاهش مشاركت مردم مي‌شود، ممكن است برخي جناح‌ها بيشتر راغب باشند مردم در انتخابات مشاركت حداقلي داشته باشند، اما اين به ضرر منافع ملي است ما به هر برخورد خشونت‌آميز معترضيم.

مصطفي معين همچنين درباره‌ي برنامه‌هاي اقتصادي دولت احتمالي آينده‌اش و همچنين نقدي كه گفته مي‌شود به دولت فعلي و همچنين به دولت احتمالي او وارد است مبني بر اينكه وقتي رييس دولت يك شخصيت فرهنگي باشد نمي‌تواند با چالش‌هاي اقتصادي نظام مواجه شود، اظهار داشت: اين قضاوت را غير واقع بينانه مي‌دانم، كسي كه مسوليت مي‌پذيرد لزوما نبايد در همه‌ي حوزه‌ها تخصص داشته باشد. بلكه مسوول بايد از بصيرت و درايتي برخوردار باشد كه بتواند مبرزترين شخصيت‌ها در همه‌ي حوزه‌ها را بكار گيرد.

وي با تاكيد بر سرمايه‌گذاري بر علم و پژوهش اظهار داشت: با اصل قرار دادن پژوهش؛ سياست، اقتصاد و ساير جنبه‌ها نيز تضمين مي‌يابد. اگر نه با روزمره‌گي و برداشت از حساب ذخيره‌ي ارزي و صرف امور جاري كردن پول نفت نمي‌تواند مشكل‌گشا باشد، بلكه بايد نگاه مدبرانه و عالمانه به مقوله‌ي توسعه وجود داشته باشد.

وي يادآور شد: چندين سال است كه كشورمان سرمايه‌ي خدادادي نفت را صادر و تكنولوژي را وارد كرده است و اكنون به جايي رسيده كه در مقايسه با كشورهايي كه در سطح ما قرار داشتند، از لحاظ توسعه يافتگي فاصله‌ي زيادي داريم. اين بدان معني نيست كه دولت جديد نبايد به جنبه‌هاي معيشتي بي‌توجهي كند بلكه صيانت از همه‌ي جنبه‌هاي انساني از جمله معيشت مدنظر ماست.

وي با بيان اين كه با نگاه علمي بايد به اين مقوله توجه شود، الگوي توسعه‌ي فعلي را غيرمتوازن و غير پايدار عنوان كرد و گفت: ما از مضار توسعه برخوردار هستيم اما از مزاياي آن نه.
وي نقد مذكور را اتهام ناروايي هم به دولت خاتمي و هم به دولتي دانست كه هنوز تشكيل نشده است.
اي
ن كانديداي نهمين دوره رياست جمهوري در خصوص نقد عملكرد دولت فعلي اظهار داشت در قضاوت‌ها بايد از پيشداوري و تنگ نظري پرهيز كنيم، داوري احتياج به آگاهي و اطلاعات وسيع دارد . تخطئه‌ي ديگران به جاي نقد ناشي از ضعف خود فرد است كه ميخواهد با فرافكني و يا تخطئه‌ي ديگران راهي براي اثبات خود باز كند. شخصيت آقاي خاتمي، شخصيتي فرهنگي، برجسته و جذاب است و رفتارهاي ايشان كه با نوعي لبخند آراستگي و تواضع حتي در سمت رياست دولت ادامه داشته است، خود نقطه‌ي مثبتي بر كارنامه‌ي ايشان است و توانستند بسياري از ارزش‌ها را نهادينه كنند.

وي نگاه دولت خاتمي به حوزه‌هاي مختلف را موجب ارتقاي اين حوزه‌ها از جمله ارتقاي فضاي سياسي كشور برشمرد و ادامه داد: نمي‌گويم اكنون فضاي مطلوب سياسي داريم، اما فضا بسيار باز شده است، ولي هنوز هم تا سياست اسلامي فاصله‌ي زيادي داريم، بعضي سعي كرده‌اند به جاي اينكه سياست را ديني كنند دين را سياسي كرده‌اند.

معين گفت: شايد اصلي‌ترين نقدي كه به دولت فعلي وارد است اين است كه توجه به علم، توسعه‌ي انساني و آموزش و پژوهش در حد لازم بوده ولي كافي نبوده است، اين صرفا به دولت فعلي بازنمي‌گردد بلكه در كل نظام بوده است، در حالي كه در نظام اسلامي مخاطب اصلي انسان است و بايد بيش از هر چيز مد نظر قرار گيرد.

وي افزود مزيت اصلي كشورمان جمعيت جوان آن است و سرمايه‌گذاري روي آن از هر چيز ديگري مهم‌تر است. تخصيص امكانات، بودجه، تجهيزات و سرمايه‌گذاري بر روي نيروهاي انساني اولويتي بود كه مي‌تواند در دولت آينده بيشتر مورد نظر قرار گيرد.

وي با تاكيد بر متفاوت بودن روش‌هايي كه دولت خاتمي نسبت به دولت‌هاي قبل برگزيد، تصريح كرد: فرهنگ را با زور
خشونت و روش‌هاي تكراري نمي‌توان ترويج كرد، اما در دولت آقاي خاتمي از روش‌هاي مناسب‌تري از جمله فرهنگ آموزش، هنر استفاده شد.

مصطفي معين كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه‌ي بازديد خود از خبرگزاري قرآني ايران تاكيد كرد كه قرآن كتاب زندگي است و همه‌ي وجوح و شئون زندگي فردي و اجتماعي و همه‌ي جنبه‌هاي سياسي و اجتماعي ما را در بر مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي با اشاره به فعاليت‌هايي كه در مسووليت‌هاي اجرايي از جمله در جهاد
دانشگاهي و همچنين در وزارت علوم داشته است، به تشكيل شوراي قرآن و دانشگاه اشاره كرد و ادامه داد: توجه به قرآن تمام وجوح مادي و معنوي انسان را تضمين مي‌كند و قرآن در متن جامعه همواره وجود خود را اعلام كرده و مي‌كند. اگر به قرآن بازگشت كنيم بيشترين آيات قرآن به اخلاقيات بر اساس يك رويكرد علمي معتقد است و بايد در دهه‌ي سوم انقلاب نوعي بازنگري در تفكر و بينش‌هاي خود بپردازيم و با اين بازنگري و توجه، بيشتر به آموزه‌هاي قرآني همه‌ي مسائل كشور تحت تاثير قرار خواهد گرفت و آثار قرآن به طور مستقيم و غير مستقيم خود را نشان خواهد داد.

از معين درباره‌ي برنامه‌هايي براي نهادينه كردن آموزه‌ها و پژوهش‌هاي قرآني در دولت احتمالي آينده‌اش سوال شد و وي گفت: قرآن بايد در فكر، ذكر و عمل خود را نشان دهد و تمام برنامه‌هايي كه در ارتباط با كانديداتوريم تدوين شده است، با اين ديد هماهنگي دارد و براي ايفاي مسووليت است، زيرا از لحاظ قرآن و آموزه‌هاي قرآني بر مسووليت بسيار تاكيد شده است و هر كس كه آگاهي بيشتري داشته باشد مسووليت بيشتري دارد. مواردي چون عدالت و مسووليت كه جزء ارزش‌هاي قرآني است، در نهايت يك هدف يعني رشد و تعالي انسان را دنبال مي‌كند. توجه به قرآن يك حركت جمعي و نه فردي است و رويكرد ما بايد نگاه علمي و اخلاقي به اين هدف غايي و نهايي باشد.

وي تاكيد كرد: علم و ايمان پا به پاي هم براي تعالي انسان موثر هستند و ما اين دو را مقابل هم قرار نمي‌دهيم، بلكه در يك جهت و مقوم هم مي‌شناسيم. قرآن سرچشمه‌ي تمام علوم و حكمت است و مي‌تواند با رويكردها و علوم جديد هماهنگ و به عرصه‌ي عمل وارد شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معين تاكيد كرد: برنامه‌هاي ما در كمسيون‌ها در حال تدوين است، اين موضوع در كمسيون فرهنگي ما مد نظر قرار خواهد گرفت. سعي مي‌كنيم كه اين بينش در شخص من و همكارانم وجود داشته باشد و در مقام عمل به عرصه‌ي حضور برسد.
اين كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين كه تصميم براي كانديداتوري تصميم شخص وي بوده و يا يك تصميم حزبي، خاطرنشان كرد كه فرايند مسووليت پذيري همواره تكرار مي‌شود و موضوع جديدي نيست .در حالي كه همواره به همه توصيه به بازسازي علمي مي‌كردم اما در مقاطع سرنوشت‌سازي لازم بوده مسووليت‌هايي بپذيرم. درباره‌ي كانديداتوري مراجعات و دعوت افراد مهم بود اما در نهايت تصميم نهايي را خود گرفتم و اين يك فرآيند مسووليت پذيري است كه همواره تكرار مي‌شود.

معين در پايان بازديد خود از خبرگزاري قرآني دفتر يادبود اين خبرگزاري و همچنين فرم مربوط به خبرنگاري افتخاري اين خبرگزاري را امضاء كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21648

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معین :برخورد با مطبوعات ،زندانیان سیاسی، دانشجویان و ... محک خوبی برای سنجش پایبندی به همبستگی ملی است، رويداد' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005