Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 14 بهمن 1383

عبدالله مؤمني: آزادي انتخابات؛ يعني حق برابر انتخاب شدن و انتخاب ‌‏كردن براي همه شهروندان، ايلنا

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت:
* دانشجويان ديگر نقش يك كنشگر سياسي را در عرصه انتخابات بازي نخواهند كرد
* بر عدم حمايت از كانديداهاي انتخابات آتي به اجماع رسيده‌‏ايم

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت، گفت: تجربه هشت سال گذشته نشان داده كه با تقويت جامعه مدني و جنبش‌‏هاي اجتماعي مي‌‏توان حكومت را مجبور به پذيرش اصلاحات نمود، نه با حضور صرف در قدرت.

عبدالله مؤمني در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اشاره به استراتژي جنبش دانشجويي يعني دوري از قدرت، گفت: در شرايط كنوني با توجه به استراتژي جنبش دانشجويي مبني بر دوري از قدرت و فاصله‌‏گيري از فعاليت‌‏هاي معطوف به كسب قدرت، ورودش در عرصه منازعات حزبي با توجه به عدم تناسب ساختار جنبش دانشجويي با چنين كاركردي يعني ورود به قدرت، موجب مخدوش شدن نقش و وظايف اصلي اين جريان مي‌‏شود.
وي كاركرد جنبش دانشجويي را با كاركردهاي حزبي ناهمخوان دانست و اظهار داشت: به دليل اين ناهمخواني، جنبش دانشجويي نمي‌‏تواند در مسيري كه به سمت ورود به هياهوهاي سياسي با هدف تصاحب قدرت باشد، حركت كند و در اين صورت جنبش دانشجويي عوارض و لطمات جبران ناپذيري مي‌‏خورد.
مومني در خصوص رويكرد جنبش دانشجويي در انتخابات رياست جمهوري، عنوان كرد: جريان دانشجويي همانگونه كه در دو دوره گذشته انتخابات پيشين، يعني انتخابات شوراها و انتخابات مجلس هفتم به الزامات عملي دوري از قدرت پايبند بود. در انتخابات آتي عملكردش به همين منوال خواهد بود، يعني از حمايت مصداقي كانديداها در هر صورتي حتي با اين فرض كه انتخابات هم آزاد باشد، اجتناب مي‌‏ورزد.
وي افزود: حتي با پذيرش اينكه انتخابات آتي به معني تام و تمام آزاد باشد، حمايت از كانديداها، مدنظر اين تشكل دانشجويي نمي‌‏باشد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت نقش جريان دانشجويي را در انتخابات، نقش صرفاً نظارتي دانست و عنوان كرد: دانشجويان ديگر نمي‏خواهند نقش يك كنشگر سياسي را در عرصه انتخابات بازي كنند، بلكه مي‌‏خواهند نقش صرفاً نظارتي بر عملكرد حاكميت داشته باشند و ساخت قدرت را با نقادي به سمت پذيرش تغييرات دموكراتيك و اصلاحات سياسي ببرند.
مومني تصريح كرد : مجموعه انجمن‌‏هاي اسلامي حاضر در اتحاديه دانشجويي دفتر تحكيم وحدت در خصوص حمايت نكردن از كانديداها به اجماع رسيده است و هيچ عضوي از اين اتحاديه برنامه‌‏اي براي معرفي يا حمايت از كانديداها ندارد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در خصوص حمايت بخشي از اعضاي اين اتحاديه از كانديداهاي مطرح رييس‌‏جمهوري، اظهار داشت: در صورتي كه بر خلاف قوائد دموكراتيك پذيرفته شده درون تشكيلات و استراتژي‌‏ها و اصول اعلام شده، معدود انجمن‌‏هايي كه بخواهند بر خلاف اصول توافقي و جمعي به سمت حمايت از كانديداها گام بردارند، در واقع خواست اكثريت و به قوائد بازي جمعي بي‌‏اعتنايي كرده‌‏اند.
وي در خصوص شركت اصلاح طلبان در انتخابات آتي اظهار داشت: آنچه از نظر فعالين دانشگاه‌‏ها مورد تأمل قرار گرفته، بحث حضور اصلاح طلبان در قدرت بوده است. جرياني كه با گذشت هشت سال از حضورش در مجلس و دولت نتوانسته اقدام عملي براي تحقق خواسته‌‏هاي مردمي داشته باشد، چه كمكي به پيشبرد پروژه دموكراسيزاسيون امور مي‌‏تواند، داشته باشد.
مومني در خصوص برخورد اصلاح‌‏طلبان با جنبش دانشجويي، اظهار داشت: در طول سه سال گذشته ابتدا دانشجويان با رويكرد حمايت انتقادي به ناتواني اصلاح طلبان با تكيه بر استراتژي‌‏هاي آنها در راستاي جلوگيري از بن بست رسيدن اصلاحات پرداختند.
وي افزود: اما تئوريسن‌‏هاي اصلاح‌‏طلب با بي‌‏تفاوتي و بعضاً متهم نمودن جريان دانشجويي به بالا بردن كسب مطالبات مردم و چشم بستن بر روي واقعيات جامعه، نه تنها كوشش عملي در راستاي تداوم پيوند جامعه دانشگاهي به عنوان يكي از سرمايه‌‏هاي جريان اصلاح طلبان در كشور از طريق اصلاح عملكرد به بن بست رسيده خويش نداشتند، بلكه با پافشاري خود بر مواضع به نتيجه نرسيده پيشين، زمينه گسست و انقطاع دانشجويان را از خويش فراهم نمودند.
مومني افزود: همين كه اصلاح‌‏طلبان از پشتيباني مردمي و دانشجويي خالي شدند، روز به روز شاهد فشار نهادهاي اقتدارگرا بر نيروهاي اصلاح‌‏طلب حاضر و خارج در حاكميت بوديم كه نتيجه مقاومت و سرسختي اقتدارگرايان، سستي و تزلزل در اصلاح طلبان حاضر در حكومت و كناره‌‏گيري بخشهايي از جنبش اجتماعي از عرصه سياسي بوديم.
مومني در خصوص نگاه جريان دانشجويي به انتخابات مجلس هفتم، توضيح داد: دانشجويان در آستانه انتخابات مجلس هفتم با اين رويكرد كه پارلمان نقش و كاركرد اصلي خودش را از دست داده و عمدتاً اين نهاد مردمي جايگاهي در نزد صاحبان قدرت ندارد و بي‌‏توجهي اولياي امور با خواست و نظر مردم، عدم شركت در انتخابات را اعلام نمودند كه پس از آن ما شاهد موضع‌‏گيري‌‏هايي عليه اعلام نظر دفتر تحكيم وحدت بوديم.
وي افزود: به فاصله كمتر از يك ماه پس از امتناع حاكميت از پذيرش اصلاح‌‏طلب بوديم كه جنبش دانشجويي در راستاي حمايت از نمايندگان متحصن مجلس برآمد.
مومني در اين خصوص توضيح داد: گرچه نتيجه اين تحصن كوتاه نيامدن شوراي نگهبان از تصميم خويش بود، اما دستاورد ناخواسته‌‏اي كه در كنار ساير روشنگري‌‏ها داشت، برقراري همسويي و نزديكي بين نيروهايي كه در گذشته پيوندهايشان سست گشته بود، به واسطه اتخاذ موضع عدم شركت در انتخابات بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت ضمن انتقاد به افرادي كه مدافع شركت در انتخابات هستند، اظهار داشت: سوالي كه پس از وقايع مجلس هفتم از مدافعان شركت در انتخابات وجود داشته و هنوز هم بي‌‏پاسخ مانده، اين است كه با توجه به ناكامي اصلاحات حكومتي و انسداد سياسي موجود و خارج شدن انتخابات از مفهوم واقعي خود و با توجه به جايگاه رييس‌‏جمهوري در ساختار حكومت، چگونه مي‌‏توان در انتخابات شركت كرد.
وي با اشاره به اينكه اين موانع در چند سال اخير بسيار نمود داشته، عنوان كرد: حال بر پايه چه تحليلي از شرايط موجود به اين نتيجه رسيدند كه حتي اگر موانعي مثل شوراي نگهبان را پشت سر بگذارند و بتوانند قدرت را در دست بگيرند، مي‌‏توانند خواسته‌‏هاي دموكراتيك مردم را به داخل حكومت ببرند.
مومني از اصلاح‌‏طلبان سوالي را مطرح كرد و گفت: آيا در طول يك سال گذشته تاكنون، شاهد انعطاف از سوي صاحبان قدرت بوده‌‏ايد كه نشان از تمايل‌‏شان براي پذيرش اصلاحات باشد؟ و يا شاهد تغيير در استراتژي اصلاح‌‏طلبان براي مواجه با مشكلات ساختاري حكومت بوديم كه به واسطه استرتژي جديد اتخاذ شده، اميدوار به نتيجه بخشي حضور مردم در صحنه انتخابات باشيم؟
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در خصوص ترسيم خطوط قرمز توسط برخي از كانديداها، تصريح كرد: ترسيم اين خطوط قرمز نشان از تمايل حركت در مسير گذشته و در قالب استراتژي‌‏ها و چارچوب‌‏هاي قديمي است كه از نظر ما با فرض كسب مجوز حكومتي و مردمي براي حضور در قدرت، حضورشان تكرار تجربه‌‏هاي ناكام و بي‌‏ثمر است. حضور بدون ارايه افقي روشن از آينده، موجب از بين رفتن اندك اعتماد جامعه نسبت به جريان اصلاح‌‏طلب خواهد شد.
مومني در خصوص جريان‌‏هاي بوجود آمده در انتخابات آتي، توضيح داد: در انتخابات، احزاب و گروه‌‏هاي سياسي قارچ‌‏گونه مي‌‏رويند كه حتي توان اداره روزنامه‌‏هايي با تيراژهاي نشريات دانشجويي را هم ندارند و به عنوان مدافعان شركت در انتخابات شناخته مي‌‏شوند. اين جريان‌‏ها توان احياء اعتمادهاي از دست رفته را ندارند و نمي‌‏توانند معرف آزادي انتخابات باشند.
وي در پايان تصريح كرد: آزادي انتخابات با حضور كمي كانديداها و وابستگان دو جناح سياسي تضمين نخواهد شد، بلكه آزادي انتخابات زماني امكان پذير است كه حق برابر انتخاب شدن و انتخاب كردن براي همه شهروندان فراهم آيد و ساخت فرصت‌‏هاي سياسي براي همه شهروندان برابر باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20689

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله مؤمني: آزادي انتخابات؛ يعني حق برابر انتخاب شدن و انتخاب ‌‏كردن براي همه شهروندان، ايلنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005