Click for Amazing Phone Card








پنجشنبه 22 مرداد 1383

اصلاح‌طلبان و بن‌بست ميرحسين، روح اله صفري

اغلب احزاب و گردهماي سياسي و چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب در هفته‌هاي اخير از احتمال حضور نخست وزير چپگراي دوران جنگ ايران و عراق،استقبال و حتي برخي ترغيب وي‌، جهت حضور در صحنه را آغاز كرده‌اند.

اما به نظر مي‌رسد در چنين شرايطي، اصرار بر نامزدي ميرحسين، پيامدها و ابعاد نه چندان مطلوبي براي جنبش اصلاحات و اصلاح‌طلبان به همراه باشد. سؤال اصلي اينجاست كه ترغيب كنندگان وي با چه هدف و استدلالي، تئوري حضور وي در صحنه را پايه‌ريزي مي‌كنند؟ اولاً ميرحسين موسوي ساليان سال‌ها است كه از فضاي اجرايي و اركان مديريتي حاكم، خارج شده و به نظر مي‌رسد، هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل، از پتانسيل لازم جهت پست رئيس‌جمهوري برخوردار نباشد.

ثانياً، ميرحسين شخصيتي نيست كه در مقابل اين حضرات، توانايي مقابله و ايستادن داشته باشد و حداقل در خوشبينانه‌ترين حالت به همان رئيس جمهور تداركاتچي و حتي چند پله پايين‌تر (چرا كه اين مسئوليت را جناب آقاي خاتمي دراين دوره زحمتش را كشيده‌اند) تبديل مي‌شود.

ثالثاً، در فضاي كنوني جامعه كاري از دست ميرحسين و ... برنخواهد آمد، چرا كه همان نيروهايي كه هم اكنون دعوت از وي را در دستور كار خود قرار داده‌اند، مسلماً تيم مشاورين و اجرايي او را نيز تشكيل خواهند داد. (نظير مجمع روحانيون مبارز و... )، و يقيناً از چنين نيروهايي را نه تنها اميدي به خيرشان نيست، بلكه تنها از شرشان مي‌بايست برحذر باشيم.

لذا ظاهراً دليل و استدلال آقايان مدعو، نام و اعتبار ميرحسين است و پتانسيل رأي ايشان كه از ساليان گذشته از خود بر جاي گذشته و دوستان ما پس از هشت سال در ساختار ماندن، اينك راه حل ديگري براي در عرصه ماندن مي‌خواهند بيايند و آن نان خوردن از سفره اعتبار و رأي موسوي است. اما فارغ از آن كه نان خوردن از چنين سفره‌اي و بدون آن كه هيچ چشم‌انداز مثبت و راهكاري براي آينده داشتن، اصلاح‌طلبان كنوني را در موقعيتي بس خطرناك قرار داده و براي هميشه نام آنان را در كنار محافظه‌كاراني قرار خواهد داد كه به هر قيمت و هر هزينه‌اي حاضر به ماندن در درون ساختار قدرت شده‌اند.

اما برخي از اصلاح‌طلبان نيز مي‌خواهند موقعيت از اين كه هست بدتر نشود و ساختار قدرت يكپارچه‌تر از اين نشود، اما يقيناً اين حركت راه حل درستي نبوده و پيامدهاي سنگيني براي آنان خواهد داشت. ولي ما نيز از يكپارچه شدن اين ساختار بيمناك و نگرانيم اما راه‌حل نيز براي آن داريم، يك راه حل شايسته .


--------------------------------------------------------------------------------


بازگشت سردار:

اكبر هاشمي بهرماني، ملقب به سردار زندگي، نامي آشنا براي همه ماست. (خواهش مي‌كنم مطلب را تا آخرش ادامه دهيد و زود قضاوت نكنيد) به دلايل متعدد معتقدم در دوره آتي رياست جمهوري، اكبر هاشمي رفسنجاني بايد وارد صحنه شود.

1- هشت سال فعاليت و مقاومت اصلاح‌طلبان نشان داد كه آنان قادر به ايستادن در مقابل محافظه‌كاران و پيشبرد اهداف اصلاحي خود نيستند، لذا با توجه به واقعيت‌هاي موجود مي‌بايست ميدان را به كساني بدهند كه حداقل قدرتي بيش از اصلاح‌طلبان دارند.

2- هاشمي رفسنجاني در مقايسه با بسياري از شخصيت‌هاي در نظر گرفته شده توسط محافظه‌كاران (نظير احمدي نژاد، ولايتي، لار‌يجاني و... ) بهتر بوده و به اصلاح‌طلبان و اهداف آن‌‌ها نزديك‌تر است.

3- با ورود هاشمي به صحنه، تقابل و مرز‌بندي جدي بين لايه‌هاي سنتي و لايه‌هاي مصلحت‌گراي محافظه كاران، صورت خواهد گرفت و چند سالي را به خود و درون خود مشغول مي‌شوند و حداقل دست از سر اصلاح‌طلبان و زنداني كردن آنان و بستن مطبوعات و... بر‌خواهند داشت و يا حداقل فرصت آنرا ديگر نخواهند داشت.

4- تيم آباد‌گران و بدنه سنتي محافظه‌‌‌كارن، مسلماً در مقابل هاشمي ايستاده و به مخالفت با وي خواهند پرداخت و در چنين شرايطي، يقيناً هاشمي به لايه‌هايي از اصلاح‌طلبان و حتي اهداف آن‌‌ها نزديك‌تر مي‌شود.

5- هاشمي در بسياري از زمينه‌ها نظير، عرصه فرهنگي و سياست‌هاي فرهنگي، همچنين عرصه اقتصادي و همچنين سياست خارجي، به اصلاح‌طلبان و برنامه‌هاي آنان نزديك‌تر است.

6- لازم نيست كه اصلاح‌طلبان به صورت رسمي و علني از هاشمي دفاع كنند، بلكه تنها با سكوت و عدم مخالفت با وي، از حضور او در صحنه دفاع خواهند كرد، لذا بدينوسيله هيچ تعهدي را نپذيرفته و در آينده پاسخگويي آنان در مقابل بدنه اجتماع، به مراتب آسان‌تر خواهند بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

7- بعيد است محافظه‌كاران اشتباه خود در دوم خرداد را تكرار كرده و تن به تأئيد كانديداهاي اصلاح‌طلبان بدهند، (حتي مير حسين موسوي) لذا‌ست كه اصلاح‌طلبان مي‌بايست از هم اكنون و قبل از آني كه ديگران دست به كار شوند با پيش‌بيني‌هاي لازم فضا را براي چنين حركتي آماده سازند.

8- در فضايي كه لايه‌هاي مختلف محافظه‌كاران مشغول به خويش خواهند شد، اصلاح‌طلبان فضايي مناسب جهت بازسازي و انسجام تشكيلاتي خود را خواهند يافت.

9- و مهم‌ تر از همه آن كه، دغدغه و واهمه آن دسته‌ از اصلاح‌طلباني نيز كه ترس يكدست شدن حاكميت را داشتند بر طرف خواهد شد.

روح اله صفري

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20374

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اصلاح‌طلبان و بن‌بست ميرحسين، روح اله صفري' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005