شنبه 17 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض منتقدان ايرانی به اعطای جايزه به کاريکاتوريست دانمارکی، دويچه وله

اعطای دومين جايزه رسانه‌ای آلمان به کورت وسترگارد، کاريکاتوريست جنجالی دانمارک، اعتراض شديد شيرين عبادی و اکبر گنجی را در پی داشت. به گفته منتقدان، آثار او سبب جريحه‌دار شدن احساسات مذهبی مسلمانان در جهان شده است.

کورت وسترگارد، کاريکاتوريست تصاوير پيامبر اسلام، "جايزه آزادی و آينده رسانه‌‌‌‌‌‌‌ها" را درشهر لايپزيک دريافت کرد. توماس دمزير، وزير کشور آلمان، درباره دليل اعطای اين جايزه به وسترگارد گفت: «اگر کسی همچون وسترگارد تنها به خاطر يک نقاشی تهديد به مرگ ‌شود، اين وظيفه تمامی دمکرات‌های جهان است که از وی پشتيبانی کنند.»

کمی پس از اعلام اعطای جايزه به کاريکاتوريست دانمارکی، شيرين عبادی، دارنده نوبل صلح، در روز جمعه (۸ اکتبر/۱۶ مهر) در سخنان افتتاحيه خود که در مرکز رسانه‌ای شهر لايپزيک ايراد شد، تاکيد کرد که مايل به شرکت در مراسم اعطای جايزه نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکبرگنجی نيز که در سال ۲۰۰۷ ميلادی اين جايزه را دريافت کرده بود به نشانه اعتراض از شرکت در مراسم خودداری و شهر لايپزيک را ترک کرد.

سيد يعقوب ابراهيمی، روزنامه‌نگار افغانی، و اسن يوردانوف، گزارشگر بلغاری، دو برنده‌ی ديگر امسال، جايزه ۳۰ هزار يورويی را با وسترگارد تقسيم کردند. اما ابراهيمی نيز در مراسم رسمی دست به انتقاد از اعطای جايزه به وسترگارد زد.

در سال ۲۰۰۵ وسترگارد با ترسيم و چاپ کاريکاتورهايی از پيامبر اسلام سب موجی از اعتراضات و نا‌آرامی‌ها را در کشورهای اسلامی برانگيخت. به گفته ابراهيمی کاريکاتورهای وسترگارد همچون اعتراضات خشونت‌آميز برخی مسلمانان سبب دامن زدن به «اعمال افراطی» شد. ابراهيمی افزود اين اقدامات با ايجاد سوءتفاهم، مبارزه روزنامه‌نگاران افغانی برای دفاع از آزادی مطبوعات را با مشکل روبرو ساخت.

گنجی: عدم رضايت جنبش اعتراضی ايران از اعطای جايزه به وسترگارد

اکبر گنجی نيز، به عنوان يکی از منتقدان جمهوری اسلامی، پيش از ترک شهر لايپزيک تصريح کرد که اعطای جايزه به وسترگارد برای جنبش اعتراضی در ايران «غيرسازنده» و ناخوشايند است. اکبر گنجی در سال ۲۰۰۰ پس از شرکت در کنفرانس برلين که به دعوت بنياد هاينريش بل برپا شده بود‌ در ايران به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

شيرين عبادی، دارنده نوبل صلح نيز در توضيح مخالفت خود گفت که کاريکاتورهای وسترگارد سبب جريحه‌دار شدن احساسات مذهبی شد. وی ضمن انتقاد از مسئولان اعطای جايزه گفت: «انتظار داشتم که مسئولان پيشتر قصد خود را از اعطای جايزه به اطلاع ما می‌رساندند.»

هارالد لانگن‌فلد، رئيس بنياد رسانه‌ها در شهر لايپزيک، از سياست اطلاع‌رسانی مسئولان در اين زمينه پشتيبانی کرد و افزود با توجه به خطرات زيادی که وسترگارد را تهديد می‌کنند، اين تصميم با نظر نيروهای انتظامی اتخاذ شد.

وسترگارد در مراسم رسمی تاکيد کرد که قصد تحريک عمدی مسلمانان را نداشته و جايزه نيز نه بخاطر کاريکاتورها‌، بلکه به خاطر «وفاداری به اصول و پايداريش» به وی اعطا شده است.

جايزه برای دفاع از آزادی مطبوعات و حق بيان

لانگن‌فلد، رئيس بنياد رسانه‌ها، درباره برندگان امسال گفت: «هر سه آنان به‌رغم تمام تهديدات، با اراده‌ای محکم از آزادی مطبوعات پشتيبانی کرده‌اند.» بنياد رسانه‌های لايپزيک به خاطر گزارش‌های سيد يعقوب ابراهيمی درباره فساد دولتی، سوءاستفاده از قدرت، مشکل مواد مخدر و فروش اسلحه در افغانستان از وی تجليل کرده است. ابراهيمی افغانستان را ترک کرده و در حال حاضر در تبعيد به سر می‌برد. قدردانی از بوردانف، گزارشگر بلغاری نيز به دليل افشاگری وی درباره يک رسوايی زيست‌محيطی در دريای سياه بوده است. بوردانف در اين راه تحت فشارهای زيادی قرار داشته است.

کورت وسترگارد پنج سال پيش کاريکاتورهايی از پيامبر اسلام را در يک روزنامه دانمارکی منتشر ساخت. بحث‌های موافق و مخالف درباره اين تصاوير به موضوع نقش آزادی مطبوعات بطور کلی نيز کشيده شد. وسترگارد پيش از اين، در ماه سپتامبر، در شهر پوتسدام با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، جايزه رسانه‌ای "ام ۱۰۰" را نيز دريافت کرده بود.

وسترگارد تاکيد کرد که بحث‌های شديد و ناآرام به «آزادی بيان» در دانمارک لطمه زده و وی نگران آينده آزادی مطبوعات در اين کشور است.

جايزه "برای آزادی و آينده رسانه‌ها" از سال ۲۰۰۱ از سوی بنياد رسانه‌ای لايپزيک هر ساله به روزنامه‌نگاران، ناشران يا موسسات رسانه‌ای اعطا می‌شود. در سال گذشته روبرتو ساويانو، روزنامه‌نگار ايتاليايی، به خاطر پرده‌برداری از جنايت‌های مافيا موفق به دريافت اين جايزه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016