چهارشنبه 14 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: محدود شدن فعاليت های نوکيا در ايران دستاور بزرگی برای مردم ايران و جهان است، کمپين بين المللی حقوق بشر

به دنبال انتشار بيانيه شرکت نوکيازيمنس درخصوص محدود کردن دامنه فعاليت خود با ايران در زمينه فن آوری های مانيتورينگ،ن عبادی که درجريان مذاکره با اين شرکت نقش فعالی داشته است به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت که اقدام اين شرکت دستاوردمهمی برای مردم ايران و جهان است.

شرکت نوکيا در بيانيه ای که هفته پيش منتشر کرده به جلسه شيرين عبادی با اعضای هيات مديره اين شرکت چندمليتی اشاره کرده و درخصوص شفاف سازی خود درايران آورده است: « شرکت نوکيا زيمنس از گزارش های معتبر در خصوص اينکه مسوولان ايرانی از فن آوری های ارتباطی برای سرکوب فعاليت های سياسی از هرطريقی استفاده می کنند آگاه است. سرکوبی که درتناقض با تعهدات بين المللی دولت درزمينه حقوق بشر است.» اين بيانيه اضافه کرده است که درنتيجه گزارش های معتبر شرکت نوکيا زيمنس فعاليت های مربوط به مراکز مانيتورينگ را در سال ۲۰۰۹ در ايران متوقف کرده است.» اين بيانيه همچنين می افزاد که در نتيجه اين گزارش ها اين شرکت فعاليت های تجاری خود را به صورت داوطلبانه در ايران محدود کرده و مشتريان جديدی را جستجو نمی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل که طی ماه های گذشته مذاکراتی را با شرکت نوکيا داشته است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « بعد از اينکه تعدادی زندانيان از جمله آقای سحر خيز اعلام کردند که به واسطه سوء استفاده دولت ايران از تکنولوژی و نرم افزاری که شرکت نوکيا در اختيارشان قرار داده بود مورد آزار واذيت قرار گرفته اند، من و ديگر مدافعان حقوق بشر تلاش کرديم که مانع از اين بشويم که از تکنولوژی به زيان مردم و برای سانسور وارعاب مردم استفاده بشود. در اين ارتباط در چندين حرکت نمادين من و ساير مدافعان حقوق بشر در ايران و در خارج از ايران از مردم خواستيم که موبايل نوکيای خودشان را به دور بياندازند. اين مساله باعث شد که فروش موبايل نوکيا در ايران به نصف قبل از انتخابات برسد. تلاش ها در سطح بين المللی ادامه داشت و در اين زمينه من بايستی از تلاش های سازمان گزارشگران بدون مرز تشکر کنم که آنها نيز در اين زمينه فعاليت بسيار زيادی همراه من و ساير مدافعان حقوق بشر داشتند.»

عبادی درشرح فعاليت های صورت گرفته که به انتشار بيانيه شرکت نوکيا زيمنس منجر شد به کمپين گفت: « بيش از يک سال تلاش های بين المللی ما و تماس هايی که با مسوولين نوکيا گرفتيم باعث شد که آنها متوجه بشوند که دولت ايران از نرم افزاری که دريافت کرده استفاده درست نمی کند و از آن برای سانسور سوء استفاده شده است. نتيجه اقدامات همه ما منجر به صدور اطلاعيه ای شد که در سايت نوکيا درج شده و در آن قيد شده چون استفاده درست از نرم افزار فروخته شده به عمل نيامده بنابراين نوکيا قراردادهای خودش را با دولت ايران تمديد نخواهد کرد و از سوی ديگر چون قراردادهای منعقده تاريخی در حداکثر ظرف يک سال آتی تمام خواهد شد و اين قرارداد قبلا امضا شده، بعد از اتمام قرارداد قرارداد ديگری امضا نخواهد شد.»

خانم عبادی ابراز اميدواری کرد که اين رويه شرکت نوکيا باعث شود که ساير فروشندگان نرم افزارها از جمله فروشندگان چينی متوجه بشوند که نبايد از تکنولوژی به زيان مردم سوء استفاده شود: « به اين جهت به اين نکته اشاره می کنم که در حال حاضر به وسيله نرم افزارهايی که شرکت های چينی فراهم می کنند از مکالمات تلفنی شنود می شود وای ميل های موردنظر دولت را کنترل می کنند.»

برنده جايزه صلح نوبل به کمپين گفت که عملکردنوکيا دستاورد مهمی است نه تنها برای مردم ايران بلکه برای مردم دنيا چرا که می تواند رويه ای بشود که ساير شرکت ها هميشه به آن استناد کنند و از آن ياد بگيرند: «يعنی اينکه وقتی اينکه يک شرکتی متوجه بشود که از وسايلی که فروخته استفاده نادرست ميشود، می بايستی قراردادش را ديگر تمديد نکند و اززش های حقوق بشری رافدای منافع اقتصادی نکند.»

تلاش برای فشار بر روی يوتل ست برای متوقف کردن سانسور تلويزيونی

شيرين عبادی همچنين با اشاره به سانسور تلويزيونی که طی يک سال گذشته ابعادجديدی به خود گرفته است به کمپين گفت: « مساله ديگر مساله يوتل ست است. يوتل ست يک شرکت فرانسوی است که بيش از يک سوم سهام آن نيز متعلق به دولت فرانسه است. از آنجاييکه راديو وتلويزيون در ايران دولتی است و تحت سانسور شديد، از چند سال قبل تلويزيون های بی بی سی و صدای آمريکا که به زبان فارسی برای مردم ايران برنامه پخش می کردند. بعد از انتخابات دولت ايران از اينکه مردم بدون سانسور به اطلاعات دسترسی داشته باشند بسيار خشمگين شدند و خشم خود را با ارسال پارازيت های قوی نشان می داد. اين پارازيت ها مانع از پخش برنامه برای ايران در برخی از نقاط می شد که دو بار نيز اتحاديه اروپا به پخش پارازيت برای شبکه های تلويزيونی اعتراض کرد. اما همين ميزان نيز کفايت نمی کرد.»

به گفته خانم عبادی در اثر مذاکراتی که دولت ايران با شرکت يوتل ست به عمل آورد اين شرکت با دولت ايران در زمينه سانسور همکاری کرد. به اين طريق که اين شبکه های تلويزيونی قبلا بر روی ماهواره هاتبرد برنامه پخش می کردند و اين ماهواره برای مردم خاور ميانه مناسب تر بود و نقاط بيشتری را پوشش می داد. اما با توافقی که شرکت يوتل ست با دولت ايران به عمل آورد بدون هيچ دليلی تلويزيون های بی بی سی و صدای آمريکا را از هاتبرد برداشتند و روی ماهواره ديگری قرار دادند که برای خاور ميانه مناسب نيست و نقاط کور زيادی دارد و در نتيجه تعدادی از مردم نمی توانند دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند.

خانم عبادی تصريح کرد: « می توان گفت که شرکت يوتل ست در زمينه سانسور با دولت ايران همکاری کرده و منافع اقتصادی را بر ارزش های حقوق بشری از جمله آزادی بيان ترجيح داده است و اين مساله ای است که من و ساير مدافعان حقوق بشر به کرات به آن اعتراض کرده ايم و اعتراض خود را در سطح بين المللی ادامه خواهيم داد تا شرکت های بزرگ تجاری نيز بدانند که علاوه بر دولت ها شرکت های چند مليتی بزرگ نيز مکلف به احترام به ارزش های حقوق بشر هستند و منافع تجاری و سود -به هر قيمت ممکن- نبايد در نظر گرفته شود.»

رييس کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به سابقه شرکت يوتل ست در توافق با دولت ها برای سانسور گفت: « درمورد شرکت يوتل ست يادآور می شوم که اين شرکت يک بار ديگر علاوه بر ايران در مورد گرجستان نيز مرتکب اين عمل نادرست شده و دولت گرجستان تلويزيونی به زبان روسی داشت که برنامه پخش می کرد. به علت توافقی که شرکت يوتل ست با روس ها کرد، تلويزيون روسی زبان گرجستان را از ماهواره هاتبرد برداشتند و در حقيقت دو بار تا کنون ثابت شده که شرکت يوتل ست به خاطر منافع اقتصادی به سانسور اطلاع رسانی می پردازد.»

خانم عبادی به کمپين گفت: « دولت ايران کليه شبکه های تلويزيونی برون مرزی خود را روی شبکه هاتبرد پخش می کند و علاوه بر آن چند شبکه داخلی نيز توجه ماهواره هاتبرد تقويت و برای سراسر ايران فرستاده می شوند. دولت ايران يکی از مشتری های شرکت يوتل ست است. شرکت يوتل ست به راحتی می توانست به دولت ايران تذکر بدهد و از دولت ايران بخواهد که برای برنامه های تلويزيونی فارسی زبان از جمله بی بی سی و صدای آمريکا پارازيت پخش نکند و اگر دولت ايران به تذکر يوتل ست توجه نمی کرد يوتل ست می توانست برنامه های تلويزيونی ايران را از ماهواره هاتبرد بردارد. اما شاهد بوديم که نه تنها يوتل ست اين کار را نکرد و به دولت ايران تذکر نداد بلکه بر اثر منافع اقتصادی که داشت حاضر شد تلويزيون های ديگر را از هاتبرد بردارد و با دولت ايران در زمينه سانسور همکاری کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016