چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به رييس قوه قضاييه: چرا از علنی‌شدن محاکمات اباء دارند؟ چرا بی‌خبر اعدام کردند؟ اين اعدام‌ها وحدت بخش است؟

رياست محترم قوه قضاييه
حضرت آيت الله صادق لاريجانی

با سلام و احترام،
در سحرگاه نوزده ارديبهشت ماه خبر اعدام ۵ جوان – که اکثر آنها از خطه کردستان بودند- موجبات شگفتی و تاسف مدافعان حقوق بشررا فراهم نمود.
همانگونه که مستحضريد، يکی از اهداف اوليه مجازات ها چه از ديدگاه شرعی و چه از منظر قانونی اصلاح فرد و جامعه است . اما در مجازات اعدام نه تنها اصلاح فرد متصور نيست بلکه ميتواند به دليل کاربرد خشونت به شکل عريان، جامعه را بيمار و نابهنجار نمايد . به دلايل بسيار و از جمله چنين مواردی مدافعان حقوق بشر در سراسر دنيا با مجازات های سالب حيات مخالفت می نمايند. افزون بر آن با توجه به وجود احتمال اشتباه قاضی در صدور حکم اعدام در صورتی که اشتباه قاضی محرز گردد ، با اجرای حکم اعدام ، امکان جبران مافات منتفی ميشود. درصورتی که در مجازات هايی چون حبس، امکان جبران اشتباه قاضی وجوددارد. و حضرت عالی در مقام عالم دينی مستحضريد که خطايی بالاتر از سلب حيات انسان وجود ندارد .به همين دليل مدافعان حقوق بشر با هرگونه اعدامی مخالف اند. اما آنچه که موجبات نگرانی مدافعان حقوق بشررادر اين اقدام خاص بيش ازپيش فراهم نموده است ، مختصرا به اطلاع حضرتعالی ميرسانيم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱. ضوابط دادرسی عادلانه از جمله اجرای مقررات اصل ۱۶۸ قانون اساسی و به ويژه علنی بودن دادگاه در عمل رعايت نشده است. حال اين پرسش در ذهن هر انسان بيطرفی ايجاد ميگردد که چنانچه صادر کنندگان چنين احکامی اعتقاد به مجرم بودن محکومين دارند ، چرا از علنی شدن محاکمات اباء دارند؟ به ويژه آنکه طبق اعلام وکيل محترم مرحوم فرزاد کمانگرمجازات اعدام متناسب با عملکرد آن جانباخته نبوده و ايشان را بی گناه ميدانسته است .

۲. چرا اجرای حکم اعدام بدون هر گونه اطلاع وکلا و حتی خانواده های آنها و بدون حضور وکلای محکومان در مراسم اعدام انجام شده است؟

۳. با توجه به اينکه احکام صادر شده مربوط به ماهها و بعضا سالها پيش بوده انتخاب زمان اجرای حکم در ايام نزديک به خردادماه ميتواند شائبه سياسی بودن اجرای اين مجازات ها را دراذهان ايجاد نمايد.

۴. با التفات به اينکه طبق اخبار منتشره در رسانه های گروهی، درآينده ای نزديک احتمال حضور دبيرکل سازمان ملل و کميساريای عالی حقوق بشر در ايران وجود دارد، آيا انتخاب اين زمان برای اجرای حکم اعدام گروهی نمی تواند موجب ايجاد تنش در روابط بين الملل از منظر حقوق بشر گردد؟

۵. با توجه به اينکه اکثر اعدام شدگان از خطه کردستان می باشند آيا در شرايط کنونی کشور چنين اقدامی نمی تواند به وحدت ملت ايران خدشه وارد کند ؟ اين درحالی است که مردم غيور خطه کردستان به عنوان جزيی از ملت سرافراز ايران ،حافظ مرزهای کشور بوده اند و به ايرانی بودن خود باليده اند، همانگونه که فرزاد کمانگر به عنوان يک معلم دلسوز ايرانی در نامه های خود تاکيد بر ايرانی بودن خود نموده و به آن افتخار می نمود .

بنابر مراتب فوق "کانون مدافعان حقوق بشر" ضمن محکوم نمودن اقدامات خلاف قانون و معاهدات بين المللی اعتراض شديد خودرا به افزايش موج اعدام ها به ويژه پس از حوادث انتخابات دوره دهم رياست جمهوری اعلام می نمايد و از آن مقام محترم قضايی مصرانه می خواهد تا تدبيری انديشيده و از اقدامات غير قانونی و شائبه انگيز جلوگيری به عمل آورند.

کانون مدافعان حقوق بشر
۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016