دوشنبه 17 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا زنان مهاجر مسلمان تبعيض جنسيتی را بيشتر تحمل می‌کنند؟ گفت‌وگو با ناهيد کشاورز، راديو بين‌المللی فرانسه

بيژن برهمندی ـ ناهيد کشاورز (کارشناس حوزه زنان مهاجر در آلمان ) : در مورد زنان مهاجر ، تفاوت های فرهنگی جوامع زادگاه آنها ، نقش مهمی در ميزان بهره گيری شان از فرهنگ جامعه ميزبان دارد. مثلاً يک زن مهاجر از کشور های مسلمان از ديدگاه حفظ ارزش های مرد سالارانه وضعيت بسيار متفاوتی با زنان مهاجر آمريکای لاتين دارد. بعقيده ناهيد کشاورز، زن مهاجر برخوردش به امکانات و شرايط کشور ميزبان ، از دريچه چشم سنت هائی است که همراه خود آورده است. در نتيجه امکان دارد که مثلاً از سوی همسرش مورد خشونت قرار گيرد، اما از چتر حمايتی جامعه ميزبان استفاده نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر بنا شود هشت مارس، بمناسبت روز جهانی زن ، فرصتی برای نمايش وضعيت زنان در سطح جهان باشد، نبايد ترديد کرد که به تعداد همبود های انسانی در سراسر کره خاکی ما ، وضعيت های کمابيش متفاوتی در مورد زنان وجود دارد. گر چه تقريباً در همه موارد می توان بياری کليد واژه " نابرابری های جنسيتی " به درک و فهم اين وضعيت های کاملاً متفاوت نائل شد.
از اين ديدگاه ، يعنی با تکيه بر ويژه گی های متفاوت جوامع بشری ، شايد هرگز نتوان تصوير واحد و جهان شمولی از موقعيت زنان در پهنه گيتی بدست داد. با اين حال می توان اطمينان داشت که پديده تبعيض جنسيتی ، پديده ای جهانشمول است.
در اين ميان ، بويژه در نيم قرن اخير ، پديده جديدی بنام مهاجرت های وسيع انسانی ، مقوله اجتماعی نوينی آفريده است به نام زنان مهاجر ، که خواستگاه اصلی آن ، بويژه در آمريکا و اروپا ست. اين مجموعه عظيم انسانی در دهه های اخير ، بدلايل گونا گون اقتصادی ، اجتماعی ، سياسی و نيز بدليل مصائب و مخاطرات گاه جنايت کارانه ناشی از فرودستی جنسيتی ، زادگاه خود را ترک کرده و دست به مهاجرت زده اند.
براستی اين زنان مهاجر تحت حاکميت کدام ارزش ها و سنت ها ، نظم نوين زندگی خود در مهاجرت را سامان می دهند؟
شناخت و آگاهی اين بخش از زنان نسبت به قوانين و ارزش های جوامع ميزبان چه ميزان است؟
تفاوت سنت های مرد سالارانه حاکم بر سرنوشت اين زنان در زادگاهشان با جوامع ميزبان درکجاست؟
در گفتگوئی با خانم ناهيد کشاورز ، فعال اجتماعی در حوزه زنان مهاجر در آلمان ، او در باره وضعيت اين گروه از زنان توضيحاتی داده است که می شنويد.

[گفت‌وگو با ناهيد کشاورز را با کليک اينجا بشنويد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016