دوشنبه 5 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاکتيک جديد نظام، جدا کردن ناراضيان داخل و خارج، گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با مجيد محمدی و محمدعلی توفيقی

بيژن برهمندی - برنامه زمينه ها و زمانه ها - در دوران بيش از هفت ماهه ای که يک بحران سياسی پر اهميت کشور را فرا گرفته است ، مسئولان نظام هر از چند گاهی به تغيير تاکتيک هائی دست زده‌اند تا با آزمودن شيوه‌ها و روش‌های متفاوت ، شايد راه خروجی بر بن‌بست سياسی کشور بيابند.

با اين حال بنظر می‌رسد که اين تغيير راهبرد ها تا کنون نتايج مطلوبی ببار نياورده و روند آزمون و خطا – در متن استمرار بحران- هنوز هم ادامه دارد.

در هفته‌ای که گذشت، آيت الله خامنه ای طی نطقی در برابر شورای هماهنگی تبليغات اسلامی، ضمن تقدير از آن‌ها بخاطر برگزاری راهپيمائی هواداران نظام ، پس از حوادث عاشورا، به معرفی تاکتيک جديدی پرداخت که از اين ببعد بايد مبنای داوری نسبت به ديگران قرار گيرد. او بويژه اين معيار را که خود آنرا « شفافيت » ميناميد برای تميز مواضع « خواص» ضروری دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر جمهوری اسلامی تأکيد کرد که دشمنان ملت « فضای غبار آلود » می‌خواهند و توضيح داد که فضای غبار آلود « همان فتنه » است. او فتنه را اين‌طور تعريف کرد که يک عده بيايند « با ظاهر دوست و باطن دشمن» وارد ميدان شوند و ضربه بزنند .

آيت الله خامنه ای علاج فتنه را در شفافيت و صراحت دانست و توضيح داد که « وقتی يک حرکت به بهانه انتخابات شروع می‌شود » بعد يک عامل دشمن در اين فضای غبار آلود وارد ميدان می‌شود ، اينجا بايد مرز را روشن کرد. « اينجور نباشد که باطل خودش را در لابه لای گرد و غبار برخاسته در ميدان مخفی کند ، ضربه بزند و جبهه حق نداند از کجا دارد ضربه می خورد. »

او نتيجه گرفت که خواص بايد حرفهايشان را روشن بزنند و از « دشمن» فاصله بگيرند. گر چه در اين سخنرانی هيچ توضيحی در باره واژه های «خواص» و « دشمن» داده نشد، با اين حال رهبر جمهوری اسلامی بخشی از سخنانش را به « حمايت های بيگانگان» اختصاص داد و تأکيد کرد که همه گرايش هائی که در مجموعه نظام قرار دارند بايد صريح و مشخص بگويند که اين حمايت ها مورد قبول آنهاست يا نه؟

با طرح اين معيار جديد از سوی رهبر جمهوری اسلامی ، رئيس مجلس شورای اسلامی و نيز امام جمعه اين هفته تهران سخنان مفصلی در باره ضرورت شفافيت مطرح کردند و بويژه نسبت به رهبران جنبش سبز لحنی احترام آميز بکار برده شد و در مقابل حيرت همگان ، آيت الله احمد خاتمی زبان پرخاشجويانه اش را بکناری گذاشت و بجای « سران فتنه» از «برادران معترض» ياد کرد. او اظهار نفرت از بيگانگان را يکی از شيوه‌های تحقق شفافيت ناميد . او برای روشن کردن مقصود آيت الله خامنه ای از واژه دشمن توضيح داد که در ايران دو جبهه بيشتر وجود ندارد .

او سپس در توصيف جبهه ضد انقلاب ، علاوه بر آمريکا ، انگليس ، اسرائيل و سازمان های جاسوسی اشان به ذکر نام باقی دشمنان پرداخت و آن‌ها را به شيوه خود « سيلی خورده ها ، سلطنت طلب‌ها ، مطرب ها و رقاص های فراری » ناميد و حتی در بخش ديگری از سخنانش آدرس واضح تری داد و گفت « شما بايد اهانت منکريات آن دهن شکسته ضد انقلاب خارج از کشور و هم سنگر سابقتان که منکر عصمت معصومين ، امام زمان و قرآن است را محکوم کنيد . موضع شفاف گرفتن يعنی اين. »

در ميز گرد اين هفته ما آقايان مجيد محمدی استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل سياسی و نيز محمد علی توفيقی روزنامه‌نگار و مفسر سياسی حضور دارند و به رمز گشائی سخنان مسئولان جمهوری اسلامی می پردازند.

در اين گفتگو ها مجيد محمدی تغيير لحن مقامات را بيشتر يک ترفند «تاکتيکی» ارزيابی ميکند که نشانی از يک سياست جديد ندارد. ولی محمد علی توفيقی فکر می‌کند که افزايش فشار های جبهه آزادی خواهی، آيت الله خامنه ای را وادار کرده است که لحن خود را تغيير دهد.

***

مجيد محمدی می گويد آنچه با روايات شيعه کاملاً منطبق است ، اينکه در دوران فتنه بايد سکوت اختيار کرد. آقای خامنه ای بر خلاف سنت شيعه از خواص می‌خواهند که دست از سکوت برداشته و موضع گيری شفاف کنند.

***

به عقيده محمد علی توفيقی ، ويژه گی منحصر بفرد جنبش سبز اين است که يک اتحاد عملی و نظری بين نيرو های اپوزيسيون خارج از کشور با نيرو های منتقد و معترض داخل کشور بوجود آمده است. هدف اين تاکتيک جديد ايجاد انشقاق و اختلاف بين نيرو های جبهه سبز در داخل و خارج از کشور است.

[برای شنيدن اين گفتگو، اينجا را کليک کنيد
]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016