پنجشنبه 6 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفير پاکستان: بدون همکاری ما دستگيری ريگی ممکن نبود، راديو فردا

در حالی که وزير اطلاعات ايران گفته است دستگيری عبدالمالک ريگی بدون همکاری کشورهای ديگر صورت گرفته است، سفير پاکستان در تهران می‌گويد که دستگيری وی بدون همکاری پاکستان «امکان‌پذير» نبود.

محمد بخش عباسی، سفير پاکستان در تهران، عصر چهارشنبه در يک کنفرانس خبری که به مناسبت دستگيری عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، برگزار شد، ضمن تبريک بازداشت عبدالمالک ريگی اظهار داشت بدون کمک پاکستان عمليات دستگيری وی چشم‌انداز موفقی نمی‌توانست داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته مقام‌های ايرانی و بنا به تاييد قرقيزستان، عبدالمالک ريگی که در يک هواپيمای مسافربری از دوبی به مقصد قرقيزستان پرواز می‌کرد، پس از آنکه جنگنده‌های ايرانی اين هواپيمای مسافربری را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند، دستگير شد.

پس از دستگيری عبدالمالک ريگی، تصاويری از سوی مسئولان امنيتی ايران منتشر شد که نشان می‌داد عبدالمالک ريگی با گذرنامه پاکستانی تردد می‌کرده است.

محمد بخش عباسی سفير پاکستان در ايران در بخش ديگری از کنفرانس خبری خود با اشاره به پاسپورت جعلی عبدالمالک ريگی گفت: «اغلب تروريست‌های بين‌المللی با استفاده از گذرنامه‌های مصری يا کشورهای آسيای ميانه به فعاليت خود ادامه می‌دهند.»

سفير پاکستان دستگيری عبدالمالک ريگی را نشان‌دهنده آن دانسته است که در خاک پاکستان «هيچ جايی برای دشمنان ايران وجود ندارد».

وی همچنين تاکيد کرد که اين دستگيری در بيرون از خاک پاکستان صورت گرفته است.

سفير پاکستان افزود: «پاکستان در خصوص مبارزه با گروه‌های تروريستی پيش از اين تعدادی از اعضای گروه ريگی از جمله برادر وی را به ايران تحويل داده بود که اين مساله نشان‌دهنده آن است که روابط دو کشور دوستانه و برادرانه است.»

پيش از اين، ايران چندين بار پاکستان را به حمايت از گروه عبدالمالک ريگی متهم کرده بود.

از جمله حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه، در آبان‌ماه امسال گفته بود عبدالمالک ريگی در مهرماه امسال در شهر کويته دستگير شده، اما با دخالت «عوامل اطلاعاتی و سرويس‌های اطلاعاتی» پاکستان آزاد شده است.

پس از انفجار انتحاری ۲۶ مهرماه امسال در شهرستان سرباز واقع در استان سيستان و بلوچستان که به کشته شدن ده‌ها نفر و از جمله چندين فرمانده بلندپايه سپاه منجر شد، تهران سفير پاکستان را بار ديگر احضار کرد.

همچنين پس از اين انفجار، مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، نيز به پاکستان رفت تا درباره گروه عبدالمالک ريگی با مقام‌های اين کشور رايزنی کند.

مصطفی محمد نجار در اين سفر به مقام‌های پاکستان گفت که دولت ايران «مدارک متقن و غيرقابل کتمان در خصوص تردد عبدالمالک ريگی در پاکستان» در اختيار دارد و از اين رو تهران انتظار دارد اسلام‌آباد «خيلی زود نسبت به بازداشت و استرداد اين فرد و ساير اعضا»ی جندالله اقدام کند.

در همين حال محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، نيز پس از انفجار اخير سيستان صريحا سازمان اطلاعات و امنيت پاکستان را به همکاری با گروه ريگی متهم کرده و گفته بود: «ما شنيده‌ايم که برخی از ماموران در پاکستان با عوامل اصلی اين حوادث تروريستی همکاری می‌کنند و اين را حق خود می‌دانيم که اين جنايتکاران را از آنها مطالبه کنيم.»

از سوی ديگر محمدباقر ذوالقدر، مشاور رئيس قوه قضاييه و از فرماندهان پيشين سپاه، روز چهارشنبه با متهم کردن سرويس‌های جاسوسی ايالات متحده و بريتانيا به داشتن ارتباط با عبدالمالک ريگی اظهار داشت که عبدالمالک ريگی بايد «حمايت‌های لجستيکی و مالی برخی کشورهای منطقه را از اقدامات جنايت‌کارانه خود توضيح دهد».

اين در حالی است که واشينگتن و لندن هرگونه ارتباط با گروه عبدالمالک ريگی را رد کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016