شنبه 10 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار مهدی کروبی و ميرحسين موسوی: اعتراض به اعدام محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور، درخواست رسيگی به وضعيت بازداشت شدگان، سحام نيوز

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی ضمن اعتراض به تداوم وضعيت موجود نسبت به احکامی که بدون رعايت مراحل دادرسی برای اعدام برخی از شهروندان صادر شده اعتراض کرده و نسبت به اجرای عجولانه آن نيز ابراز تاسف کردند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين ديدار که صبح شنبه در منزل مهدی کروبی برگزار شد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با ابراز تاسف نسبت به اعدام برخی از شهروندان خواستار رسيدگی قانونی به وضعيت بازداشت شدگان اخير شدند . موسوی و کروبی با اشاره به پرونده کسانی که اعدام شدند گفتند : " به نظر می رسد کسانی که اقدام به اعدام آنها شد ماهها قبل از جريان برگزاری انتخابات دستگير شده و پرونده آنها نيز ارتباطی با حوادث انتخابات اخير نداشته است و به گفته وکلايشان آنها تنها توانسته اند ديداری کوتاه با موکلان خود داشته اند و مراحل دادرسی برای آنها انجام نشده است . به نظر می رسد که چنين اقدامی برای ايجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپيمايی ۲۲ بهمن است ."
موسوی و کروبی تاکيد کردند :" بازداشت های گسترده فعالان سياسی ، مطبوعاتی و دانشگاهی به اتهام اعتراض جهت دفاع از حقوق خودشان غيرقانونی است و اين در حالی است که روند اعتراف گيری از اين زندانيان نيز مغاير با مبانی اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران می باشد . "
کروبی و موسوی با اشاره به خطبه های احمد جنتی در نماز جمعه اين هفته ضمن ابراز تاسف از بيان چنين مسائلی از زبان امام جمعه موقت تهران گفتند : "متاسفانه به جای آنکه از تريبون نماز جمعه برای دعوت مردم به تقوا استفاده شود خطيب نماز جمعه با توصيه به قوه قضائيه مبنی بر اينکه اگر در ۱۸ تير ضعف نشان نداده بوديد و دستگاه قضايی چند نفر را اعدام کرده بود حادثه روز عاشورا به وجود نمی آمد ، مسئولان را به برخورد و کشتار مردم و ترغيب می کند و عملکرد برخی مسئولان برای اعدام شهروندان به اتهاماتی مبهم و واهی را تبرئه می کند . و اين جای بسی تاسف است که تريبون نماز جمعه به جايگاهی برای تشويق به خشونت گرايی و ترغيب مسئولان برای اعدام شهروندان تبديل شده است . "
موسوی و کروبی تنها راه خروج از بحران و بازگشت آرامش به کشور را آزادی زندانيان سياسی و رفع توقيف مطبوعات ، رفع پلمپ احزاب و برگزاری انتخابات آزاد دانستند و تاکيد کردند : "اکنون اکثريت مردم برای احقاق حقوق خود بدون هيچ گونه واهمه ای در ميدان حضور دارند و خواست آنها نيز برگزاری انتخابات آزاد می باشد که متاسفانه گويا صدای اکثريت مردم شنيده نمی شود . " کروبی و موسوی تداوم وضع موجود را موجب وارد شدن ضربه به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که حاصل رنج و فداکاری ملت ايرات است دانستند و افزودند : " به نظر می رسد که در ميان برخی از مسئولان کشور توهم توطئه نسبت به تغيير ساختاری در نظام شکل گرفته است که اين تفکر کشور را به سقوط می کشاند و اصل نظام را با خطر رو به رو می سازد ."
کروبی و موسوی تاکيد کردند : "اکثريت مردم تنها حق خود را می خواهند و به دنبال تغييرات ساختاری در اصل نظام نيستند وليکن به نظر می رسد که حاکميت نسبت به همين صدای حق خواهی مردم نيز احساس خطر می کند در حاليکه شنيدن اين صدای اکثريت و پاسخ به آن تنها راهکار خروج از بحران است ."
گفتنی است کروبی و موسوی از مردم دعوت کردند که در راهپيمايی ۲۲ بهمن حضوری گسترده داشته باشند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016