جمعه 9 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در نماز جمعه: ديگر جای رافت نيست، نبايد به مفسدين‌فی‌الارض ترحم کرد! اگر از اين به بعد ضعف نشان دهيم به مشکل خواهيم خورد، فارس

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران گفت: آيت‌الله لاريجانی روحيه ضد ظلم، انقلابی و ولايی دارد و برای رضای خدا همانطور که دستور اعدام دو نفر از اغتشاشگران را صادر کردند بايد قاطعانه در برخورد با اغتشاشگران عمل کنند و نبايد به مفسدين‌فی‌الارض ترحم کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، آيت‌الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ دوم نماز جمعه امروز تهران با تبريک فرا رسيدن ايام‌الله دهه فجر گفت: خداوند دهه فجر را به مردم ما عيدی داده و به مردم ما در اين دهه عزت و افتخار داده است.
وی افزود: دهه فجر، دهه شکر است و بايد در اين دهه با زبان خود شکر خداوند را به جای آوريم و در اين دهه بايد انفاق کرده، صدقه دهيم و به فقرا کمک کنيم.
آيت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: خداوند امام (ره) را مبعوث کرد، امامی که رسول و انبياء را تفسير کرد که چگونه علما وارث پيامبران هستند و اخلاق پيامبری در وجود امام(ره) به روشنی نمايان بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اينکه امام خمينی(ره) مردی با تقوا، خداترس، متواضع، ضد ظلم، مستضعف‌نواز، محروم‌نواز، سرسخت در مقابل دشمن و دارای صفت‌های برجسته ديگر بود، تصريح کرد: امام خمينی(ره) کاری کرد که در دنيا بی‌سابقه بود و اين اقدام امام(ره) برای هيچکدام از مردم دنيا باورکردنی نبود و ايشان اسلام را زنده کردند.
وی با اشاره به اينکه حتی خود مسلمانان هم در آن زمان باور کرده بودند اسلام مايه عقب‌ماندگی است، اظهار داشت:‌ روشنفکران آن زمان که دوست داشتند کشور پيشرفت کند، اعتقاد داشتند دوران دينی گذشته و اکنون نوبت به نزديکی به غرب و دريافت فناوری‌های علمی و صنعتی از آنان است.
خطيب نماز جمعه امروز تهران افزود: در آن دوران اسلام به انزوا کشيده شده بود و مساجد خالی بود و تنها جای پيرمردان و پيرزنان بود و اسلام موجب ذلت بود اما با حضور امام اسلام معنی شد و امام خمينی(ره) اسلام را زنده کرد. يعنی به درستی اسلام، قرآن، پيامبر(ص)، علی(ع) و حسين(ع) را تبيين کرد و اسلام ضد ظلم و علم‌پرور و عالم‌پرور را تجديد کرد.
وی با تاکيد بر اينکه اسلام حامی مستضعفين و دشمن مستکبرين و حامی قانون است، خاطرنشان کرد: اسلام ظلمت را نمی‌پذيرد و ظلمت را برای مسلمان و امت اسلام حرام می‌داند و امام(ره) بخوبی شعار نه شرقی و نه غربی را عملی کرد.
آيت‌الله جنتی در ادامه تصريح کرد: امام‌(ره) انسان‌ها را تربيت کرد و آنان را زنده کرد و اين انسان‌ها همان کسانی بودند که در سراشيبی سقوط بودند اما امام آنان را از منجلاب و گرداب نجات داد و فطرت اسلامی و الهی انسان‌ها را زنده کرد و در ميان همين انسان‌ها عاشقان به شهادت جهاد پديد آمدند.
وی با اشاره به اينکه امام(ره) اعتماد به نفس را در ميان انسان‌ها رشد و پرورش داد، اظهار داشت: امام(ره) بخوبی نشان داد که مسلمانان می‌توانند به تفوق علمی و سياسی و ... برسند و اين انسان‌ها با اقدامات امام(ره) فهميدند که صاحب مملکتشان هستند و سرنوشتشان در دست خودشان است.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اينکه مردم فهميدند اگر مجلس و رئيس جمهور می‌خواهند بايد خودشان وارد عمل شوند، خاطرنشان کرد: اکنون دشمن با مردم و مردم با دشمن روبرو است و ۳۰ سال اين روند در کشور ما ادامه پيدا کرده است.
وی افزود:‌متاسفانه برخی حکومت‌ها الگوی امام خمينی(ره) را درک نکردند و به اين نتيجه نرسيدند که صاحب مملکت، مردم آن مملکت هستند و مردم بايد در هر کشوری در صحنه حضور داشته باشند.
خطيب نماز جمعه امروز تهران تاکيد کرد:‌ در کشورهايی همچون فلسطين و لبنان اين پيام امام خمينی دريافت شد و در کشوری چون افغانستان هنگامی که در اشغال شوروی بود اين پيام امام‌(ره)‌ عملی شد و مطمئنا اين پيام تا حضور حضرت مهدی(عج) ادامه خواهد داشت.
جنتی در بخش ديگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حکمرانانی در راس قدرت بودند و به اشرافيت، شهوترانی و عياشی گرفتار بودند و خود را طبقه ممتاز می‌دانستند و بسياری از مردم اين امر را پذيرفته بودند اما امام(ره) اين روند غير اصولی را تغيير داد و با تاکيد بر اين روند امام(ره) مردی شد که بالاترين فرد در دنيا قرار گرفت.
وی با اشاره به اينکه امام(ره) مردی بود که در خانه‌ای محقر و مانند طلبه‌ای ساده زندگی می‌کرد، تاکيد کرد:‌ امام‌(ره) اعتقاد داشت، کسی که می‌خواهد در کشور حکومت کند بايد همانند مردم آن کشور زندگی کند و بايد پول مردم برای خود مردم خرج شود و به همين دليل بود که همه اقشار ملت در برابر امام خمينی(ره) خاضع بودند.
آيت‌الله جنتی در ادامه افزود:‌ امام خمينی(ره) توطئه‌ها را در کشور خنثی کرد و ۳۰ سال در اين کشور توطئه‌های مختلفی شکل گرفته است که مردم کشورمان تمامی آنها را خنثی کردند.
وی افزود: در حوادث ۱۸ تير ۷۸ مردم با راهپيمايی گسترده خود در ۲۳ تيرماه آتش‌‌های افروخته را خاموش کردند.
دبير شورای نگهبان به حادثه روز عاشورای امسال اشاره و تاکيد کرد: در حادثه عاشورا که برنامه‌ريزی شده بود و دشمنان انقلاب قصد براندازی داشتند مردم با حضور چشمگير خود در ۹ دی ماه تمامی فتنه‌ها را از ميان بردند.
وی با تاکيدبر اينکه امام زنده است و هنوز هم به ما فرمان می‌دهد، خاطرنشان کرد: دهه فجر، دهه قدردانی است و بايد در اين دهه اقدامات امام خمينی(ره) به نسل جوان و آينده کشور تبيين و برای نسل جديد روشنگری شود.
خطيب نماز جمعه تهران، افزود: مسئولان کشور بايد با تمامی قدرت خود به مردم خدمت کنند، چراکه اين مردم واجب‌الخدمة هستند.
وی با تاکيد بر اينکه در حال حاضر مردم، قوه قضائيه و مسئولان اطلاعاتی و امنيتی وظيفه سنگينی دارند، خطاب به رئيس قوه قضائيه خاطرنشان کرد: ما آيت‌آلله لاريجانی را می‌شناسيم و می‌دانيم وی قصد خدمت دارد. آيت‌الله لاريجانی در حوزه علميه شاگردان بی‌شماری داشت و حاضر نبود در تدريس علوم دينی‌اش کاستی‌هايی پديد آيد و وی روحيه ضد ظلم، انقلابی و ولايی دارد و برای رضای خدا همانطور که دستور اعدام دو نفر از اغتشاشگران را صادر کردند بايد قاطعانه در برخورد با اغتشاشگران عمل کنند.
وی با اشاره به اينکه ما تاکنون ضعف نشان داديم که حادثه روز عاشورا پيش آمد، تصريح کرد: اگر از اين به بعد ضعف نشان دهيم به مشکل خواهيم خورد پس بايد بايستيم.
آيت‌الله جنتی اظهار داشت: در سوره احزاب تکليف اين گونه افراد ساختارشکن روشن شده است و خداوند می‌فرمايد در اسلام سنتی وجود دارد که بايد با سه گروه از جمله منافقين، افرادی که دل بيمار دارند و شايعه‌سازان برخورد شود و بايد سخت با آنها برخورد شود.
وی تاکيد کرد: قانون، فلسفه قانون و قرآن بايد رعايت شود. اسلام، انقلاب و ولايت فقيه نيز بايد حفظ شود و نبايد اين‌ها فراموش شود. خدا رحم نکند به کسانی که به مفسدين فی‌الارض رحم می‌کنند. نبايد اين افراد مورد ترحم قرار گيرند، ديگر جای رافت نيست بلکه جای غلظت است.
خطيب نماز جمعه تهران به جريان جنگی که در آن حضرت علی (ع) ۷۰ تن از پيمان شکنان را به کشت، اشاره و با طرح سئوالی مبنی براينکه مگر حضرت علی (ع) رافت نداشت؟ گفت: مگر حضرت علی(ع) همان کسی نبود که برای بچه يتيم گريه می‌کرد و دل او را به دست می‌آورد و او را نوازش می‌کرد؟ حالا يک‌مرتبه همين علی در آن جنگ ۷۰ نفر را کشت، او فرقی نکرده است.
آيت‌الله جنتی افزود: ما نه می‌توانيم افراط در مجازات داشته باشيم و نه می‌توانيم تفريط در مجازات داشته باشيم، دشمن بداند که سنگرها را مردم فتح می‌کنند و مردم بايد هميشه در صحنه باشند.
وی در پايان به حضور نظامی آمريکا در کشور هائيتی اشاره و با بيان اينکه آمريکا از هر مناسبتی استفاده می‌کند تا در منطقه حضور نظامی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امريکا به جای اعزام دارو و مواد غذايی به کشور مصيبت‌زده هائيتی نيروی نظامی ارسال می‌‌کند و به همين دليل است که ما با امريکا دشمن هستيم.
به گزارش فارس، خطيب نماز جمعه اين هفته تهران همچنين در خطبه اول نمازگزاران را به تقوا و حفظ حرمت خداوند و شعائر اسلامی توصيه و به عهدنامه‌ای که بين پيامبر و ساکنين مدينه اعم از مسلمين و حتی بعضی از مشرکين و يهود بسته شده بود، اشاره کرد و گفت: اين عهدنامه بسيار ارزنده است؛ چراکه دليل حقانيت اسلام و پيامبری حضرت محمد(ص) است.
وی بندهايی از اين عهدنامه همچون "مرجع بودن پيامبر(ص) برای امضاء کنندگان اين عهدنامه، عدم پناه دادن به قريش و هم‌پيمانان قريش، موظف بودن امضاء کنندگان اين عهدنامه به دفاع از مدينه و ايستادگی در مقابل بدعت‌گذاران در دين " را ذکر و تصريح کرد: يکی از نکات برجسته در اين عهدنامه اين است که اگر کسی بخواهد در دين بدعت‌‌گذاری کند و با افکار مردم بازی کند همه امضاء کنندگاه اين پيمان موظف هستند که در مقابل آن بايستند.
امام جمعه موقت تهران گفت:‌ اين عهدنامه بايد برای هميشه سرمشق امت اسلام باشد.
آيت‌الله جنتی ادامه داد: شکستن سلطه يهود از ديگر بندهای اين عهدنامه بود؛ چراکه يهود معتقد است همه مردم برای خدمت به آنها آفريده شده‌اند که اين عهدنامه اين سلطه‌ يهود را شکست هرچند حقوق شهروندی يهوديان را هم تضمين کرد.
وی با بيان اينکه عهدنامه يثرب يک سنت قبايلی را که در آن از فرد ظالم دفاع می‌شد و بسيار قيبح بود را شکست، ابراز داشت: از آنجايی که قريش اموال مسلمانان را غصب کرده بود از همين رو در اين عهدنامه به مسلمانان اجازه داده شد هرجا که اموال قريش را ديدند بگيرند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در پايان خطبه اول به اين نکته که عهدنامه ديگری بين پيامبر و سه قبيله ديگر از يهوديان که در عهدنامه يثرب جزء امضاء کنندگان نبودند، بسته شد، اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016