دوشنبه 11 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«جنبش سبز علوی» با انتقاد از میرحسین اعلام موجودیت کرد، درخواست حضور جمعی مردم با رنگ سبز در خیابان ها، سرمايه

پس از استفاده و استقبال مردم از رنگ سبز به عنوان نماد کاندیدای جریان اصلاح طلب و در پی اقدام غیرموثر احمدی نژاد در استفاده از رنگ سبز و تبدیل آن به نماد حامیان خود پس از انتخابات و در جمع حامیان و در شرایطی که با وجود حداقلی مطبوعات دگراندیش، تحرکات جامعه حکایت از نفوذ فزاینده و پرشتاب مطالبات جنبش سبز ایران (حامیان موسوی) در میان اقشار و طبقات مختلف مردم دارد؛ جناح مقابل با هدف مخدوش کردن تحرکات احتمالی این جنبش در قالب تشکلی به نام «جنبش سبز علوی» اعلام موجودیت کرد. گو اینکه این تشکل دیروز طی اعلامیه ای که برای نخستین بار در خروجی «رسا» (خبرگزاری حامی دولت و مرتبط با آن) قرار گرفت، تصریح کرد: «حضور دسته جمعی مردم با رنگ سبز در خیابان ها، میادین و جشن های اعیاد پیش رو به عنوان سمبلی از شروع حرکت جنبش سبز علوی به شمار رفته و حرکت این جنبش به مدد الهی در محرم و صفر و بعد از آن نیز ادامه خواهد یافت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: «هنوز پیشگامی روحانیت و سادات جلیل القدر شیعه علوی در روند پیروزی و راهبری انقلاب شکوهمند اسلامی از اذهان محو نشده است. اقتدای مردم ولایتمدار ایران به زعامت مرجع عالیقدر و ولی فقیه زمان حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) و تبعیت بی پیرایه آنان از سید و سلاله پاک زهرای مرضیه، فرزانه دوران، حکیم صبور و فقیه بصیر زمان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (ادام الله ظله العالی) نمونه ای از پیشتازی سبز علوی و ولایتمداری سادات علوی میان امت و امام در سه دهه اخیر بوده است. با تاکید این تشکل تازه تاسیس؛ «جنبش سبز علوی» که متشکل از سادات، معتقدین و دلسوختگان مکتب تعالی بخش تشیع ناب علوی است از عموم محبین و معتقدین به ولایت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام می خواهد که با تمسک به «قبه الخضراء» و گنبد سبز نبوی صلی الله علیه و آله و سلم از این پس و به خصوص در مراسم مذهبی در پیش رو همچون عیدین سعیدین قربان و غدیر خم و نیز محرم و صفر سالار شهیدان کربلا حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام با تظاهر و بر تن کردن لباس ها، شال ها و پرچم های مزین به این نماد مقدس سبز در مجامع عمومی و مذهبی همچون مساجد، تکایا، حسینیه ها، مدارس، دانشگاه ها، خیابان ها، حوزه های علمیه، مجامع کارگری و کشاورزی، صنعتی و تجاری، بازار، جشن ها و میهمانی ها و محیط فعالیت ورزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، محیط کار و کسب رزق حلال و... حاضر شده و اوج دلدادگی و صفای خویش، ولایتمداری، فراگیری و دلبستگی به مکتب سبز علوی خویش را به نمایش گذارند.»

این در حالی است که اقدام نمادین احمدی نژاد در به گردن آویختن شال سبز که در مراسم «شکرانه حضور» در میدان ولیعصر تهران صورت گرفت نه تنها به نمادی همه گیر برای حامیان وی تبدیل نشده و پیامد مثبتی برای آنها در پی نداشت بلکه به محملی برای تشدید انتقادات به جریان متبوع وی تبدیل شد. احمدی نژاد در نخستین حضور خود پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در میان حامیانش با بیان اینکه رنگ سبز در نظر مردم ما رنگ اهل بیت است، شال سبز بر گردن آویخت. وی در همین خصوص تاکید کرد: «مادر من سیده است و من خاک پای تمامی سیدهای عالم هستم و به همین دلیل به نشانه احترام، شال سبز را بر گردنم می اندازم.»

با این حال همانگونه که اشاره شد نه تنها نماد رنگ سبز به نماد جناح حامیان دولت تبدیل نشد بلکه در جریان وقایع و حوادث پس از انتخابات، حامیان موسوی با نمادهای سبز مورد شناسایی و بازداشت قرار گرفتند، اگرچه موسوی بارها ابراز داشته که خود پیرو جنبش سبز است. در این خصوص به طور مثال می توان به شرکت او در نخستین نماز جمعه بعد از انتخابات اخیر به امامت هاشمی رفسنجانی اشاره کرد که بنا به درخواست اعضای جنبش سبز بود.

از سوی دیگر تاکید جناح مقابل بر تظاهر و استفاده از نمادهای سبز در مجامع عمومی همچنین در شرایطی صورت می گیرد که رنگ سبز به عنوان نماد جنبش مدنی معترضان در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر می رود تا جنبه ای جهانی به خود بگیرد. بدین ترتیب که پس از آویخته شدن پرچم سبز در اتومبیل برخی از سیاستمداران آلمانی، به دستور شهردار فلورانس ایتالیا، کپی مجسمه داوود (اثر میکل آنژ نقاش و مجسمه ساز برجسته ایتالیایی) در میدان سینورای این شهر به رنگ سبز نورپردازی شد. هم اکنون مجسمه داوود میکل آنژ در میدان سینورای فلورانس در پرتو نورافکن های سبز می درخشد و به گفته شاهدان عینی هر شب هزاران گردشگر را به سوی خود جلب می کند.

علاوه بر این اقداماتی از این دست توسط مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان در حمایت از جنبش سبز شکل گرفته در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم در حال حاضر بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران، روزنامه نگاران و... نیز در داخل و خارج از کشور در چارچوب هدف یادشده با نمادهای سبز در مجامع حاضر می شوند. کاربرد نماد سبز از دهم اردیبهشت ماه سال جاری و در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم آغاز شد. در این روز در مراسمی که در برج میلاد تهران برگزار شد، یک نوجوان طرفدار اصلاحات، دو شال سبز را به سیدمحمد خاتمی هدیه داد که وی نیز در حرکتی نمادین، آنها را به گردن میرحسین موسوی آویخت. بدین ترتیب بود که از آن روز نماد سبز به نماد حامیان موسوی تبدیل شد و طرفداران جنبش سبز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد اقدام به توزیع نمادهای سبز در میان مردم و حامیان اصلاحات و موسوی پرداختند. با همه گیر شدن این رنگ در میان اقشار و طبقات مختلف جامعه و روند فزاینده آن اما جناح مقابل نیز ساکت ننشسته و مخالفت هایی از سوی برخی جریان های سیاسی آغاز شد به طوری که رنگ سبز را نمادی از آغاز انقلاب مخملین تلقی کردند. دو هفته پیش از انتخابات هفته نامه صبح صادق (ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران) به نقل از سردار یدالله جوانی (رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران) نوشت: «سپاه اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد برخی گروه های افراطی، پروژه انقلاب رنگی را طراحی کرده و در حال اجرای آن هستند... فراخوان عمومی از هواداران برای استفاده از رنگ سبز به صورت روسری، مانتو، کلاه، مچ بند و... اهدافی فراتر از ایجاد یک شور و نشاط انتخاباتی در جامعه و بین هواداران را دنبال می کند.» همزمان با سخنان رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران روزنامه کیهان نیز در مطلبی ضمن تایید حرف های این سردار سپاه تصریح کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد «برخی از گروه ها خود را برای بست نشینی در روز انتخابات مقابل وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها آماده کرده و چند روز است که در تهران این کار را تمرین می کنند.» حال در شرایطی که تشکلی وابسته به جناح مقابل به تظاهر و استفاده از نماد سبز تاکید و تصریح دارد نخستین و مستقیم ترین پیامد این پدیده، کمرنگ شدن محدودیت ها و سدهای استفاده از این نماد برای حامیان موسوی باشد، اگرچه قضاوت نهایی در این خصوص اندکی زودهنگام به نظر می رسد و تا روز 13 آبان باید منتظر ماند چرا که آنچه محتمل به نظر می رسد این است که در اقدامی مشابه اقدام نمادین احمدی نژاد، این تحرک تشکیلاتی نیز پیگیری نشود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016